شنبه 1 اردیبهشت 1403

30 فناوری منتخب در نمایشگاه "دستاوردهای پژوهش و فناوری" رونمایی می‌شود

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
30 فناوری منتخب در نمایشگاه "دستاوردهای پژوهش و فناوری" رونمایی می‌شود

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، از برگزاری بیست‌و‌سومین نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن‌بازار و دهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت با رونمایی از 30 فناوری منتخب خبر داد.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، پیمان صالحی؛ معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری بیست‌وسومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار و دهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت با بیان این‌که در این نمایشگاه از 30 فناوری منتخب رونمایی می‌شود، اظهار کرد: در سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، بزرگ‌ترین رویداد پژوهشی و فناورانه کشور، به حوزه اقتصاد دانش‌بنیان نگاهی ویژه دارد.

صالحی، از توجه ویژه این دوره از نمایشگاه به بخش دانش‌آموزی و دانشجویی گفت و ادامه داد: امسال نگاهی ویژه به حوزه دانش‌آموزی داشته‌ایم و طی همکاری خوبی که با وزارت آموزش پرورش صورت گرفت، زمینه برای حضور و مشارکت بخش‌های دانش‌آموزی در این رویداد فراهم شد ضمن آنکه 20 آذرماه زنگ پژوهش و فناوری در مدارس نواخته خواهد شد.

وی با اشاره به ایجاد بستری برای مشارکت تمامی فعالان زیست‌بوم پژوهش و فناوری عنوان کرد: در بیست‌و‌سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار، 27 دانشگاه، 34 پارک علم و فناوری، 13 پژوهشگاه و 5 مرکز رشد حضور دارند.

صالحی گفت: "تستا" یک رویداد "ریورس‌پیچ" و محلی برای تعامل فناوران و بخش‌های دولتی و خصوصی است تا ضمن ارائه توانمندی‌های فناورانه، سازمان‌ها و صنایع بتوانند نیازشان را رفع کنند.

1.7 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی با برگزاری نمایشگاه "تجهیزات و مواد آزمایشگاه ایران ساخت"

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به حضور 10 دستگاه و شرکت در نمایشگاه تستا گفت: در این نمایشگاه، 500 نیاز فناورانه مطرح خواهد شد و نمونه محصولی که قرار است ساخته شود در این نمایشگاه حضور دارد.

صالحی ادامه داد: نخستین دوره تستا با هدف استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوران با دعوت از 12 تیم از 5 کشور برای ارائه نیازهای فناورانه کشور و تناظریابی میان نیازمندی‌ها و فناوران و همچنین تسهیل در بهم‌رسانی میان آنها برگزار می‌شود.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، از برگزاری کارگاه های آموزشی در طول نمایشگاه گفت و ادامه داد: این کارگاه‌های آموزشی، از موضوعات فناورانه تا تجاری را در برمی‌گیرد. در این نمایشگاه همچنین سعی شده است رویکرد و نگاه آینده‌پژوهانه و آینده‌نگارانه داشته باشیم و بر همین اساس، در این نمایشگاه غرفه‌هایی در حوزه فناوری‌های پیشرفته و نو از جمله هوش مصنوعی، متاورس و... حضور دارند.

وی با اشاره به جشنواره تقدیر از پژوهشگران و فناوران برگزیده گفت: این رویداد 24 آذرماه با شعار "دانشمندان و سرآمدان علمی، پیشران پژوهش و فناوری" برگزار می‌شود.

صالحی با اشاره به برنامه ارتباط جامعه با صنعت و جشنواره اندیشمندان جوان گفت: بیست و هشتمین نشست مدیریت ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور با حضور معاونین و مدیران پژوهش وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شود. همچنین به ظرفیت علوم انسانی و علوم پایه توجهی ویژه صورت گرفته و تلاش شد ارتباط جامعه دانشگاه و صنعت شکل تازه‌ای بگیرد. امضای قرارداد با دانشگاه‌ها و سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در سال گذشته 3993 میلیارد ریال بوده که در تلاش هستیم تا این رقم به میزان قابل توجهی برسد.

به گزارش تسنیم، دهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت 19 تا 22 آذرماه همزمان با بیست‌و‌سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار کشور در سالن‌های 40 خلیج فارس، میلاد و A40 نمایشگاه بین‌المللی میزبان علاقمندان است.