جمعه 10 فروردین 1403

قیمت بالای داروی "رمدسیویر" / مجوز به 3 داروی گیاهی موثر در درمان کرونا

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
قیمت بالای داروی "رمدسیویر" / مجوز به 3 داروی گیاهی موثر در درمان کرونا

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به قیمت بالای داروی "رمدسیویر" و عدم پوشش بیمه ای آن، تاکید کرد که داروی هیچ بیماری در بیمارستانها به دلیل بی پولی قطع نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا شانه ساز در بخش دیگری از نشست خبری امروز در پاسخ به سوالی درباره نایاب شدن برخی شیرخشک‌های تولید داخلی، گفت: برخی اقلام آن‌ها وارداتی بوده است و تولید داخلی نبوده است. در زمینه داروها و اقلام تولید داخلی وضعیت نایاب شدن را نداشتیم، بلکه گاهی در مقطعی دچار کمبود می‌شدند که بخشی از این مشکل مربوط به مشکلات تامین ارز در شش ماهه اول سال بود که خوشبختانه اکنون با رفع این مشکل، بحث کمبودهای مقطعی هم رفع می‌شود. یک قسمت از شیرخشک‌های متابولیک و بیماران خاصی که نیازمند مصرف این شیرخشک‌ها هستند، از نظر مسائل تامین و انتقال ارز با مشکل مواجه شده بودیم که اکنون با تامین ارز مورد نیاز رفع شده است و امیدواریم به زودی این نگرانی‌ها کاملا رفع شود و به روال معمول تامین این فرآورده‌ها بازگردیم.

شانه‌ساز در پاسخ به سوالی درباره تولید دارویی برای کرونا از سوی شرکت داروسازی عبیدی، گفت: این دارو تولید تحت لیسانس فاویپیراویر است که دارد تولید می‌کند و در بازار حضور فعالی دارد و دارویش را به بیمارستان‌ها و مراکز مجازی که وجود دارد، عرضه می کند.

قیمت رمدسیویر ایرانی 10 تا 15 درصد پایین تر از نرم بین المللی است

داروی هیچ بیماری به دلیل بی پولی قطع نخواهد شد

وی درباره علت گرانی داروی تولید داخل رمدسیویر، گفت: علی‌رغم اینکه ارز نیمایی به رمدسیویر تعلق گرفته است، قیمت آن بین 10 تا 15 درصد نرم بین‌المللی و پایین‌تر است. البته اصولا این دارو، داروی گران‌قیمتی است و ارزان نیست. حتی به دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کردیم که مطمئن شوید که هیچ بیماری به دلیل بی پولی، دست خالی برنمی‌گردد و یقین بدانید که بیمار دارویش را دریافت می‌کند. حتی در سازمان غذا و دارو و با دستور وزیر بهداشت بخشی را در اعتبارات‌مان برای این دارو در نظر گرفته‌ایم. علی‌رغم اینکه این دارو نتوانست پوشش بیمه‌ای هم پیدا کند، اما اعلام شده بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها، داروی بیماران را تامین کنند و مطمئن باشید داروی هیچ بیماری به دلیل بی پولی قطع نخواهد شد. اینطور نیست که به دلیل بی پولی به دارو دسترسی پیدا نکند. البته این مشکلات عمدتا در محلی غیر از بیمارستان و در مراحلی غیر از مراحلی که برای تجویز این دارو اعلام شده، دیده می‌شود.

افزایش تولید داخلی کیت‌های تشخیص کرونا

کیتهای ایرانی آماده صادرات

شانه‌ساز در پاسخ به سوال ایسنا، درباره وضعیت کیت تست‌های تشخیصی کرونا با توجه به سیاست افزایش بیماریابی، گفت: در زمینه تولید کیت، به سرعت ظرفیت تولید داخلی‌مان در انواع کیت‌ها افزایش یافته است. به طوری که در حال حاضر نیازمند صادرات هم هستیم. یعنی علاوه بر اینکه نیاز کشور را برطرف می‌کنند، متقاضی صادرات هستند. برخی از کیت‌ها هست که درباره آن نگرانی داریم که تولیدکنندگان‌مان نتوانند ظرفیت‌شان را برای این انواع خاص کیت، برسانند که آن را هماهنگ کردیم و افزایش ظرفیت تعدادی بالایی را برای واردات پیش‌بینی کردیم که ارز آن هم موجود است و مشکل آن برطرف می‌شود. از نظر تامین کیت به لطف خداوند نگرانی خاصی نداریم.

با تخصیص ارز، نگرانی هایمان برطرف شد

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره وضعیت تولید و واردات تجهیزات پزشکی و امکان ایجاد کمبود در این زمینه، گفت: ما از نیمه دوم شهریور ماه با بهبود روند تامین و تخصیص ارز، نگرانی‌هایی قبلی‌مان برطرف شده است. اولویت ما در تخصیص و تامین ارز، مواد اولیه واحدهای تولیدکننده‌مان است. زیرا بار اصلی تامین هم در حوزه دارو و هم در حوزه تجهیزات پزشکی بر عهده تولیدکنندگان‌مان است. داریم ارز را تامین می‌کنیم و نگرانی‌ها مربوط به قبل از نیمه دوم شهریور ماه بوده است که با اصلاح روند تامین و تخصیص ارز این نگرانی‌ها کاهش پیدا کرده است.

شانه ساز گفت: استمرار تامین و تخصیص ارز ضامن خواهد بود که در این زمینه‌ها مشکلی برایمان به وجود نیاید. امیدواریم با پیگیری‌های همکارن‌مان در بانک مرکزی و در بخش افزایش باری که بعد از کرونا به ما تحمیل شد، آن تخصیص ها و تامین ها صورت گیرد و در این صورت قول می دهیم که بیماران هیچ نگرانی از بعد تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیازشان پیدا نکنند.

ادامه دارد