جمعه 10 فروردین 1403

عملیات آبخیزداری موجب کاهش 70 درصدی حجم سیلاب می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
عملیات آبخیزداری موجب کاهش 70 درصدی حجم سیلاب می‌شود

خرم‌آباد - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: اجرای عملیات آبخیزداری در یک هکتار موجب ذخیره سازی 530 متر مکعب آب و کاهش 70 درصدی حجم سیلاب می شود.

به گزارش ایرنا شیرزاد نجفی روز شنبه به رسانه ها اعلام کرد: به همین منظور طی سال های 97 تا 99، از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و با اولویت عملیات آبخیزداری، بیش از 160 میلیارد تومان به استان تخصیص داده شد و آبخیزداری در بیش از 70 حوزه آبخیز به مساحت بیش از 620 هزار هکتار انجام شد.

وی اظهار کرد: بر این اساس در این مناطق به طور متوسط 190 هزار هکتار عملیات آبخیزداری و بیش از 110 میلیون متر مکعب آب استحصال شده است که سد مستحکمی در مقابل خسارات سیل می باشد.

وی افزود: همچنین در زمینه کنترل فرسایش توده‌ای در مراتع و جنگل‌های استان با تخصیص 6 میلیارد تومان در حوزه آبخیز سراب بیشه دورود و قلعه گل خرم آباد، بیش از 30 هکتار از مناطق تثبیت و پایدارسازی، بیش از 400 هزار متر مکعب رسوب کنترل و از ورود آن به رودخانه های استان جلوگیری شده است.

نجفی گفت: از نظر زمین شناسی تفاوت بسیاری بین بخش‌های جنوب و جنوب غربی استان با سایر مناطق وجود دارد بطوریکه شیب متوسط زمین در بیش از 60 درصد وسعت استان بیش از 12 درصد است.

وی افزود: عوامل طبیعی و انسانی و فعالیت‌های عمرانی در اراضی ناهموار زراعی باعث شده است نرخ فرسایش خاک و تولید رسوب در استان به مراتب از متوسط کشوری بالاتر باشد که این موارد موجب جاری شدن سیل در بارندگی ها می شود.

وی گفت: باتوجه به شرایط اقلیمی، توپوگرافی کوهستانی، شیب بالا و آب و هوا، لرستان از سیل مصون نیست و تنها راه مقابله با فرسایش و جلوگیری از انتقال خاک به عنوان رسوب، انجام عملیات آبخیزداری است که در این بخش، استان یکی از پیشگامان اجرای عملیات آبخیزداری در کشور محسوب می شود.

نجفی بیان کرد: یکی از اقدامات موثر برای کاهش خسارات سیل، حفظ و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی، جنگل ها و مراتع و اقدامات پیشگیرانه با هزینه ای کمتر از 10 درصد خسارات سیل است که با اجرای پروژه های آبخیزداری، به حداقل می رسد و ایمن‌سازی لازم صورت می گیرد.

وی ادامه داد: میزان اعتبارات مصوب آبخیزداری طی دهه های اخیر به طور متوسط سالانه 10 میلیارد تومان بوده که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، هر ساله 50 درصد آن تخصیص یافته است و در نتیجه روند اجرای اقدامات آبخیزداری در سطح استان کند بوده و گاهی نیز معطل مانده است.

وی گفت: اجرای عملیات آبخیزداری در یک هکتار موجب ذخیره سازی 530 متر مکعب آب، تولید 120 کیلوگرم علوفه، چهارمتر مکعب کنترل رسوب، کنترل سه تا 9 تنی فرسایش خاک، کاهش 10 درصدی تخریب در مناطق کوهستانی و 25 درصدی در سایر مناطق، نسبت پنج تا 9 برابری سود به هزینه ها، کاهش 70 درصدی حجم سیلاب و افزایش یک تا سه برابری دبی چاه و قنات‌ها می شود.

*س_برچسب‌ها_س*