پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

غربالگری «تنبلی چشم» کودکان 3 تا 6 ساله مناطق محروم

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
غربالگری «تنبلی چشم» کودکان 3 تا 6 ساله مناطق محروم

رییس سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد که در سال گذشته 2 میلیون و 800 کودک غربالگری بینایی شدند.

به گزارش ایسنا، علی محمد قادری در مراسم امضای تفاهم نامه ارائه خدمات غربالگری تنبلی چشم و انجام حمایتهای درمانی و تامین کمک هزینه خرید عینک برای کودکان 3 تا 6 سال مناطق کم برخوردار کشور میان بنیاد پانزده خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: بنیاد 15 خرداد و اعضای هیات مدیره آن با نگاه جامعی که دارند در سطوح متنوع پیشگیری وارد شده اند و سازمان‌های دولتی را حمایت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در این آیین قصد داریم موضوع غربالگری تنبلی چشم را در مناطق محروم در بازه سنی کودکان 3 تا 6 سال تحت پوشش قرار دهیم تا افراد مشکوک به تنبلی چشم یا موضوعات اولیه سطح تشخیص غربالگری در مناطق محروم را پوشش صد در درصدی داشته باشیم، گفت: البته این آگاه سازی عمومی برنامه‌ای است که از دهه 70 در سازمان شروع شده و در این طرح در سال گذشته 2 میلیون و 800 کودک غربالگری بینایی شدند.

وی افزود: خروجی این طرح با کارهای حداقلی مثل تهیه عینک و ارجاع به متخصصین امر موجب می‌شود که فرزندان این مرز و بوم مشکل بینایی شان حل شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم همچنین جعفریان، عضو هیات مدیره بنیاد 15 خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام نیز بیان کرد: هزینه پیشگیری از معلولیتها در بیشترین مقدار قریب به یک صدم هزینه‌های موردنیاز برای رتق و فتق نیازهای یک معلول است؛ آن هم درباره معلولیتهای پرهزینه‌ای برای فرد مثل نابینایی یا معلولیتهایی که اختلالات گسترده در فرد ایجاد می‌کند.

وی افزود: طبیعی است در چنین رویکردی انرژی و توان مضاعفی باید برای پیشگیری صرف کرد.

جعفریان با بیان اینکه بنیاد 15 خرداد در دوره جدید فعالیت خود سلامت کودک 0 تا 15 سال را جزو ماموریتهای اصلی خود قرار داده است، افزود: در فرآیند اجرای بهتر آمبیلوپی در کشور فراتر از سازمان بهزیستی، وزارت رفاه و ستاد اجرایی حضرت امام به حضور تمام دستگاه‌های کشور نیاز است چرا که این غربالگری بسیار مهم است و اگر حتی یک کودک از این موضوع در کشور بی بهره باقی بماند و به عارضه نابینایی دچار شود هزینه آن صدها برابر و هزاران برابر در طول عمر انسانی خواهد بود.

به گزارش ایسنا، علیان زادگان، مدیرعامل بنیاد 15 خرداد ستاد اجرایی فرمان امام نیز گفت: در حوزه سلامت اجتماعی اتفاقات خوبی رقم خورده و ما در سال قبل تفاهمات خوبی با نهادهای اجتماعی در انجمنها و تشکلها و در سطح نظام بانکی کشور داشتیم و امسال هم در راستای برنامه ریزیها و تکالیف درج شده بنیاد در سال 1401، تفاهماتی با سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش و فدراسیون ورزش دانش آموزی خواهیم داشت.

وی افزود: امید است که با تفاهمی که امروز در حوزه غربالگری تنبلی چشم و مداخلات بعدی که با محوریت سازمان بهزیستی صورت می‌گیرد و بنیاد 15 خرداد حمایتهای لازم را خواهد داشت، بتوانیم از آسیبهای جدی که در آینده ممکن است گریبان گیر فرزندان وطن شود پیشگیری کنیم.