پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

ماجدی طبق اساسنامه الزامی برای استعفا ندارد / تاج نباید تایید می‌شد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
ماجدی طبق اساسنامه الزامی برای استعفا ندارد / تاج نباید تایید می‌شد

در آستانه انتخابات فدراسیون فوتبال، یک کارشناس حقوقی تایید کرد که مهدی تاج نباید توسط کمیته بدوی تایید صلاحیت می‌شد و حضور او در انتخابات برخلاف قانون است.

در آستانه انتخابات فدراسیون فوتبال، یک کارشناس حقوقی تایید کرد که مهدی تاج نباید توسط کمیته بدوی تایید صلاحیت می‌شد و حضور او در انتخابات برخلاف قانون است.

به گزارش خبرگزاری مهر، رسول باختر کارشناس و وکیل ورزشی، به ابهامات در خصوص مهمترین سوال این روزهای فوتبال ایران یعنی انتخابات فدراسیون پاسخ داد.

باختر با اشاره به اینکه کمیته بدوی در موضوع تایید صلاحیت مهدی تاج خلاف قانون عمل کرده گفت: «من به شخصه با تصمیم کمیته بدوی درخصوص دو عزیزی که دیر ثبت نام کرده بودند، موافق هستم و کار درستی انجام دادند اما در مورد تایید صلاحیت آقای تاج به شدت نسبت به تصمیم دوستان اختلاف نظر دارم و به نظرم این کار قانونی نبود. ایراد بزرگی که درخصوص آقای تاج مطرح شده، این موضوع است که ایشان 3 دوره عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال بوده‌اند و مطابق قانون دیگر نمی‌توانند کاندیدا شوند. عده‌ای ادعا می‌کنند که اساسنامه عطف به ماسبق نمی‌شود و آقای تاج می‌توانند برگردند درصورتی که از لحاظ حقوقی این استدلال کاملا اشتباه است. ایشان مطابق قانون نباید تایید صلاحیت می‌شدند چراکه 3 دوره حضورشان را سپری کرده‌اند.»

این حقوقدان ورزشی این مسئله را که سرپرست فدراسیون باید برای حضور در انتخابات از سمت سرپرسی استعفا بدهد را رد می‌کند و در این باره می‌گوید: «کسی که پست و سمت دارد، همیشه با این شائبه مواجه می‌شود که از ابزار و اختیارات به نفع خودش استفاده می‌کند. با این حال اگر قرار باشد چنین اتفاقی رخ دهد، بدان معناست که مثلا رییس این دوره عملا برای دوره بعدی نمی‌تواند کاندیدا شود که اینجا سقف سه دوره حضور در هیات رییسه عملا بی معنا می‌شود.

لذا ایشان می‌تواند در انتخابات شرکت کند و این موضوع منافاتی با سرپرستی ایشان ندارد؛ چه بسا که در گذشته آقای کفاشیان رییس فدراسیون بودند و کاندیدا هم شدند. تنها بحث مطروحه این است که ایشان نمی‌تواند از زیرساخت‌های فدراسیون برای انتخابات استفاده کند. به هرحال ایشان این تعهد اخلاقی را دارند که از اقدامات شائبه برانگیز بپرهیزند تا انتخابات با مقبولیت و به نحو احسن انجام شود؛ در غیر این صورت کمیته اخلاق می‌تواند وارد عمل شود.»

باختر درباره اینکه گفته می‌شود تاج دارای پرونده قضایی است ولی در انتخابات حاضر شده هم از یک قانون مهم پرده برمی‌دارد که فیفا هم می‌تواند به همین دلیل انتخابات را باطل کند: «اگر حکم قضایی برای هرکدام از کاندیدا صادر شده باشد، برای ایشان سو پیشینه محسوب می‌شود و امکان حضور در انتخابات وجود ندارد. اگر هم پرونده بازی وجود داشته باشد، به خاطر اینکه ممکن است توسط دادگاه کیفری رای صادر شود، شخص مذکور به دلیل صدور رای دیگر نمی‌تواند در فدراسیون فعالیت کند. مسئله دیگر در این زمینه هم خدشه بر اعتباری است که به دلیل پرونده قضایی بر پیکره فدراسیون وارد می‌شود.

از نظر فیفا هم چنین موردی تخلف محسوب می‌شود اما فیفا طبیعتا وارد این قضایا نمی‌شود مگر اینکه از داخل کشور کسی نسبت به موضوع معترض شود. درحالت کلی بابت چنین مسائلی، فیفا به تصمیم کمیته بدوی استناد می‌کند چراکه از نظر آنها، این کمیته باید به حدی مقتدر و با دانش باشد که بتواند چنین مسائلی را بدون حرف و حدیث حل کند.»