شنبه 1 اردیبهشت 1403

علت رشد درآمدهای دولت رئیسی / سیاست‌های دولت یا تحولات جهانی؟

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
علت رشد درآمدهای دولت رئیسی / سیاست‌های دولت یا تحولات جهانی؟

تجارت نیوز نوشت: برخی رسانه‌ها از افزایش درآمدهای نفتی به عنوان یکی از دستاوردهای کارنامه دولت رئیسی یاد می‌کنند. اما علت این رشد درآمدها چیست؟

یک سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم می‌گذرد و رسانه‌های دولتی به این مناسبت، کارنامه دولت رئیسی را منتشر کرده از دستاورهای این دولت می‌گویند. با این وجود، بسیاری از موارد ذکر شده در این کارنامه، بسیار مبهم هستند و نمی‌توان آنها را به یک دستاورد برای دولت رئیسی در نظر گرفت.

کارنامه دولت رئیسی در بخش درآمدها

دولت سیزدهم یکی از دستاوردهای خود را «افزایش 90درصدی وصول درآمدها» عنوان کرده است. به علاوه «افزایش سه برابری درآمد صادرات نفت هم به عنوان یکی از نقاط عطف کارنامه رئیسی» عنوان شده است.

با این وجود بررسی‌ها نشان می‌دهند این افزایش درآمدها بسیار طبیعی بوده و ارتباطی به عملکرد دولت سیزدهم ندارد. حتی برخی کارشناسان معتقدند که سیاست‌های نادرست دولت، باعث شده که بسیاری از درآمدهای بالقوه از دست بروند.

افزایش درآمدها بخاطر اقدامات دولت بود؟

یکی از دلایل رشد این درآمدها، بزرگتر شدن حجم بودجه سال 1400 نسبت به سال 1399 بوده. بنابراین بسیار طبیعی است که با افزایش بودجه، بخش درآمدهای آن هم افزایش یابد. از طرف دیگر، تنش‌های جهانی به ویژه جنگ روسیه و اوکراین، سبب شد تا قیمت نفت در جهان با جهشی چشمگیر مواجه شود. به طوری که قیمت نفت صادراتی ایران که در زمان آغاز به کار دولت رئیسی حدود 70دلار بود، رکورد 120دلاری ثبت کند.

غفلت دولت از بازار گاوی نفت

با وجود اینکه دولت سیزدهم از رشد درآمدهای نفتی خود به عنوان یک دستاورد یاد می‌کند، اما بسیاری از کارشناسان عقده دارند که دولت می‌توانسته در این زمینه بسیار موفق‌تر عمل کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، حمله روسیه به اوکراین سبب شد تا تحریم‌هایی علیه این کشور صادرکننده نفت وضع شود. به طوری که آمریکا و اتحادیه اروپا نفت روسیه را تحریم کردند و جهان با یک کمبود عرضه در نفت مواجه شد. با این حال، ایران نتوانست جای روسیه را در تامین نفت جهان پر کند و بازار گاوی نفت را از دست داد.

21220

کد خبر 1660274
علت رشد درآمدهای دولت رئیسی / سیاست‌های دولت یا تحولات جهانی؟ 2