پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

ظرفیت‌های کشور به قدری است که می‌تواند از تهدید کرونا فرصت بسازد

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
ظرفیت‌های کشور به قدری است که می‌تواند از تهدید کرونا فرصت بسازد

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید فرصت‌های کرونا برای اقتصاد ما بیش از تهدیدهای آن است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

وحید شقاقی‌شهری به روزنامه آرمان گفت: ما به این بیماری عمدتا با رویکرد بهداشت و سلامت نگاه می‌کنیم. در حالی که این پدیده‌ای چندوجهی است. یعنی حتما نیازمند یک مدیریت چندوجهی اقتصادی، سیاسی، رسانه‌ای، امنیتی و بهداشتی است. اتفاقا ما را برای تقویت مدیریت‌های چندوجهی بحرانی تمرین می‌دهد و به تدریج آمادگی را ایجاد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

*س_می‌خواهیم مردم از زندگی اجتماعی و کسب و کار خود دور نمانند_س*

الان فرماندهی ستاد به دست وزارت بهداشت است اما فکر می‌کنم به تدریج ما به این آگاهی خواهیم رسید که این پدیده نیازمند یک مدیریت همه‌جانبه است و آن نگاه جزیره‌ای ما را به هدف نمی‌رساند. دیگر اینکه ما چون هم درگیر تحریم‌ها هستیم و هم این بیماری گریبان‌گیر کشور شده، به نظر من باید به سمت سیاست جایگزینی واردات در کالاها و خدمات راهبردی برویم. در شرایطی که دنیا با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کند و ممکن است دوباره هم شاهد این‌گونه بیماری‌ها باشیم و برآوردها و پیش‌بینی‌ها هم نشان می‌دهد که در این قرن بیشتر درگیر این بیماری‌ها خواهیم شد باید به این امر توجه کنیم؛ ما همچنین عامل دوم یعنی تحریم‌های شدید را هم داریم در این صورت سیاست جایگزینی واردات کالاها و خدمات راهبردی را باید دنبال کنیم. یعنی مشخص کنیم چه کالاها و خدمات راهبردی را نیاز داریم و به سمت این برویم که در داخل کشور تمرین کنیم اینها را تولید کنیم.

محور مهم دیگر فرصت توریسم‌درمانی است؛ ظرفیت بالقوه پزشکی ما خیلی خوب است. ما در حوزه آموزش دانش پزشکی جزو کشورهای موفق بوده‌ایم و فارغ‌التحصیلان زیادی در حوزه‌های مختلف پزشکی، دندان‌پزشکی، پرستاری و موارد دیگر داریم. به نظر من در این شرایط که ارزآوری برای کشور ما بسیار مشکل است ما دست‌کم می‌توانیم مناطق آزاد را تجهیز و به کشورهای همسایه و مجاور خدمات پزشکی و سلامتی صادر کنیم. این بیماری طبعا کشورهای همسایه ما را هم درگیر خواهد کرد. ما هم دانش آن را داریم هم ظرفیت بالقوه پزشکی در داخل کشور هست. اگر یک مدیریت هوشمند صورت بگیرد، می‌توانیم صادرات خدمات پزشکی، سلامتی و دارویی مناطق داشته باشیم.

وی در پاسخ این سوال که کسب‌وکارهای خرد چگونه می‌توانند این تهدید را به فرصت بدل کنند؟، گفت: محور مهم دیگری که وزیر اقتصاد هم دائما بر آن تاکید می‌کند، اقتصاد هوشمند است. اقتصاد ما همواره سنتی بوده و نتوانسته‌ایم به اندازه کافی به سمت اقتصاد دیجیتال و هوشمند برویم. اما الان می‌بینیم که با این اتفاقاتی که در کشور ما و جهان می‌افتد، بسیاری از مشاغل سنتی آسیب بیشتری می‌بینند. اگر ما اقتصاد را هوشمند کرده و کسب‌وکارهای هوشمند راه‌اندازی کنیم دیگر لازم نیست مردم به شکل سنتی به محل کار خود بروند و بسیاری از خدمات و نیازهای جامعه هم در قالب الکترونیک، دیجیتال و هوشمند عرضه می‌شود. اتفاقا الان زمان آن است که بیشتر به اقتصاد هوشمند توجه کنیم. بسیاری از مشاغل و کسب‌وکارهای هوشمند را می‌توانیم در همین شرایطی که هست تقویت و ایجاد کنیم. بسترهای آن هم فراهم است. ما از لحاظ توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات وضعیت نسبتا مناسبی داریم.