سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

فیلمی از دریل کاری "چانگ ای 5" روی ماه

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
فیلمی از دریل کاری "چانگ ای 5" روی ماه

ماه نورد چینی‌ها موسوم به "چانگ ای 5"(Chang'e 5) که چندی پیش زمین را به مقصد ماه ترک کرد و با موفقیت روی آن فرود آمد، اکنون موفق شده است تا با حفر یک حفره با دریل کاری بر سطح ماه، از خاک و سنگ سطح ماه نمونه برداری کند.

به گزارش ایسنا، چین 23 نوامبر ساعت 15:35 به وقت منطقه زمانی شرقی (00:05 بامداد سه‌شنبه به وقت تهران) فضاپیمای بدون سرنشین خود را به سمت کره ماه پرتاب کرد. چین این فضاپیمای بدون سرنشین را با این هدف پرتاب کرد که این فضاپیما نمونه هایی از خاک و سنگ‌های ماه را به زمین بازگرداند.

این اولین تلاش یک کشور برای آوردن نمونه از قمر طبیعی زمین از دهه 1970 تاکنون است. این کاوشگر اکنون عملیات حفاری خود را آغاز کرده است و اگر همه چیز با موفقیت پیش رود، اواخر ماه جاری این نمونه ها را به زمین بازخواهد گرداند.

این کاوشگر 8 هزار و 200 کیلوگرمی پس از 112 ساعت سفر، در تاریخ 28 نوامبر به مدار ماه وارد شد. قرار بود این کاوشگر حفره ای 2.1 متری در سطح ماه حفاری کند تا نمونه‌هایی را جمع آوری کند. کل این ماموریت برای 23 روز برنامه ریزی شده است.

کاوشگر "چانگ ای 5"(Chang'e-5) که به نام الهه ماه در چین باستان نام گذاری شده است، در حال جمع آوری نمونه‌هایی از کره ماه است که می‌تواند به دانشمندان در درک بیشتر ریشه و شکل‌گیری ماه کمک کند. اگر این کاوشگر چینی بتواند با موفقیت و همراه با نمونه ها به زمین بازگردد، چین تبدیل به سومین کشور در طول تاریخ خواهد شد که نمونه‌های قمری را - چند دهه بعد از ایالات متحده و شوروی سابق - به زمین می‌آورد.

دو شب پیش این کاوشگر روی ماه فرود آمد. سازمان ملی فضایی چین (CNSA) در بیانیه‌ای گفت: "چانگ ای 5" اولین ماموریت چین برای آوردن نمونه از ماه، اول دسامبر با موفقیت در منطقه "اقیانوس توفان‌ها"ی (Ocean of Storms) ماه فرود آمد.

"اقیانوس توفان‌ها" نام یک دشت بازالتی بسیار بزرگ بر روی سطح کره ماه است. "اقیانوس توفان‌ها" بزرگترین آبگیروار سطح ماه است. مساحت این اقیانوس‌وار حدود چهار میلیون کیلومتر مربع است.

مقامات سازمان ملی فضایی چین گفتند که این کاوشگر در نزدیکی ناحیه‌ای به نام "Mons Rmker" که کوهی در "اقیانوس توفان‌ها" است، ماه را لمس کرد. این کاوشگر بلافاصله بعد از آن آرایه و آنتن خورشیدی خود را مستقر کرد تا کار خود را روی ماه آغاز کند.

دو قطعه از چهار ماژول کاوشگر مذکور که شامل یک سطح نشین ثابت (stationary lander) و یک وسیله صعودگر (ascent vehicle) بود به خاکستر ماه برخورد کرد. این کاوشگر اکنون مشغول جمع آوری حدود 4.4 پوند (2 کیلوگرم) نمونه است.

در نهایت این نمونه ها به صعودگر منتقل می شود و به مدار ماه خواهد رفت تا در آنجا با دو ابزار دیگر این کاوشگر، یعنی مدارگرد و سفینه بازگشت به زمین به خانه بازگردد.

وسیله نقلیه بازگشتی، سنگ‌های ماه را به زمین منتقل خواهد کرد. بنابر گزارش‌ها، این وسیله در اواسط ماه دسامبر در ناحیه ای در مغولستان داخلی فرود خواهد آمد.

اکنون شاهد فیلمی از دریل کاری و جمع آوری نمونه های سطح ماه توسط "چانگ ای 5" خواهیم بود.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند. فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

انتهای پیام