پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

قیمت هر کیلو قارچ به 75 هزارتومان رسید

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
قیمت هر کیلو قارچ به 75 هزارتومان رسید

دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی گفت: طبق اصلاح نظام یارانه در اقتصاد پیش بینی می‌شود که تولید قارچ تا پایان سال به 180 هزارتن برسد.

آقای باغبانی گفت: بنابر آمار 90 درصد واحد‌ها نیمه صنعتی هستند. با شروع فصل گرما و عدم دستگاه‌های خنک کننده میزان تولید کاهش یافته که همین امرمنجر به نوسان قیمت در بازار شده است.

به گفته او، قیمت کنونی هر کیلو قارچ سرمزرعه را 50 تا 60 هزارتومان و خرده فروشی‌ها 70 تا 75 هزار تومان است. با بهبود عرضه، قیمت طی یک ماه آینده به کاهش می رسد.

باغبانی از عرضه روزانه 400 تا 450 تن قارچ در بازار خبر داد و گفت: با بهبود شرایط تولید در فصل سرما پیش بینی می‌شود که تولید ماه آینده به 550 تن در سطح کشور برسد.

دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی می‌گوید: با توجه به پروانه‌های بهره برداری تا پایان سال گذشته پیش بینی می‌شود که تولید به 200 تا 210 هزارتن برسد، اما بدلیل شوک اصلاح نظام یارانه به اقتصاد کشور پیش بینی می‌شود که تولید به 170 تا 180 هزارتن برسد.

بنابر گفته باغبانی، بنابر آمار سال گذشته 3 هزارتن قارچ صادر شد، امسال هم مشکلی از لحاظ صادرات نداریم؛ بنابراین مشکلات جنگ روسیه و اوکراین و عدم تعادل با کشور‌های اروپایی مزیت خوبی برای صادرکنندگان ایرانی است چرا که سالانه 200 تا 220 هزارتن قارچ در روسیه مصرف می‌شود که با این وجود امکان افزایش 2 برابری تولید وجود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت، تجارت و کشاورزی