سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

19 عنوان کتاب در مهاباد منتشر شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
19 عنوان کتاب در مهاباد منتشر شد

مهاباد - ایرنا - رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد گفت: امسال 19 کتاب جدید از 13 پژوهشگر و نویسنده در این شهرستان چاپ و منتشر شده است.

سیامند جوانبخت روز پنج‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس آمار خانه کتاب، از ابتدای سال جاری این تعداد کتاب توسط چهار ناشر فعال مهاباد منتشر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 1.5 برابری داشته است.

وی با بیان اینکه 80 درصد موضوع این کتاب‌ها در زمینه ادبیات است، ادامه داد: بخش عمده این کتاب‌ها را موضوع‌های رمان، شعر، تحقیقات ادبی، تاریخ و فلسفه تشکیل می‌دهند که پس از چاپ وارد بازار فروش شده‌اند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد گفت: امسال به دلیل شرایط مقابله با کرونا تمام کتاب‌های چاپ شده به صورت مجازی و از طریق رسانه‌ها رونمایی شده و برای حفظ سلامت شهروندان هیچ برنامه فرهنگی در این زمینه در سال جاری برگزار نشده است.

جوانبخت با اشاره به اهمیت کتاب بیان کرد: دوستداران کتاب در مهاباد با دایرکردن ایستگاه‌های مطالعه، 40 باشگاه کتابخوانی و فعال کردن کتابخانه‌ها و قرائت خانه‌های عمومی، این شهر را به یکی از الگوهای موفق در زمینه ترویج فرهنگ کتاب تبدیل کرده‌اند.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون هفت کتابخانه فعال در مهاباد با زیربنای هزار و 975 متر مربع وجود دارد که از این تعداد سه کتابخانه عمومی و چهار کتابخانه به طور مشارکتی است که بیش از 60 هزار جلد کتاب در قالب 50 هزار نسخه در آنها نگهداری می‌شود.

شهرستان مهاباد دارای 240 هزار نفر جمعیت است؛ این شهرستان تاکنون 2 بار توانسته است در سطح کشور عنوان «شهر خلاق کتاب» را به خود اختصاص دهد که این امر نشان‌دهنده اهمیت کتاب و مطالعه نزد مردم فرهنگ‌دوست این شهرستان است.

سرانه فضای مطالعه در این شهرستان 1.2 متر مربع برای هر 100 نفر است که این میزان 12 درصد استاندارد جهانی برآورد می‌شود؛ سرانه کتاب در این شهرستان نیز 28 نسخه برای هر 100 نفر است که این مقدار 14 نسخه کمتر از میانگین استانی است.

*س_برچسب‌ها_س*