پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

عبور کامل از اقتصاد نفتی در گرو حمایت ویژه از نخبگان است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
عبور کامل از اقتصاد نفتی در گرو حمایت ویژه از نخبگان است

تهران - ایرنا - یک استاد دانشگاه، گذر از اقتصاد نفتی به صورت کامل و رونق اقتصاد کشور را تنها در گرو حمایت ویژه و هرچه بیشتر از جامعه نخبگان دانشگاهی و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری در کشور دانست.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، یکی از معضلات فعلی کشور که تبعاتی نیز در طول دهه های گذشته برای کشورمان به دنبال داشته است، بحث خام فروشی مواد اولیه و مواد معدنی است.

هرچند با وجود تحریم ها در طول سال های گذشته میزان صادرات نفت کشورمان به طور چشمگیری کاهش یافته است، اما ساختار اقتصاد کشورمان در طول این چندسال بیشتر بر مبنای همین خام فروشی شکل گرفته است.

اما اقتصاد کنونی دنیا در شرایط فعلی بیش از فروش مواد خام و معدنی بر پایه خلق ارزش افزوده، نوآوری و تولید فناوری شکل گرفته که نتیجه آن نیز ایجاد اشتغال و کسب ثروت ناشی از بهره وری است.

رهبر معظم انقلاب نیز در بیانات خود در جمع مسوولان دولت یازدهم، بازار نفت را یک بازار غیرقابل اطمینان دانستند و بخش معدن را از بهترین جایگزین‌ها برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی عنوان کردند و فرمودند که در معدن نیز باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده و از خام‌فروشی جلوگیری کرد.

این در حالی است که معاون علمی و فناوری رییس جمهور نیز همواره در سخنان خود یکی از ایرادات اصلی اقتصاد کشورمان را توجه به حوزه خام فروشی دانسته و معتقد است که کشور با خام فروشی پیش نمی‌رود، خام فروشی در هر شکلی ما را به توسعه نمی‌رساند و یک ضرر پنهان است.

اما دکتر حسین سررشته دکترای مدیریت حرفه ای کسب و کار (DBA) روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا با اشاره به تلاش های چندین سال گذشته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور توسعه هرچه بیشتر زیست بوم نوآوری در کشور گفت: به طور حتم یکی از اصلی ترین راهکارهای عبور از اقتصاد سنتی حمایت از جامعه نخبگان و توسعه فعالیت های فناورانه در سراسر کشور است.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مسئله محور شدن دانشگاه ها به منظور رفع مسائل و مشکلات کشور اظهار کرد: به طور حتم ایران اسلامی با دارا بودن ظرفیت عظیم دانشگاهی تحصیلکرده و جوان از پتانسیل بسیار بالایی در حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان برخوردار است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه، در حال حاضر اقتصاد کشورمان در مرحله گذار از اقتصاد سنتی به اقتصاد جدید قرار دارد، تاکید کرد: توانمندی ها و ظرفیت موجود در اساتید و دانشجویان نخبه باید به سمت توسعه هرچه بیشتر فناوری در کشور به منظور توسعه پایدار، اشتغالزایی، بهره وری و در نهایت آسایش مردم سوق یابد.

وی همچنین با بیان اینکه، وجود تحریم های ظالمانه از سوی دشمنان در طول سالهای گذشته شکوفایی و خودکفایی کشور در برخی از حوزه ها از جمله حوزه دفاعی، اقلام و تجهیزات دارویی و تجهیزات پزشکی و همچنین محصولات حوزه زیست فناوری را به دنبال داشته است، این مهم را ناشی از کاهش هرچه بیشتر درآمد کشور در طول چند سال گذشته و تاحدودی توجه و توسعه زیست بوم نوآوری در کشور دانست.

سررشته با اشاره به اینکه، در شرایط فعلی دنیا، اقتصاد دانش بنیان روز به روز بر محور علم و دانش در حال پیشرفت است، تاکید کرد: اگر می خواهیم در ابعاد و حوزه های مختلف شاهد پیشرفت کشور باشیم، باید حمایت از جامعه نخبه کشور را جدی بگیریم.

دکترای مدیریت حرفه ای کسب و کار (DBA) معتقد است: تنها مسیر پیشرفت و توسعه پایدار از راه دانایی، علم و تولید فناوری به دست متخصصان داخلی و البته مدیریت دانش محور بخش های مختلف کشور است.

وی همچنین ضمن تاکید بر حمایت از طرح های پژوهشی بنیادی و کاربردی و همچنین پایان نامه های کاربردی دانشجویان برای رفع مسائل کشور به خصوص حوزه اقتصاد گفت: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در این بخش و پیشبرد مرزهای دانش و حل مسائل اساسی کشور می تواند نقش مهمی ایفا کند.

سررشته با بیان اینکه، اتکای برخی کشورهای دنیا از جمله ایران به درآمدهای حاصل از استخراج منابع طبیعی و نفت، ساختار و شرایط خاص اقتصادی و اجتماعی را به دنبال داشته است، نقش سازمان هایی همچون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جهاددانشگاهی و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری را در تغییر این ساختار سنتی با توسعه هرچه بیشتر زیست بوم نوآوری در کشور بسیار مهم و اثرگذار خواند.

برچسب‌ها

عبور کامل از اقتصاد نفتی در گرو حمایت ویژه از نخبگان است 2