دوشنبه 9 مهر 1403

فاصله‌گذاری اجتماعی، طرحی که زود فراموش شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فاصله‌گذاری اجتماعی، طرحی که زود فراموش شد

تبریز - ایرنا - طرح ملی فاصله‌گذاری اجتماعی که از هشتم فروردین ماه امسال همزمان با سراسر کشور به طور رسمی در آذربایجان‌شرقی آغاز شد، به تدریج و با بازگشایی‌های اخیر، خیلی زود توسط مردم به دست فراموشی سپرده شد.

«فاصله گذاری اجتماعی» در روزها و هفته های آغازین با کیفیت مطلوبی در حال اجرا بود و همکاری مردم و مسئولان ملی و استانی در کنار اقدامات موثر رسانه ای، افکار عمومی را بر ضرورت ادامه آن با سخت‌گیری و قاطعیت بیشتر ترغیب کرده بود، با سپری شدن زمان همراه با بازگشایی واحدهای مختلف صنفی و انتشار اخبار و گزارش هایی مبنی بر کاهش تعداد مبتلایان و مرگ و میرهای ناشی از ویروس کرونا، این طرح ملی خیلی سریع رنگ باخت و امروز دیگر از حساسیت های مردمی و دولتی برای فاصله گذاری اجتماعی خبری نیست.

در حالی که افکار عمومی در روزهای نخستین اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در قالب ارتباطات تعاملی در فضای مجازی و برگزاری منظم و مرتب ستادهای مقابله با کرونا، بر لزوم هر چه محدود کردن فعالیت مراکز عمومی، تجاری و به ویژه تردد خودرویی از مبادی وروی استان ها اقناع شده بود، اما رفته رفته این حساسیت ها کاهش یافت تا اینکه امروز شاهد اوج گیری دوباره تعداد مبتلایان و آمار فوتی ها ناشی از شیوع ویروس کرونا هستیم.

تصویری از عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی در حاشیه دریاچه ارومیه

فاصله گذاری اجتماعی، مهم ترین راهبرد وزارت بهداشت برای کنترل کرونا

در همان روزهای اول اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونای آذربایجان شرقی با بیان اینکه تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، زیارتگاه‌ها و سایر اماکن عمومی به معنی پرسه زدن مردم در معابر نیست، از آحاد مردم درخواست کرد تا نسبت به رعایت موارد مربوط به فاصله گذاری اجتماعی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

ایرج حریرچی سه راهبرد مهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای مهار و کنترل ویروس کرونا شامل فاصله‌گذاری اجتماعی، ایزولاسیون بیماران مبتلا و قرنطینه افراد نزدیک بیماران کرونایی را تشریح کرد و افزود: این سه استراتژی باید با تعامل مردم و نیز همکاری سایر دستگاه ها، نیروهای نظامی و انتظامی، بسیج و استانداری ها و فرمانداری ها به انجام برسد.

وی فاصله گذاری اجتماعی را مهمترین بخش مقابله با گسترش ویروس کرونا برشمرد و اظهار داشت: فاصله گذاری اجتماعی به معنی به حداقل رساندن تماس افراد سالم با یکدیگر تا اطلاع ثانوی است که در این طرح بهترین و مهمترین عامل خود مردم است و البته باید اذعان کرد که بیشترین عامل موفقیت جمهوری اسلامی ایران برای مدیریت موضوع، همکاری مردم می باشد.

حریرچی، شرط لازم برای اجرای موفق فاصله گذاری اجتماعی را مربوط به حکومت و دولت دانست و ادامه داد: با اینکه در این زمینه ایران برخلاف برخی از کشورها خیلی سخت گیرانه عمل نکرد و تنها از 8 فروردین اقدامات سخت اعمال شد، در حالیکه تا اواخر اسفند مغازه ها و واحدهای تولیدی و صنعتی و ادارات دولتی فعال بودند.

به گفته وی در فاصله گذاری اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تنها درخواست کننده است و باید سایر دستگاه ها و ارگان ها همکاری های لازم و کافی را به انجام برسانند.

با این وجود، مردم با گذشت زمان و کاهش التهابات اولیه شیوع ویروس کرونا، نسبت به رعایت فاصله گذاری اجتماعی بی توجهی نشان داده و رغبت شان به رعایت مسایل بهداشتی اعم از کاهش ارتباطات اجتماعی، پرهیز از حضور در تجمع های مردمی، استفاده از ماسک و سایر موارد کم شد.

پیرمردی در یک بوستان

مردم چه می گویند؟ 

یک شهروند کهنسال تبریزی در حالیکه نه ماسک بر صورت و نه دستکش بر دست دارد و در تفرجگاه ائل گلی روی نیمکت نشسته، به خبرنگار ایرنا، گفت: سن و سالی از ما گذشته و هیچ ترسی از کرونا ندارم، چون اگر قرار بر مرگ باشد به انحای مختلف فوت می کنیم.

