جمعه 10 فروردین 1403

3 فاکتور مهم برای رشد بورس / بانکی‌ها از مدار حقیقی‌ها خارج شدند

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
3 فاکتور مهم برای رشد بورس / بانکی‌ها از مدار حقیقی‌ها خارج شدند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس در دومین روز هفته با افت مواجه شد تا تحلیلگران تکنیکال علت این رفت و برگشت‌های بازار سهام را در حمایت ها و مقاومت های شاخص کل و شاخص کل هموزن بدانند.

شاخص بورس تهران از منظر تکنیکال کلاسیک بین دو سطح حمایتی یک میلیون 400 هزار واحدی تا یک میلیون 450 هزار واحدی قرار دارد. نماگر RSI نیز واکنش خوبی به محدوده های زیر 30 نشان داده است. از نظر تحلیل تکنیکال بازار سرمایه آماده رشد است. اما عوامل بیرونی بازار سرمایه و ایجاد ریسک های مختلف هنوز اجازه آغاز این رشد را نداده است.

طی روزهای گذشته، بازار به اخبار مثبت واکنش خوبی نشان داده و مسیر صعودی را در پیش گرفته است. به نظر می رسد کانال 1.5 میلیون واحدی از نظر روانی برای سهامداران یک کانال مهم است که ورود و خروج به آن به یک مشکل برای بورس تبدیل شده است.

این محدوده در ماه های گذشته چندین مرتبه مورد حمایت قرار گرفت، اما دوام زیادی نیاورد و با افت و شکست همراه شد. عده‌ای از فعالان باراز با مثبت شدن روند معاملات اهداف بالاتر را برای شاخص متصور هستند و بازار سرمایه را بازار جا مانده از تورم می‌دانند که باید با رشد این جا ماندگی را جبران کند. اما افت دلار در بازار آزاد را مانعی برای این موضوع می بینند.

* نمادهای ریالی بازار را با رشد همراه کردند

وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه در گفت و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: وضعیت شاخص های مختلف در بازار سرمایه طوری است که می توان رشد را برای بورس متصور بود. اما مهم این است که این رشد ادامه دار خواهد بود یا یک رشد چند روزه اتفاق خواهد افتاد؟

وی ادامه داد: از نظر تکنیکی بورس در وضعیت کف سازی قرار دارد و با کاهش ریسک‌های تحمیل شده به بورس از بیرون بازار سرمایه، می توان امیدوار به رشد بورس در کوتاه مدت و میان مدت باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: روندهای درونی بازار در معاملات این روزها نشان دهنده میل به صعود در بازار بود. رشد ارزش معاملات خرد، ورود پول و مازاد تقاضا سه فاکتوری هستند که باید برای رشد بازار به صورت یکپارچه مثبت شوند. در صورتی که این این سه عامل روند خوبی به خود بگیرند می تواند امیدوار بود که روند صعودی به خود بگیرد.

جعفری با اشاره به برخی نمادها که به عنوان لیدر بازار شناخته می شوند، تصریح کرد: طی روزهای گذشته لیدرهای سنتی بازار که نمادهای موسوم به ریالی بورس هستند، بازار را بالا کشیدند و شاخص صعود چشمگیری داشت.

* افت شاخص های بورس

در پایان معاملات روز یکشنبه، شاخص کل بورس با ریزش 3 هزار و 447 واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و 463 هزار و 32 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی 24 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن بورس نیز با افت 436 واحدی در سطح 395 هزار و 447 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص منفی 11 صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس 59 واحد پائین آمد و در سطح 19 هزار و 205 واحد باقی ماند.

* افزایش ارزش معاملات خُرد بازار سرمایه

امروز ارزش کل معاملات بازار سهام به رقم 17 هزار و 605 میلیارد تومان کاهش یافت که نسبت به روز گذشته افت 2 درصدی را نشان می دهد. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 11 هزار و 68 میلیارد تومان بود که 63 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می دهد.

ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 7 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم سه هزار و 111 میلیارد تومان رسید که سهم 17 درصدی از کل معاملات بورس داشته است.

* خروج پول حقیقی از بازار سهام

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 217 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. گروه های بانک ها و موسسات اعتباری و سرمایه گذاری ها بیشترین خروج پول و گروه های فلزات اساسی و هتل و رستوران نیز بیشترین ورود پول حقیقی را به نام خود ثبت کرده اند.

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام تفارس (شرکت تأمین سرمایه خلیج فارس)، نمادهای آریان (شرکت پارس آریان) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) اختصاص داشت و نمادهای ورنا (سرمایه گذاری رنا)، وبانک (سرمایه گذاری گروه توسعه ملی) و فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* کاهش ارزش صف های خرید بورس

در جریان معاملات روز شنبه 218 سهم با رشد قیمت و 414 نماد نیز با افت قیمت روبرو شدند. در پایان معاملات امروز، ارزش صف های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 79 درصد افزایش یافت و به 141 میلیارد تومان رسید. ارزش صف های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 71 درصد افت کرد و در رقم 136 میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای وبانک (شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی)، شاراک (شرکت پتروشیمی شازند اراک) و غدشت (شرکت دشت مرغاب) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد سکرد (شرکت سیمان کردستان)، کایزد (فرانسوز یزد)، فگستر (گسترش صنایع روی ایرانیان) تعلق داشت.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید بازار سرمایه بورس بازار سهام سهم های بانکی نمادهای ریالی عوامل رشد بورس این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است