پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

مبارزه با آفات در هزار و 270 هکتار مزارع اصفهان انجام شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مبارزه با آفات در هزار و 270 هکتار مزارع اصفهان انجام شد

اصفهان - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از اجرای طرح‌های مقابله با آفات نباتی در سطح یکهزار و 270 هکتار از مزارع و باغ های در استان خبر داد.

منصور شیشه‌فروش روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این مدت در سطح یکهزار و 230 هکتار از باغ ها و مزارع استان مبارزه با ملخ و 40 هزار هکتار مقابله با آفات غلات از جمله سن گندم در چند روز اخیر انجام شده است.

وی اظهار داشت: طرح‌های مقابله با ملخ در شهرستانهای کاشان، تیران و کرون، لنجان و سمیرم صورت گرفت که بطور عمده ملخ‌های بومی بودند و هیچ نوعی از ملخ‌های صحرایی گزارش نشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به ادامه ردیابی‌ها برای دفع آفات نباتی بویژه ملخ در سطح 10 هزار هکتار از مزارع و باغ های استان افزود: امسال استفاده از سم، پایش و کنترل کرم خراط، ردیابی مگس مدیترانه‌ای، کنترل سن غلات، جوندگان و بیماری آتشک درختان دانه‌دار انجام و در دستور کار دستگاه‌های مربوطه قرار دارد.

وی یادآور شد: سال گذشته مجموع خسارات آفات نباتی به مزارع و باغ های استان در مجموع بالغ بر پنج میلیارد تومان برآورد شد و به این منظور برای پیشگیری از این خسارتها و با توجه به اینکه بسیاری از این باغ های و مزارع بیمه نیستند ارائه آموزشهای لازم و کنترل ضروری است.

 ادامه شرایط ناپایداری جوی در اصفهان تا آخر اردیبهشت 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه شرایط ناپایداری‌های جوی همرفتی تا پایان اردیبهشت ادامه دارد گفت: این وضعیت بیشتر از بعداز ظهرها تا اوایل شب در مناطق مختلف استان با افزایش تراکم ابر و رگبارها و تندبادهای لحظه‌ای روی می‌دهد.

وی میانگین بارندگی از اول مهر سال گذشته تاکنون در استان را 125 میلیمتر برشمرد و گفت: این میزان بیش از 34 درصد کاهش نسبت به بلند مدت دارد که این کاهش در مناطق شرق مانند ورزنه با 50 درصد کاهش و در سرشاخه ها و سرچشمه‌های آبی استان با 34 درصد کاهش مواجه است.

شیشه‌فروش افزود: بارشهای پاییز و زمستان در استان موثر نبود و در فرودین هم بارشی صورت نگرفت و سامانه‌های جوی به علت عدم تغذیه رطوبتی، انرژی خود را بصورت وزش باد شدید تخلیه می‌کردند.

وی به خسارتهای ناشی از رگبارها، ابگرفتگی و وزش تندباد در روزهای 13 و 14 اردیبهشت و همچنین در چند روز گذشته اشاره کرد و گفت: تاکنون بالغ بر 120 میلیارد تومان خسارت به بخش مسکن، راه و کشاورزی استان وارد شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان بیشتر این خسارتها را مربوطه به شهرستانهای شرقی و شمالی استان از جمله خور و بیابانک، نایین، اردستان، کاشان و نطنز ذکر و اضافه کرد: در چند روز گذشته وزش تندباد و بارش های رگباری در منطقه مرکزی از جمله اصفهان، شاهین شهر و برخوار، فلاورجان، خمینی شهر و نجف آباد و غرب استان خسارتهایی در برداشت.

وی از جمله این خسارتها به آسیب به جاده ورتون در منطقه شرق اصفهان و مسیر جاده قدیم کاشان، نطنز، زیرگذر شاهین شهر، آب شستگی 2 کیلومتر از راههای این مسیر و خسارت به 2 دهانه پل اشاره کرد.

شیشه‌فروش از وارد آمدن خسارت به 480 هکتار از باغ های پسته در چوپانان نایین، آران و بیدگل، ابوزیدآباد به علت سیل و بارش تگرگ اشاره کرد.

*س_برچسب‌ها_س*