جمعه 31 فروردین 1403

قمی: ظرفیت 100 هزار هیأت برای ترویج و فروش کتاب به کار گرفته شود

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
قمی: ظرفیت 100 هزار هیأت برای ترویج و فروش کتاب به کار گرفته شود

به گزارش خبرگزاری فارس، آیین تکریم محمد حمزه‌زاده مدیر سابق بنیاد ملی کتاب سازمان تبلیغات اسلامی و معرفی مجدالدین معلمی به‌عنوان مدیر جدید این بنیاد با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری و جمعی از مدیران فرهنگی در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدا، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری با تأکید بر اینکه هم‌افزایی بنیاد ملی کتاب و حوزه هنری مورد انتظار و ضروری است، اظهارداشت: ان‌شاءالله هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی در حوزه کتاب برای انقلاب اسلامی و صنعت نشر برکات زیادی را درپی داشته باشد.

وی به همکاری و آشنایی با محمد حمزه‌زاده اشاره کرد و با تأکید بر اینکه یک مدیر فرهنگی موفق در عرصه فرهنگ و هنر باید واجد سه ویژگی باشد، گفت: مدیر فرهنگی موفق اول باید مماس و نزدیک با خلق هنری باشد و اگر تجربه مستقیم هنری ندارد باید با این فضا مماس باشد و تجربه زیسته او در عرصه فرهنگ و هنر رقم خورده باشد که محمد حمزه‌زاده واجد این ویژگی است.

رئیس حوزه هنری ضمن توصیه برای مطالعه جدیدترین کتاب محمد حمزه‌زاده عنوان کرد: این کتاب علی‌رغم اینکه برای کودک و نوجوان نوشته شده اما توصیه می‌کنم همگی آن را مطالعه کنند و سپس آن را برای بچه‌ها بخوانند چراکه یک خلق کم‌نظیر در عرصه ادبیات کودک و نوجوان است.

دادمان ذهن راهبردی را دومین ویژگی مهم و ضروری برای مدیران فرهنگی قلمداد کرد و در توضیح آن گفت: مدیر فرهنگی باید ذهن طراح و راهبردی داشته باشد؛ یعنی هدف را خوب بشناسد و محیط را خوب بفهمد و سپس طرحی را به صحنه بیاورد که کار را پیش ببرد تا راه باز شود؛ تجربه حمزه‌زاده در این سال‌ها حقیقتاً واجد این ویژگی است.

وی با تأکید براینکه انتشارات سوره مهر در دوره مسئولیت حمزه زاده تأسیس شد و به نقطه بلوغ و بروز و ظهور رسید، تصریح کرد: همراهی حمزه‌زاده در مسئولیت‌های مختلف در دوره موفق آقای مومنی‌شریف در حوزه هنری نشان می‌دهد ما با یک عنصر مهم راهبردی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو هستیم.

رئیس حوزه هنری ویژگی معلم بودن را مؤلفه دیگر برای مدیران فرهنگی خواند و با تأکید براینکه حمزه‌زاده دارای چنین ویژگی است، افزود: در عرصه مدیریت فرهنگی اگر واجد روحیه مربیگری و معلمی نباشیم کاری جلو نمی‌رود چون با عنصری روبرو خواهیم بود که در صف و ستاد باید خلق کننده باشد لذا مدیر فرهنگی باید فهم داشته باشد تا بتواند خالق باشد و تنها راه مدیریت عرصه فرهنگ و هنر اتکا به کار تربیتی و تعلیمی است چراکه با ابلاغ و دستورالعمل الزاماً موفق نخواهیم بود و در این زمینه رشد سرمایه انسانی مهم است.

قمی: در دوره جهاد تبیین باید کتاب را جدی بگیریم

در ادامه، حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید براینکه محمد حمزه‌زاده را در خیلی از عرصه‌ها دارای نبوغ می‌دانم، اظهار داشت: خوشحال هستیم که در ادامه شاهد آثاری از محمد حمزه‌زاده خواهیم بود که تأثیرگذار خواهند بود و برای مسئولین در بنیاد ملی کتاب ما به‌دنبال شخصیتی در تراز ایشان بودیم که پس از مشورت‌های مختلف و توسل، مسئولیت را به مجدالدین معلمی واگذار کردیم چراکه می‌دانیم باید کتاب را جدی بگیریم خصوصاً در زمانه‌ای که زمانه جهاد تبیین است.

