شنبه 1 اردیبهشت 1403

فناوران کشور یک محصول را از لیست تحریم‌ها خارج کردند

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
فناوران کشور یک محصول را از لیست تحریم‌ها خارج کردند

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مجموعه از الکترود‌ها در یک یا دو بعد در کنار هم قرار می‌گیرند و این محصول را می‌سازند. این الکترودها برای تحریک یا خوانش سیگنال‌های الکتریکی ناشی از سلول‌های زیستی مانند سلول‌های قلبی و عصبی کاربرد گسترده‌ای دارند. با توجه به قرار گرفتن این محصول در لیست تحریم محصولات وارداتی، امکان دسترسی به محصولات خارجی مشابه در داخل کشور وجود ندارد.

پس با توجه به پراستفاده بودن این الکترودها در مطالعات پزشکی، محققان کشور در شرکت سرآمدان راستین کاوش ورنا دست به کار شدند و با حمایت مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این محصول را ایران‌ساخت کردند و به این ترتیب امکان دسترسی آسان به این الکترودها در داخل کشور فراهم شد.

در این آرایه‌ها امکان دسترسی همزمان به سیگنال‌های 60 الکترود فراهم است. همچنین به علت بالا بودن رزولوشن در ساختار آن‌ها می‌توان به سیگنال‌های یک سلول مستقل دسترسی داشت. به همین دلیل این محصول از سوی پژوهشگران حوزه زیست شناسی، علوم مغز و اعصاب و قلب مورد استقبال قرار گرفته است.

در ساخت این آرایه ها از فناوری ساخت لایه‌های نازک نانومتری سرامیکی و فلزی و همچنین تکنیک فتولیتوگرافی با دقت زیر میکرون با استفاده از مواد زیست سازگار بهره گرفته شده است. فرآیند ساخت این آرایه‌ها قابلیت ساخت الکترودهای با مشخصات سفارشی مشتری را فراهم می آورد.

این آرایه ها با فناوری ساخت لایه‌های نانومتری برای تحریک الکتریکی و ثبت بازخورد و سیگنال‌های فیزیولوژیکی سلول‌های مغزی و عصبی طراحی و تولید شده است بر این اساس می‌توان آن را محصول همگرایی نانوفناوری و فناوری اطلاعات در نظر گرفت.