دوشنبه 9 مهر 1403

فراخوان اوقاف البرز برای نام نویسی ارزیابان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فراخوان اوقاف البرز برای نام نویسی ارزیابان

کرج - ایرنا - رییس اداره بهره وری اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان البرز با اشاره به لزوم ارزیابی موقوفات توسط کارشناسان رسمی دادگستری، گفت: اوقاف استان برای ثبت نام ارزیابان در سامانه میز خدمت فراخوان داد.

بهروز عاشری روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ارزش گذاری و ساماندهی موقوفات برای برنامه ریزی های آتی و جذب سرمایه گذار یک موضوع خیلی مهم است.

وی اظهار داشت: تاکنون این ارزش گذاری اجرا نشده و یا اگر بوده به واقعیت نزدیک نبوده به همین دلیل اداره کل اوقاف و امور خیریه البرز تصمیم گرفته با استفاده از کارشناسان ارزیاب دادگستری اقدام به ساماندهی و سیستمی کردن فرایند کارشناسی و ارزیابی رقبات و موقوفات کند.

وی گفت: با این کار اتفاق خوبی می افتد به طوریکه موقوفاتی که قابلیت سرمایه گذاری دارند شناسایی و در سال جهش تولید در راستای تحقق آن از این موقوفات می توان استفاده کرد.

عاشری با بیان اینکه ارزش گذاری یک موضوع علمی و حسابداری است، ادامه داد: با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد جامعه، هر سازمانی دارایی های مشهود و غیرمشهود خود را جمع بندی می کند و در مدیریت بهره وری از آن استفاده می کند.

اوقاف امانتدار 12 هزار رقبه است

مدیر بهره وری اقتصادی اوقاف و امور خیریه البرز، بیان داشت: اوقاف استان امانتدار 6 هزار رقبه متصرفی و 6 هزار رقبه غیرمتصرفی است که علاوه بر مسایل شرعی که تکالیفی بر عهده مدیران این سازمان گذاشته و حفظ و نگهداری آن ها به عنوان اولین اولویت ما است.

وی خاطرنشان کرد: ولی برای اینکه بتوانیم ارتقای بهره وری موقوفات را نیز داشته باشیم با یک برنامه اقتصادی و مدل بهره وری میزان راندمان و ارزش افزوده بیشتری که منجر به توسعه اجرای نیات بشود اقدام به انجام این فراخوان کرده ایم.

وی اضافه کرد: دارایی های سازمان اوقاف بیشتر مکان محور و متشکل از املاک و اراضی وقفی و بقاع متبرکه هستند که باید یک محاسبه از طریق حسابداری از آن ها بشود که ارزش افزوده دست متولیان چه میزان است تا با استفاده از استانداردهای حسابداری خروجی آن سرمایه های در دست متولیان وقف برنامه ریزی لازم را داشته باشیم.

عاشری گفت: در اوقاف در نظر داریم تا با ارتقای موقوفه با استفاده از علوم دانش بنیان ارزش افزوده را نیز با ارتقای بهره وری مطابق با نیت واقف داشته باشیم.

وی اضافه کرد: کارشناسان و مشاوران ارزیابی که تمایل به همکاری با این سازمان دارند می توانند در میز خدمت الکترونیکی در سامانه اطلاع رسانی اوقاف و امور خیریه البرز مراجعه کرده و به صورت الکترونیکی ثبت نام کنند.

وی اظهار داشت: این افراد برای نام نویسی در این سامانه می توانند با ورود به سامانه اوقاف و امور خیریه البرز، میز خدمت را انتخاب کرده و پس از ورود به این بخش و ثبت نام، درخواست خدمت را انتخاب کرده و پس از آن استان وشهرستان مورد نظر را انتخاب و سپس نوع خدمت (ثبت کارشناس دادگستری و تایید) را انتخاب می کنیم.

عاشری گفت: سپس با الصاق عکس کارت ملی، صفحه اول شناسنامه و مشخصات کارشناس و ارزیاب ثبت موقت انجام شده و سپس پیگیری را دریافت می کنند.

وی یادآور شد: پس از ثبت مشخصات کارشناس و ارزیاب، واحد بهره وری اقتصادی اوقاف استان با آن ها تماس گرفته و برای اجرای کار فراخوان می شوند.

عاشری اضافه کرد: درصدد هستیم تا با این فراخوان، بانک اطلاعاتی کارشناسان ارزیاب دادگستری را ایجاد کنیم تا در مواقع لزوم از خدمات آن ها بهره مند شویم.

در استان البرز بالغ بر 1600 موقوفه، 12 هزار رقبه و همچنین 100 امامزاده وجود دارد.

*س_برچسب‌ها_س*