جمعه 10 فروردین 1403

فیلسوف هندی برنده جایزه صلح کتابفروشان آلمان شد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
فیلسوف هندی برنده جایزه صلح کتابفروشان آلمان شد

جایزه مهم صلح کتابفروشان آلمان امسال به آمارتیا سن فیلسوف و اقتصاددان هندی برنده جایزه نوبل، اهدا می‌شود.

جایزه مهم صلح کتابفروشان آلمان امسال به آمارتیا سن فیلسوف و اقتصاددان هندی برنده جایزه نوبل، اهدا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت جایزه، آمارتیا سن فیلسوف و اقتصاددان هندی به عنوان برنده جایزه صلح ناشران آلمان در سال 2020 انتخاب شد.

مراسم اهدای این جایزه 18 اکتبر 2020 در فرانکفورت برگزار و به صورت مستقیم از تلویزیون پخش می شود.

در بیانیه اتحادیه ناشران و کتابفروشان آلمان آمده است، این جایزه برای تجلیل از این شخصیت برجسته دانشگاهی که ده‌ها سال است با دیدگاه‌هایش برای مبارزه با نابرابری اجتماعی در زمینه آموزش و مراقبت‌های بهداشتی تلاش می‌کند اهدا می‌شود.

در میان مهم‌ترین ایده‌های مشارکت‌جویانه وی می‌توان از این ایده یاد کرد که در سنجش رفاه اجتماعی نه تنها معیار رشد اقتصادی بلکه معیار امکان پیشرفت و رشد به ویژه برای ضعیف‌ترین اعضای اجتماعی در نظر گرفته شود.

آمارتیا سن 86 ساله از طریق آثارش همواره به همبستگی و تمایل به مذاکره به عنوان ارزش‌های اساسی دموکراتیک تاکید کرده و نشان می‌دهد که فرهنگ‌ها نباید منشا اختلافات هویتی باشند. توصیف‌های قدرتمند و واضح وی در توضیح روش‌های اساسی که از طریق آنها فقر، گرسنگی و بیماری با نبود ساختارهای آزاد و دموکراتیک در ارتباط است از ایده‌های تاثیرگذار این فیلسوف است.

شاخص توسعه انسان، شیوه قابلیت‌ها و توجه به زنان نادیده گرفته شده در اجتماع، سه مفهوم پیشگامانه وی است که تا به امروز جایگاه خود را در میان دیدگاه‌های جهانی حفظ کرده است.

از مهم‌ترین آثار آمارتیا سن برنده جایزه نوبل اقتصاد سال 1998 که به فارسی نیز ترجمه شده‌اند می‌توان از کتاب‌های «اخلاق و اقتصاد»، «اندیشه عدالت»، «برابری و آزادی»، «توسعه به‌مثابه آزادی» و «هویت و خشونت: توهم تقدیر» یاد کرد.

جایزه 25 هزار یورویی صلح که از سوی اتحادیه کتابفروشان و ناشران آلمان اهدا می‌شود هر سال برای تجلیل از شخصیت‌های بین‌المللی در عرصه ادبیات، دانش یا هنر که با آثار و فعالیت‌هایشان به تحقق ایده صلح در جهان کمک می‌کنند، تعلق می‌گیرد.

یورگن هابرماس، مارگارت آتوود و اورهان پاموک در سال‌های پیش از برندگان این جایزه بوده‌اند.