جمعه 10 فروردین 1403

عمویی: منتظر منافع عضویت ایران در سازمان شانگهای با 40 درصد مساحت دنیا باشید

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
عمویی: منتظر منافع عضویت ایران در سازمان شانگهای با 40 درصد مساحت دنیا باشید

فارس نوشت: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به منافع زیاد عضویت ایران در سازمان شانگهای با 40 درصد مساحت دنیا و 3 میلیارد جمعیت گفت: اعضای این سازمان اقدامات خوبی را برای توسعه همکاری‌های حمل و نقل، انرژی و بانکی انجام داده‌اند.

ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره تأثیر عضویت ایران در سازمان شانگهای اظهار داشت: سازمان همکاری شانگهای یکی از مهمترین سازمان‌های بین المللی است که ظرفیت‌های بسیار بالایی برای جهش و توسعه همکاری بین اعضا دارد؛ با آنکه در حال حاضر با اضافه شدن ایران مجموع اعضای شانگهای به 9 کشور رسیده است، ولی به دلیل وسعت نزدیک به 40 درصد از خاک جهان و از لحاظ جمعیت نزدیک به 3 میلیارد نفر را پوشش می‌دهد.

وی افزود: سازمان شانگهای عمدتا برای همکاری امنیتی و مبارزه با تروریسم بین اعضا و به ویژه تحولات افغانستان در 20 سال پیش تشکیل شده است، ولی با گذر زمان حوزه فعالیت‌های شانگهای از حوزه امنیتی و سیاسی به حوزه اقتصادی، حمل و نقل، انرژی و همکاری‌های بانکی توسعه داده است و در حال حاضر اجلاس‌های متعددی بین وزرای حمل و نقل، روسای بانک مرکزی و انرژی اعضا برگزار شده و مستمرا مباحث اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی پیگیری می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: کارشناسان اهمیت بسیار بالایی برای سازمان شانگهای قائل هستند و جمهوری اسلامی ایران هم از سال 2005 به عنوان عضو ناظر این سازمان فعال بوده است و یک پروسه طولانی را برای عضویت دائم طی کرده است که موانعی مانند تحریم‌ها و مواضع سیاسی کشورها باعث تاخیر در عضویت دائم ایران شده است البته با تعاملات صورت گرفته بین مقامات کشورمان با همتایان عضو سازمان شانگهای این موانع برطرف شد.

عمویی گفت: مهم‌ترین اتفاق برای عضویت دائم ایران در شانگهای دیپلماسی‌ای بود که در چند ماه اخیر از سوی دولت سیزدهم به کار گرفته شده است و تلاش صورت گرفت تا موضع تاجیکستان در باره عضویت ایران مثبت‌تر شود و همین اقدامات مؤثر در نهایت منجر به آن شد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان نهمین عضو دائم سازمان شانگهای پذیرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای یک پروسه حقوقی یک تا دو ساله دارد که امیدواریم به سرعت این مسیر طی شده و مشکلات رفع شود. هر چند که این پروسه حقوقی مانعی برای همکاری با اعضای شانگهای نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: سازمان شانگهای به دلیل عضویت روسیه و چین که دو قدرت سیاسی و اقتصادی دنیا محسوب می‌شوند و از سوی دیگر عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد محسوب می‌شوند، در محالف سیاسی و بین‌المللی دنیا مورد توجه زیادی است. البته برخی تحلیل‌گران سازمان شانگهای را به عنوان ناتوی شرق می‌شناسند هر چند که ظرفیت‌های سازمان شانگهای هنوز در حد ناتو فعال نشده است، ولی جایگاه این سازمان در همکاری‌های سیاسی بسیار بالاست و حتی ما شاهد آن بودیم که در برخی مقاطع تاریخی آمریکا درخواست عضویت ناظر در سازمان شانگهای را داده بود که اعضای آن با این درخواست مخالفت کردند.

نماینده مردم در تهران در مجلس افزود: با توجه به تحولات ژئوپلتیکی که در دنیا رخ می‌دهد و تشدید مواجهه آمریکا با روسیه و چین، سازمان همکاری شانگهای با اهمیت‌تر شده و با عضویت ایران می‌تواند حامی رویکرد چندجانبه‌گرایی برای مقابله با یکجانبه‌گرایی ایالت متحده آمریکا باشد، لذا عضویت ایران در سازمان شانگهای باعث خواهد شد که همکاری ایران و روسیه و چین و کشورهای آسیای میانه و هند و پاکستان تقویت شود، زیرا یک محصول بین المللی برای توسعه همکاری‌ها و روابط شکل گرفته است.

عمویی اظهار امیدواری کرد که با عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای ابتکارهای حمل و نقلی که بین اعضای شانگهای وجود دارد از جمله ابتکار «یک کمربند یک جاده» و یا «کریدور شمال جنوب» و تقویت همکاری‌ها در منطقه اوراسیا با سرعت یبشتری دنبال شده و عضویت دائم ایران در شانگهای هم به عملیاتی شدن سریع‌تر این حوزه‌ها منجر شود تا در نهایت بتوان منافع بیشتری برای ملت ایران به دست آورد.

23219

کد خبر 1557359
عمویی: منتظر منافع عضویت ایران در سازمان شانگهای با 40 درصد مساحت دنیا باشید 2