وی با بیان اینکه چاره‌ای جز جدی گرفتن جهاد تبیین نداریم، گفت: اساساً در دوره‌ای که باید جهاد تببین را جدی بگیریم، چاره‌ای جز جدی گرفتن کتاب نداریم. گاهی تبیین در قالب شعر و قصه‌های کودکان رقم می‌خورد لذا نمی‌توان تبیین را جدی بگیریم اما کتاب را جدی نگیریم چراکه ما عهدی نزد خودمان داریم تا به فضل اللهی جلو برویم.

رئیس سازمان تبلیغات با تاکید براینکه استقلال حوزه هنری را بر خودمان فرض می‌دانیم اما مراکز مختلفی مثل سوره مهر و دیگر مجموعه‌ها بایستی با بنیاد ملی کتاب هم‌افزایی داشته باشند، گفت: ما با دستگاه‌های مختلف مثل وزارت ارشاد و مجموعه‌هایی مردمی بنا در هم‌افزایی داریم اما مجموعه‌ها باید برای کتاب اهتمام ویژه داشته باشند و در استان‌ها این امر باید چشم‌گیر باشد و در لایحه‌های مختلف هنری باید به کتاب بپردازیم.

قمی تصریح کرد: روز قیامت در یک فصل جداگانه بخاطر کم‌کاری‌های صورت گرفته در عرصه کتاب باید پاسخ‌گو باشیم چراکه اهتمام لازم صورت نگرفته است لذا هم سرمایه‌های سازمان تبلیغات اسلامی را به کار می‌بریم تا این اهتمام و تفاوت در عرصه کتاب صورت گیرد و درخواست داریم در بنیاد ملی کتاب فصل متفاوت و رو به پیشرفت شکل گیرد.

وی به فعالیت بیش از 100 هزار هیأت مذهبی در سراسر کشور اشاره کرد و با بیان اینکه اگر در ماه محرم ظرفیت 100 هزار هیأت در عرصه کتاب فعال شود، شاهد اتفاق بزرگی خواهیم بود، گفت: اگر از ظرفیت هیأت‌های مذهبی در ترویج، توزیع و فروش کتاب و حتی ثبت ایده نوشتن کتاب استفاده شود، اتفاق بزرگی در جامعه اسلامی ایران رقم خواهد خورد.

مومنی‌شریف: سوره مهر الهام‌بخش جریان انقلاب اسلامی شد

در ادامه، محسن مومنی‌شریف رئیس سابق حوزه هنری با تأکید بر اینکه انتشارات و کتاب مزیت حوزه هنری است، گفت: ما در شرایطی به وضعیت مطلوبی در عرصه کتاب و نشر رسیده‌ایم که دوستان زیادی در گذشته وضعیت کتاب را برای حوزه هنری غیرقابل رشد و پیشرفت می‌دانستند لذا تولد سوره مهر الهام‌بخش برای جریان انقلاب اسلامی شد.

وی موفقیت‌های سوره مهر را مدیون مدیریت و ایثارگری‌های محمد حمزه زاده دانست و با تأکید براینکه بخشی از جایگاه ادبیات و هنر و ادبیات و هنر مقاومت را مدیون نقش حمزه زاده هستیم چون اگر سوره مهر و حمزه‌زاده نبود خیلی از کتاب‌های امروز را نداشتم یا این کتاب‌ها گم بودند.

رئیس سابق حوزه هنری درخصوص بنیاد ملی کتاب گفت: یکی از شعارهای حجت‌الاسلام قمی در سازمان تبلیغات هم‌افزایی امکانات بود؛ سازمان تبلیغات در حوزه نشر و کتاب یکی از بازیگران بزرگ در کشور است اما این امکانات تاثیر خودش را نداشته است درحالی که در کانون تولید محتوا بی‌نظیر بوده‌ایم. سازمان تبلیغات در حوزه تولید کتاب، انتشارات و ترویج ظرفیت‌های خوبی دارد اما تاکنون اتفاق مهمی در عرصه نشر شکل نگرفته بود لذا به ابتکار حجت‌الاسلام قمی بنیاد ملی کتاب شکل گرفت تا این ظرفیت‌ها را مورد هم‌افزایی قرار دهد و مسئولیت آن را جناب حمزه‌زاده بردوش گرفتند و در ادامه مجدالدین معلمی بهترین جانشین برای محمد حمزه‌زاده است چراکه خواستگاه ایشان کتاب است و بسیار اهل مطالعه کتاب است و او را یکی از امیدهای مدیریت فرهنگی سطح کلان می‌دانیم.

