شنبه 1 اردیبهشت 1403

غار یخگان خلخال از اکوسیستم‌های منحصر بفرد استان اردبیل است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
غار یخگان خلخال از اکوسیستم‌های منحصر بفرد استان اردبیل است

اردبیل - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: اثر ملی غار یخگان خلخال از اکوسیستم‌های منحصر بفرد و ذخیره گاه‌های زیستی و با ارزش این استان است.

به گزارش ایرنا، سعید شهند روز پنجشنبه در مراسم گرامیداشت روز غار پاک در خلخال افزود: دوم مهرماه هر سال به عنوان روز غار پاک نامگذاری شده و غارهای شهرستان خلخال نیز به عنوان بخشی از ذخیره گاه‌های زیستی و با ارزش و از اکوسیستم‌های منحصر بفرد استان اردبیل هستند.

او اظهارداشت: محدوده اثر طبیعی غاریخگان در منتهی علیه جنوب شرقی شهرستان خلخال، در ضلع جنوب غربی رشته کوه ماسوله داغ و در ارتفاع 2 هزار و 350 متری از سطح دریا قرار دارد و وجه تسمیه آن وجود خاصیت تشکیل یخ در بخشی از فضای درونی غار می‌باشد.

وی گفت: دهانه ورودی غار یخگان خلخال واقع در بخش شاهرود این شهرستان بسیار تنگ و کوچک و از طریق یک راهرو بسیار باریک به تالار منتهی می‌شود.

شهند گفت: این اثر طبیعی طی مصوبه شماره 225 درتاریخ 21 خرداد ماه سال 1381 شورای عالی محیط زیست به وسعت یه هزار 100 هکتار در سال 1381 به عنوان اثر طبیعی ملی به رسمیت شناخته شده است.

شهند با اشاره به اینکه مهم ترین جنبه زمین شناختی غارها ارتباط آن ها با منابع آب زیرزمینی استT افزود: بسیاری از غارهای دنیا وکشور ما در مناطق کارستی و در ارتباط با جریانات آب زیرزمینی تشکیل شدهاند، از این رو حفاظت از غارها در برابر تخریب وآلودگی های انسان زاد از اهمیت دوچندان برخوردار است.

وی اظهارداشت: این موضوع هم‌اکنون در شرایط امروز کشور از لحاظ منابع آبی سطحی و زیرزمینی حائز اهمیت ویژه‌ای است.

وی بیان کرد: امسال نیز با شعار حفاظت از تنوع زیستی غارها برنامه بازدید از تالار و پاکسازی محوطه اثر طبیعی ملی غار یخگان خلخال برگزار شد.

*س_برچسب‌ها_س*