غلامرضا سرخابی افزود: من تا مدت ها از زمان شیوع ویروس کرونا از منزل خارج نشده بودم، اما وقتی از طریق اخبار رسانه ها متوجه کاهش خطر این ویروس شدم و دولت تصمیم به بازگشایی ها گرفت، روزانه به بیرون از خانه می آیم و اغلب اوقات خود را در ائل گلی می گذرانم.

وی با بیان اینکه در خانه ماندن هم حوصله مردم را از بین برده است، ادامه داد: با توجه به شرایط جامعه و مشکلات اقتصادی تعدادی از مردم برای رفع نیازها و تعدادی هم برای فرار از مشکلات روحی و روانی به فاصله گذاری اجتاعی بی توجهی نشان می دهند.

بانوی جوانی هم که برای خرید به بازار تبریز آمده است و ماسک بر صورت دارد، گفت: از زمانی که بازار تبریز فعال شده و مسئولان اقدام به راه اندازی مجدد اتوبوس های شهری کرده اند، دیگر مردم به فاصله گذاری اجتماعی بی اهمیت شده و توجهی به رعایت موارین بهداشتی نمی کنند.

لیلا حسن زاده، دلیل این بی توجهی ها را کاهش حساسیت ها از سوی رسانه ها و دولت به اتخاذ تدابیر جایگزین برای رفع مشکلات معیشتی و تفریحی مردمعنوان و اضافه کرد: اگر واقعا" شیوع ویروس کرونا در کشور و استان شدت داشت، بدون تردید دولت اقدام به بازگشایی صنوف و ناوگان حمل و نقل عمومی نمی کرد و محدودیت های تردد در بین استان ها را بی نمی داشت.

ترافیک شدید در خروجی تبریز از سمت اهر در یک روز تعطیل کرونایی

کاهش حساسیت اجتماعی موجب هدرفت تلاش های انجام گرفته برای مهار کروناست

دبیر ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا در آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی برای کنترل کرونا، گفت: کاهش حساسیت اجتماعی موجب شیوع دوباره این ویروس و هدر رفت تلاش های انجام شده می شود.

علیار راستگو اظهار داشت: برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در اماکن عمومی و محل های اجتماع مثل بازار، مترو و اتوبوس باید توزیع ماسک انجام شده و مردم هرگز نباید نسبت به طرح فاصله گذاری اجتماعی بی توجهی نشان دهند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در مدیریت افکار عمومی و اطلاع رسانی، گفت: فعالیت شورای اطلاع رسانی استان و شورای مدیریت روانی افکار عمومی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و اطلاعات آذربایجان شرقی به خوبی انجام شده و توانست در آن موقع تاثیرگذار باشد.

راستگو با بیان اینکه حساسیت اجتماعی نسبت به بیماری کرونا همچنان باید حفظ شود، یادآور شد: شهرداری تبریز برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی و مسقف مانند بازار تبریز و همچنین ناوگان حمل‌ونقل عمومی اقدامات لازم از قبیل فروش ماسک در ورودی این اماکن را باید انجام دهد.

وی ادامه داد: در صورت بی توجهی مردم به طرح فاصله گذاری اجتماعی و اوج گیری دوباره شیوع ویروس کرونا احتمال از سرگیری برخی محدودیت ها در آذربایجان شرقی وجود دارد.

بیمارستان امام رضای تبریز، مرکز درمان بیماران کرونایی

گلایه رییس دانشگاه علوم پزشکی از افزایش رفت آمدها

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با گلایه از بی‌توجهی برخی از شهروندان به طرح فاصله گذاری اجتماعی، گفت: رعایت منظم و مستمر این طرح برای عموم مردم لازم و ضروری است.

محمدحسین صومی با ابراز تاسف از وجود ترافیک سنگین و پرحجم در خیابان ها و معابر و پارک های تبریز، متذکر شد: ادامه این روند منجر به افزایش تصاعدی مبتلایان به ویروس کرونا شده و در نتیجه شاهد افزایش چشم گیر تعدادی فوتی ها خواهیم بود.

به گفته وی هر چند طی هفته های گذشته کاهش آمار مبتلایان به کرونا در آذربایجان شرقی را شهدیم اما همچنان بیماران بد حال به مراکز درمانی استان مراجعه می کنند و کاهشی در این رابطه ثبت نشده است.

صومی شهرستان‌های تبریز، اهر، اسکو، سراب، میانه، آذر شهر، بناب و چاراویماق را دارای بیشترین آمار مبتلایان به کرونا در آذربایجان شرقی اعلام و اضافه کرد: اما بر اساس آخرین آمارها شهرستان های دارای وضعیت قرمز استان عبارتند از اهر، بناب، مراغه و شهرستان های کلیبر، هریس، تبریز، شبستر، مرند، ملکان، میانه و هشترود نیز در وضعیت زرد به سر می برند.

*س_برچسب‌ها_س*
فاصله‌گذاری اجتماعی، طرحی که زود فراموش شد 2
فاصله‌گذاری اجتماعی، طرحی که زود فراموش شد 3
فاصله‌گذاری اجتماعی، طرحی که زود فراموش شد 4
فاصله‌گذاری اجتماعی، طرحی که زود فراموش شد 5