شنبه 1 اردیبهشت 1403

فرماندار: مردم روستاهای مهریز متصرفان اراضی ملی را معرفی کنند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فرماندار: مردم روستاهای مهریز متصرفان اراضی ملی را معرفی کنند

یزد - ایرنا - فرماندار مهریز از ساکنان مناطق روستایی بخش مرکزی به خصوص دهستان میانکوه خواست، نسبت به معرفی متصرفان اراضی ملی و نیز تغییر دهندگان کاربری باغ ها و مزارع کشاورزی به واحدهای مسکونی و تجاری با فرمانداری همکاری کنند.

به گزارش ایرنا، رضا زارع زاده مهریزی شامگاه جمعه در جمع اعضای شورای اسلامی روستای منشاد با اشاره به اینکه برخی افراد سودجو نسبت به ساخت و ساز و تغییر اراضی کشاورزی اقدام می‌کنند، افزود: همراهی مردم برای شناسایی متخلفان برای برخورد لازم و قانونی ضروری است.

وی ادامه داد: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف برای ساخت ساختمان و تغییر کاربری باغ‌ها در گام اول به دهیاران، شوراهای اسلامی روستاها و پاسگاه انتظامی میانکوه اطلاع دهند که طبق مقررات موضوع در اسرع وقت رسیدگی و با همکاری مردم اقدام لازم به عمل می‌آید.

این مسوول اظهار کرد: تاکنون در این خصوص مهم که جزو مطالبات اساسی مردم است جلسه‌های متعددی در منطقه با حضور مسوولان و مردم و مدیران روستاها برگزار شد ولی به خاطر اهمیت و مطالبه جدی این روند تا قطع دست سودجویان در شهرستان پیگیری می‌شود.

زارع زاده مهریزی همچنین به پیمانکارانی که بدون مجوز و پروانه ساختمانی نسبت به تغییر کاربری باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی این دهستان ییلاقی به خصوص در منشاد و بنادک‌سادات فعال هستند هشدار داد که دولت بدون چشم‌پوشی با همکاری مسوولان وظایف قانونی خود را انجام می‌دهد.

وجود روستاهای خوش آب و هوا در دهستان‌های میانکوه، تنگچنار، ارنان و خورمیزات بخش مرکزی مهریز سبب شده تا افرادی با تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ های منطقه به ساخت منزل مسکونی اقدام کنند که همکاری بیش از گذشته مردم با متولیان امر برای پیشگیری از این پدیده ضروری است.

این موضوع با وجود تمامی اقدام‌های نسبتا خوبی که در سال‌های اخیر از سوی مسوولان در پیشگیری و مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی در روستاهای منطقه انجام شده است به دلیل اهمیت موضوع هنوز کافی نیست و برخی سوء استفاده‌ها در این مورد ادامه دارد.

در این ارتباط بارها ساکنان روستاهای منطقه به خصوص در دهستان میانکوه از ضرورت نظارت و پیگیری جدی و برخورد مناسب با این پدیده و متخلفان توسط مسوولان امر تاکید و تحقق آن را به عنوان یک ضرورت در راستای حفظ کشاورزی و احیای باغ های منطقه ذکر کردند.

مردم اعتقاد دارند، برای پیشگیری عملی با پدیده تغییرکاربری اراضی کشاورزی برای ساخت و سازهای غیرمجاز باید همت و همکاری جدی بدون موازی‌کاری و چشم‌پوشی تا رسیدن به نتیجه مطلوب با جلب همکاری تمامی متولیان امر صورت گیرد.

بخش مرکزی مهریز شامل دهستان های میانکوه، ارنان، تنگچنار، بهادران و خورمیزات است و از جمعیت 55 هزار نفری شهرستان حدود 30 درصد در روستاها زندگی می‌کنند.

مهریز 17 هزار و 500 هکتار اراضی کشاورزی دارد و پنج هزار خانوار در این بخش فعالیت دارند که از این میزان 10 هزار هکتار باغ و بقیه اراضی است.

مرکز این شهرستان در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*
فرماندار: مردم روستاهای مهریز متصرفان اراضی ملی را معرفی کنند 2