سه‌شنبه 28 فروردین 1403

عملیات بازار باز سدی در برابر سیلاب نقدینگی

خبرگزاری میزان مشاهده در مرجع
عملیات بازار باز سدی در برابر سیلاب نقدینگی

کارشناس پولی و بانکی گفت: بانک مرکزی از عملیات بازار باز در راستای کنترل حجم نقدینگی و حجم اعتبارات کلان کشور بهره می‌گیرد.

سید بهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، درباره عملیات بازار باز و فواید آن بر اقتصاد کشور گفت: عملیات بازار باز یکی از ابزار‌های سیاست پولی به شمار می‌رود که بانک مرکزی به منظور ایجاد اشتغال کامل، رشد اقتصادی، ثبات قیمت‌ها، کنترل نرخ بهره و ایجاد تعادل و آرامش در بازار ارز آن را وضع کرده است.

این کارشناس پولی و بانکی افزود: بانک مرکزی سیاست‌هایی از قبیل بازار باز را برای کنترل حجم نقدینگی و حجم اعتبارات کلان کشور به کار می‌گیرد و در کنار آن سیاست دیگری دارد که بانک‌ها را مکلف به پرداخت تسهیلات به بخش‌های تولیدی کرده است که به اصطلاح هدایت کردن منابع نقدینگی به سوی بخش‌های تولیدی مانند صنعت، معدن، کشاورزی و مسکن است.

حسین هاشمی با بیان اینکه عملیات بازار باز در جهان بسیار معمول است گفت: دولت برای کسری بودجه‌ی خود یا نیاز‌های مالی به جای تولید اسکناس بدون پشتوانه اوراق بدهی یا خزانه منتشرمی کند که نرخ سود مشخصی دارد.

وی افزود: معمولا نرخ اوراق از سود بانکی اندکی بیشتر است و بعضا بانک‌ها را مکلف می‌کند که اوراق را به عنوان ذخایر خود خریداری کرده و به واسطه آن حجم نقدینگی کنترل شود.

این کارشناس پولی و بانکی بیان کرد: در حقیقت بانک‌ها از این اوراق به عنوان ذخایر درجه 2 خود استفاده می‌کنند و سود نیز دریافت می‌کنند در صورتی که دچار کسری نقدینگی شدند می‌توانند آن را به بازار یا خود بانک مرکزی برگردانند و پول نقد دریافت کنند.

حسین هاشمی اظهار کرد: بخش خصوصی و مردم ابزار‌های مالی مناسبی برای جذب منابع در اختیار ندارند و سیلاب نقدینگی به سمت بازار‌های موازی حرکت می‌کند برای آنکه نقدینگی به این سو و آن سو حرکت نکند مردم می‌توانند اوراق مالی را خریداری و سود خود را دریافت کنند.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل نرخ تورم بالا و میزان نرخ سود بانکی در شرایطی هستیم که اگر این اوراق نرخ سود بالاتری لحاظ شود می‌تواند با موفقیت مسیر خود را طی کند، اما اگر سود کمتری به آن تعلق گیرد مردم به سمت بازار‌های مالی دیگر حرکت می‌کنند.