سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

عبور از وضعیت بحرانی کرونا، نیازمند قرنطینه سراسری

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
عبور از وضعیت بحرانی کرونا، نیازمند قرنطینه سراسری

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فرزانه فراهانی_ شدت گرفتن شیوع بیماری کرونا در کشور از روزهای گذشته تا کنون و بحرانی شدن وضعیت جامعه روند نگران کننده‌ای را ایجاد کرده است.

کاهش رعایت پروتوکلهای بهداشتی و همچنین عدم مراعات فاصله اجتماعی از طرف مردم به کمتر از یک سوم رسیده است و این موضوع یکی از دلایل عمده افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کرونا محسوب می‌شود و از طرفی آمار تعداد مبتلایان را نیز افزایش می‌دهد.

تعطیلی سراسری و شروع قرنطینه در سراسر شهرها و مناطقی که وضعیت آن‌ها در هجوم بیماری کرونا از وضعیت قرمز هم عبور کرده است، از موارد ضروری و مورد نیاز در اغلب شهرهای کشور است.

*س_مردم شوخی با بیماری کرونا را تمام کنند_س*

سرسری گرفتن اهمیت رعایت دستورالعملهای بهداشتی و برگزاری مراسماتی چون مراسم عروسی، مراسم ختم و ترحیم، جشن‌ها و دورهمی‌های خانوادگی و سایر برنامه‌های این چنینی نیز از دیگر دلایل عمده افزایش روند ابتلا به کرونا و جانباختن افراد به شمار می‌رود.

فعالیت دوباره ستاد ملی مبارزه با کرونا که آخرین روز فعالیت خود را با بی برنامگی حسن روحانی رئیس جمهور سابق کشور سپری کرد، مجددا آغاز می‌شود و امید می‌رود که برنامه ریزی برای مقابله و مهار بیماری کرونا روند کاری بهتری در پیش گرفته و شرایط عبور از این بحران فراهم شود.

بیماری کرونا شوخی بردار نیست و این مردم هستند که در شرایط فعلی میتوانند با رعایت پروتکلها به گذر از این وضعیت کمک بزرگی داشته باشند.

در حال حاضر آمار ابتلای روزانه افراد به بیماری کرونا به بیش از 40 هزار نفر رسیده است و متاسفانه بیش از صدها نفر از هموطنان به دلیل شدت ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

*س_ضرورت برنامه ریزی دقیق در ستاد ملی مبارزه با کرونا_س*

رئیس دولت دوازدهم به عنوان رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا در نهایت بی تدبیری و نادیده گرفتن شرایط حاد و وضعیت بحرانی موجود در کشور فعالیت این ستاد را به حالت راکد درآورد و بهای بی برنامگی مسئولان دولت سابق را باز هم مردم رنج کشیده و تحت فشار پرداخت کردند.

در شرایط فعلی کشور برای عبور از بحران حاکم در موضوع بیماری کرونا نیازمند تصمیم گیری فوری و سیاستهای اجرایی کارآمد متناسب با شرایط است که با استقرار دولت جدید امید می رود از این وضعیت گذر کرده و تنش و استرس ایجاد شده در جامعه کاهش پیدا کند.

تسریع در روند انجام واکسیناسیون نیز یکی از مواردی است که به شدت میتواند در مهار بیماری کرونا و کاهش آمار مبتلایان و همچنین کاهش چشمگیر تعداد جانباختگان نیز تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

*س_بهترین واکسن در دسترس‌ترین آن است_س*

مسئولان وزارت بهداشت باید با استفاده از ظرفیت سایر نهادهای در جریان انجام واکسیناسیون مردمی بر سرعت این کار بیفزایند و به دستور رهبر معظم انقلاب همه نهادهای مسئول پای کار بیایند تا افراد نیازمند واکسن هر چه زودتر واکسن کرونا را دریافت کنند.

به گفته پزشکان بهترین واکسن کرونا در مهار این بیماری، در دسترس ترین آن است و مردم نباید در دریافت واکسن های موجود که توسط کادر درمان در مراکز ویژه انجام واکسیناسیون به گروههای مختلف به ترتیب اولویت تزریق می‌شود تعلل کنند و بی توجه به شایعات فعلی واکسن خود را دریافت کنند.

تا انجام واکسیناسیون سراسری ماههای زیادی فاصله داریم و در این میان به گفته پزشکان متخصص و دانشمندان در سراسر دنیا و به دلیل تغییر ماهیت ویروس کرونا نمیشود تا سالها شرایط زندگی بدون کرونا را فراهم کرد اما شدت ابتلا و قدرت ویروس در ابتلای افراد پس از انجام واکسیناسیون کامل کاهش چشمگیرزی خواهد داشت.

ظرفیت توان کارکرد کادر درمان تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است و این خستگی و ناتوانی ارائه خدمات درمانی به بیمارزان را نیز با مخاطرات زیادی روبرو می‌کند و اینجاست که باز هم نقش رعایت دستورالعملهای بهداشتی بیشتر از قبل به چشم می‌خورد.