جمعه 31 فروردین 1403

غلبه بر اثرات تغییراقلیم نیازمند اقدام همگانی است

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
غلبه بر اثرات تغییراقلیم نیازمند اقدام همگانی است

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به مغفول ماندن مقوله تاب‌آوری و سازگاری به عنوان محوری مهم در مقابل پدیده «گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی» تاکید کرد: غلبه بر اثرات تغییراقلیم به انجام اقدام همگانی با مسئولیت مشترک اما متفاوت در کشورهای مختلف نیاز دارد.

به گزارش ایسنا، شینا انصاری با اشاره به آغاز به کار رویداد بین المللی «کیلماتون» با بیان اینکه در جهان امروز متاسفانه شهرها همچنان کانون ناپایداری محیط زیستی هستند، گفت: آلودگی‌های محیطی، انتشارگازهای گلخانه‌ای، محدودیت منابع و شکنندگی اکوسیستم‌ها و زیستگاه‌های طبیعی شهر از مهم‌ترین مشخصه‌های ناپایداری محیط زیستی شهرها هستند.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تصریح کرد: شهرها به‌عنوان گلوگاه‌های مصرف در شبکه گسترده فعالیت‌های انسانی روی زمین و به‌عنوان بزرگترین مصرف کننده‌های منابع طبیعی به شمار می‌آیند بنابراین باید با مصرف کارآمدتر منابع و انرژی و انطباق و هماهنگی بیشتر با طبیعت قابلیت پایداری خود را افزایش دهند.

انصاری با بیان اینکه در حال حاضر که بیماری کووید 19 کشورهای جهان را با چالش جدی مواجه کرده است، مسئله "گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی" چالش بزرگ‌تری را مقابل بشر قرار داده است، اظهار کرد: گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی مانن کرونا یک مسئله جهانی است ولی به علت عوارض تدریجی و بلندمدت آن در مقایسه با تأثیرات سریع بیماری کووید 19 تبعات و پیامدهای آن همچنان برای بخش اعظمی از سیاستگذاران و مردم نادیده گرفته می‌شود که این غفلت می‌تواند بقای انسان را در کره زمین تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: حرکت در مسیر شهرهای تاب آور و زیست‌پذیر همچنان از محوری‌ترین موضوعات محیط زیست شهری در جهان امروز است که کاهش خودرو محوری حمل و نقل شهری، کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر، تقویت اقتصاد چرخشی و جلب مشارکت فراگیر شهروندان از مهمترین مولفه‌های تسریع حرکت در مسیر شهر پایدار است.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با تاکید بر اینکه شرایط متفاوت شهرها و تمایز شهرهای مختلف جهان کار جست وجوی راه حل‌های موثر جهت رفع مسائل را به موضوعی پرچالش برای سیاستگذاران، طراحان و ساکنان شهرها تبدیل کرده است، گفت: با این حال حرکت در مسیر بهبود کیفیت زیست‌پذیری شهرها از جمله ضروریاتی است که برای کاهش تبعات و پیامدهای آتی ناگزیر باید به آن توجه کرد. مسیری که مهمترین مولفه آن درک این واقعیت است که انسان شهرنشین علی‌رغم دستاوردهای بزرگ خود نیازمند برقراری ارتباطی تنگاتنگ با طبیعت و محیط زیست و تبعیت از نظام حاکم بر آن است.

وی افزود: وقتی صحبت از تغییر اقلیم به میان می‌آید معمولا موضوع مقابله با انتشارگازهای گلخانه‌ای و کاهش آن‌ها مطرح می‌شود و متاسفانه مقوله تاب‌آوری و سازگاری به‌عنوان محوری مهم در مقابل این پدیده مغفول می‌ماند در حالی‌که این موضوع برای کشورهایی همچون ایران که بسیار متاثر از پیامدهای تغییر اقلیم هستند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

انصاری در ادامه اظهارکرد: در این راستا رویداد بین‌المللی کلیماتون با محوریت گرمایش زمین و تغییرات اقلیم و با هدف ایده‌پردازی و دریافت ایده‌های خلاقانه و کاربردی جهت حل این معضل در شهرها و افزایش تاب آوری آن‌ها از سال 2015 تاکنون در بیش از 145 شهر دنیا به‌صورت همزمان برگزار می‌شود.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار افزود: کلیماتون یک برنامه شهر محور است که تلاش دارد با ایجاد فضایی مطلوب برای خلق و توسعه ایده‌های نوین به منظور رفع مشکلات محیط زیست شهری و ایجاد بستری مناسب جهت حمایت از ایده‌های نوآورانه، خلاقانه و کاربردی با دعوت از اقشار مختلف جامعه به‌ویژه نسل جوان کشور بتواند زمینه مقابله با اثرات گرمایش زمین در شهرها را فراهم کند چراکه غلبه بر اثرات تغییراقلیم نیاز به اقدام همگانی با مسئولیت مشترک اما متفاوت در کشورهای مختلف دارد که البته این موضوع لزوما به معنای پیدا کردن راه حل‌های کامل و یا اقدام سریع برای تغییرات اقلیمی نیست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، انصاری در پایان با اشاره به اینکه در رویداد کلیماتون سال گذشته یکی از ایده‌های مطرح شده از ایران در بین ایده‌های منتخب معرفی شده از میان هزار طرح برتر جهانی قرار گرفت، گفت: امسال با توجه به استقبال و حضور گسترده‌تر امیدواریم بتوانیم در سطح جهانی نقش پررنگ‌تر و تاثیرگذاری داشته باشیم همچنین ایده‌های کاربردی می‌توانند به فراخور موضوع از سوی حامیان و سرمایه‌گذاران دولتی و خصوصی و کارآفرینان مورد حمایت واقع شوند و با تجاری سازی در فرایند اجرا قرار گیرند که این امر به مدیریت شهری در حل معضلات محیط زیستی کمک شایانی می‌کند.

انتهای پیام