پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

فضانورد برجسته روس درگذشت

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
فضانورد برجسته روس درگذشت

فضانورد 94 ساله روس درگذشت.

آناتولی فیلیچنکو، فضانوردی که دو آزمایش اتصال در فضا را رهبری کرد، در 94 سالگی درگذشت.

آناتولی واسیلیویچ فیلیچنکو (Anatoly Filipchenko)، فرمانده سایوز 7 و سایوز 16 بود. این فضانورد دوران شوروی در دو آزمایش اتصال، ابتدا برای فرود احتمالی روسیه بر ماه و سپس اولین پرواز مشترک با ایالات متحده شرکت داشت.

درگذشت فیلیچنکو در روز یکشنبه (7 اوت /16 مرداد) توسط آژانس فضایی روسیه موسوم به روسکاسموس اعلام شد.

مسئولان مرکز آموزش فضانوردان گاگارین در بیانیه‌ای نوشتند: آناتولی واسیلیویچ فردی هدفمند، کوشا و منصف بود که همیشه آماده کمک به مردم بود. مسیر زندگی او پر از خدمات صادقانه به میهن، کارهای خلاقانه و فداکاری بوده است. مدیریت و کارمندان و همچنین تیم فضانوردان این مرکز به همه بستگان و دوستان آناتولی واسیلیویچ صمیمانه تسلیت می‌گویند.

در بیانیه این مرکز آمده است: خاطرات درخشان آناتولی واسیلیویچ فیلیچنکو برای همیشه در قلب ما باقی خواهد ماند.

فیلیچنکو یکی از اعضای گروه دوم خلبانان نیروی هوایی شوروی بود که در سال 1963 به عنوان فضانورد انتخاب شد، او همراه با 14 کارآموز دیگر وارد این گروه شد. او دو بار به فضا پرواز کرد، ابتدا به عنوان فرمانده سایوز 7 در سال 1969 و سپس پنج سال بعد به عنوان فرمانده سایوز 16.

او و خدمه‌اش در اولین ماموریت خود بخشی از اولین ماموریت مشترک بین سه فضاپیما بودند. خدمه سایوز 7 در 12 اکتبر 1969 به فضا پرتاب شدند، در همان روز سایوز 6 به پرواز درآمد و دو روز بعد سایوز 8 به مدار زمین پرتاب شد.

فیلیچنکو و خدمه سایوز 7 وظیفه داشتند فضاپیمای خود را به سایوز 8 متصل کنند و شاهکاری را که برای اولین بار توسط سایوز 4 و سایوز 5 در ماه ژانویه سال 1969 به دست آمده بود، تکرار کنند، در حالی که قرار بود خدمه سایوز 6 از این اتصال فیلمبرداری کنند. اما نقص تجهیزات مانع از پیوستن سایوز 7 و سایوز 8 شد.

فیلیچنکو و سایر خدمه این دو ماموریت در تاریخ 17 اکتبر سال 1969 به زمین بازگشتند. فیلیچنکو در تاریخ دوم دسامبر سال 1974 به عنوان فرمانده سایوز 16 به فضا بازگشت.

فیلیچنکو در مجموع 10 روز و 21 ساعت و 3 دقیقه را طی دو پروازش در فضا گذرانده است.

آناتولی واسیلیویچ فیلیچنکو در روز 26 فوریه سال 1928 در داویدوفکا (Davydovka)، یک سکونتگاه شهری در ناحیه لیسکینسکی (Liskinsky) در استان ورونژ (Voronezh Oblast) روسیه متولد شد. او در سال 1950 به عنوان خلبان نظامی از مدرسه هوانوردی چوگوف (Chuguev) در خارکف اوکراین فارغ التحصیل شد. فیلیچنکو سپس از سال 1957 تا 1961 در آکادمی نظامی نیروی هوایی در مونینو (Monino) روسیه مشغول به تحصیل شد.

از سال 1951 تا 1960، فیلیچنکو به عنوان خلبان، خلبان ارشد، فرمانده پرواز، ناوبر، خلبان و اپراتور اسکادران و معاون فرمانده اسکادران به خدمت پرداخت. در این مدت، او سوار چندین نوع هواپیما شد و برای بیش از 1500 ساعت به پرواز پرداخت.

فیلیچنکو علاوه بر پروازهای فضایی خود، به ترتیب در سال های 1969، 1970 و 1975 به عنوان فرمانده پشتیبان سایوز 5، سایوز 9 و پروژه آزمایشی آپولو - سایوز خدمت کرد.

پس از دومین و آخرین ماموریت خود، از سال 1978 تا 1980، فیلیچنکو به عنوان اولین رئیس فدراسیون کیهان نوردی اتحاد جماهیر شوروی، خدمت کرد. او در سال 1982 از گروه فضانوردان استعفا داد تا رئیس بخش مرکز آموزش فضانوردان گاگارین شود.

فیلیچنکو در سال 1987 از پایان‌نامه خود در رشته ناوبری نظامی در آکادمی نیروی هوایی دفاع و دکترای خود را در رشته علوم نظامی دریافت کرد. یک سال بعد، او از سِمت خود به عنوان فعال نظامی برکنار شد و به عنوان مدیر دفتر طراحی آزمایشی خارکف در شعبه مسکو مشغول به کار شد. او در سال 1993 بازنشسته شد.

فیلیچنکو که دو بار به عنوان قهرمان اتحاد جماهیر شوروی معرفی شد، دو نشان لنین و نشان پرچم سرخ کار را در کنار بسیاری از مدال‌های دیگر برای خدماتش به برنامه فضایی شوروی دریافت کرد. وی همچنین عنوان برنده جایزه دولتی اتحاد جماهیر شوروی و عنوان شهروند افتخاری شهرهای کالوگا، چیتا، لیپتسک، اوستروگوژسک، داویدوفکا، کاراگاندا، آرکالیک، سومی و هیوستون، تگزاس را دریافت کرد./ ایسنا

هم اکنون دیگران می خوانند 18 مرداد 1401 - 18:56
فضانورد برجسته روس درگذشت 2