حمزه‌زاده: در حوزه نویسندگی و کودک و نوجوان خیلی وضعمان خوب نیست

در بخش دیگر این مراسم، محمد حمزه‌زاده از امیرحسین فردی یاد کرد و به ذکر خاطرهای درخصوص ورود به حوزه فرهنگ و هنر پرداخت و گفت: امیرحسین فردی یک روز در دوران نوجوانی به من گفت «تو آدم سرزمین نوشتن هستی و اینجا را ترک نکن و حتماً در این کار بمان»؛ در دوره‌ای تاحدودی نویسنده و مسؤل اجرایی فرهنگی کم بود و بخاطر همین ما وقتی وارد این حوزه شدیم پیشرفت کردیم.

وی حمایت‌های محسن مومنی‌شریف از سوره مهر را در پیشرفت این انتشارات مهم دانست و تأکید کرد: همواره ناملایمتی‌ها و دشمنی و حسودی‌ها برای سوره مهر وجود داشت و مومنی‌شریف حمایت کرد تا پیشرفت کردیم. ما هرچه در حوزه نشر توسعه کرده‌ایم و در جبهه انقلاب حدود 400 ناشر مهم داریم اما در حوزه نویسندگی و کودک و نوجوان خیلی وضعمان خوب نیست و زمین را در استراتژیک‌ترین موضوعات یعنی کتاب برای کودک و نوجوان به آثار ترجمه واگذار کرده‌ایم.

این مدیر فرهنگی به شرایط مناسب فعالیت‌های فرهنگی در سازمان تبلیغات اشاره کرد و با تأکید براینکه انسجام خیلی خوبی برای فعالیت فرهنگی در کشور وجود دارد، گفت: کشش به نوشتن و دغدغه برای مخاطبین کودک و نوجوان دارم و از اینکه مسوولیت نهاد ملی کتاب برعهده مجدالدین معلمی قرار گرفته است خیلی خوشحالم چراکه بهترین شخصیت برای این مسوولیت ایشان هستند.

معلمی: ماموریت اول و آخر ما اهتمام به مطالبات رهبری در زمینه کتاب است

در پایان، مجدالدین معلمی مدیر بنیاد ملی کتاب به علاقه خود نسبت به شهید آوینی اشاره کرد و با تأکید براینکه برای ورود به مسئوولیت جدید در عرصه کتاب تن به حرف دل داده‌ام، گفت: با تمام وجود از اینکه دوباره به عرصه کتاب و کتابخوانی باز می‌گردم خوشحال هستم.

وی به تشریح اهمیت کتاب پرداخت و گفت: همه رسانه‌ها عوض می‌شوند اما کتاب همچنان ماندگار است و اقتصاد و بُعد فرهنگسازی آن درخشان است لذا کتاب باید رسانه اول سازمان تبلیغات باشد و عقب‌ماندگی سازمان تبلیغات را در این زمینه جبران می‌کنیم و ماموریت اول و آخرمان را اهتمام در مطالبات شخصیتی می‌دانیم که شبانه روز کتاب می‌خوانند و مطالبات زیادی در ابعاد مختلف کتاب دارند.

معلمی در ادامه به ذکر خاطره‌ای از محمد حمزه زاده پرداخت و درباره کتاب «چشم، چشم دو ماهی» او گفت: من از قدرت قلم حمزه زاده در کتاب «چشم، چشم دو ماهی» متحیر شدم و همواره از ایشان یاد گرفتم و به عنوان یک پدر که برای فرزندانمان کتاب می‌خوانم بخاطر این کتاب که یک روایت ایرانی اسلامی برای کودک است، تشکر می‌کنم چراکه در این قصه مسجد و حکیم و روایت‌های متداول وجود دارد لذا دوست دارم ایشان را استاد خطاب کنم چراکه بسیاری در حق من بزرگی کرده است.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

حجت الاسلام محمد قمی

سازمان تبلیغات اسلامی

حوزه هنری

بنیاد کتاب محسن مومنی شریف محمد حمزه زاده این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
قمی: ظرفیت 100 هزار هیأت برای ترویج و فروش کتاب به کار گرفته شود 2
قمی: ظرفیت 100 هزار هیأت برای ترویج و فروش کتاب به کار گرفته شود 3
قمی: ظرفیت 100 هزار هیأت برای ترویج و فروش کتاب به کار گرفته شود 4
قمی: ظرفیت 100 هزار هیأت برای ترویج و فروش کتاب به کار گرفته شود 5
قمی: ظرفیت 100 هزار هیأت برای ترویج و فروش کتاب به کار گرفته شود 6
قمی: ظرفیت 100 هزار هیأت برای ترویج و فروش کتاب به کار گرفته شود 7
قمی: ظرفیت 100 هزار هیأت برای ترویج و فروش کتاب به کار گرفته شود 8
قمی: ظرفیت 100 هزار هیأت برای ترویج و فروش کتاب به کار گرفته شود 9