جمعه 10 فروردین 1403

مبلغ 44 هزار میلیارد ریال اعتبار، سهم خوزستان از لایحه بودجه 1400

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مبلغ 44 هزار میلیارد ریال اعتبار، سهم خوزستان از لایحه بودجه 1400

اهواز - ایرنا - رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان از پیش بینی 44هزار میلیارد ریال منابع مالی برای استان خوزستان در لایحه بودجه سال 1400 خبر داد و گفت: این میزان اعتبار با رشد 86.1 درصدی نسبت به اعتبارات امسال از منابع پیش‌بینی شده برای دیگر استان‌های کشور بیشتر است.

امید حاجتی روز جمعه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: اعتبارات سهم نفت (سه درصد درآمد صادرات)، اعتبارات تملک سرمایه‌ای استانی، اعتبارات 27 صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده، طرح‌های توسعه و تکمیل راه‌های روستایی، اعتبارات ماده 23 قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و جرایم رانندگی و همچنین قانون استفاده متوازن از امکانات کشور از جمله سرفصل‌های اعتباری هستند که در شورای برنامه‌ریزی استان برای آنها تصمیم‌گیری می‌شود.

وی اعتبارات پیش‌بینی شده لایحه بودجه سال 1400 ویژه استان خوزستان را 44 هزار میلیارد ریال اعلام‌کرد و گفت: این منابع در مقایسه با سال 99 از رشد 86.1 درصدی برخوردار است؛ درصورتی که اعتبارات دیگر استان‌های کشور در لایحه بودجه سال آینده از رشد 68.3 درصدی برخوردار است.

دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بیشترین رشد مربوط به اعتبارات استان را در بخش اعتبارات سهم نفت دانست و افزود: این بخش از اعتبارات پیش‌بینی شده در لایحه بودجه سال 1400 در مقایسه با سال 1399 از رشد 167 درصدی برخورار است که امیدوار هستیم تخصیص این بند از اعتبارات به خوبی محقق گردد.

حاجتی از پیش‌بینی بیشترین میزان اعتبارات مصوب و سهم اعتبارات عمرانی به خوزستان نسبت به استان‌های کشور در لایحه بودجه سال آینده اشاره‌کرد و گفت: با تخصیص منابع تعیین شده بخش قابل توجهی از پروژه‌های نیمه تمام استان با سرعت بیشتر تکمیل شده و به بهره‌برداری خواهد رسید.

پیش بینی 20 هزار میلیارد ریال برای طرح‌های ملی در خوزستان

وی سرجمع اعتبارات طرح‌های ملی و ملی - استانی شده (استانی ویژه) بیش از 20 هزار میلیارد ریال بیان‌کرد و گفت: این اعتبارات نسبت به منابع درنظرگرفته شده برای دیگر طرح‌های ملی کشور از رشد مشابهی برخوردار است.

حاجتی تصریح‌کرد: سالانه برای حدود سه هزار پروژه عمرانی در استان منابع اعتباری درنظرگرفته می‌شود که برخی از آنها مربوط به پروژه‌های نیمه تمام است و بخش دیگری پروژه‌های مستمر محسوب می‌شوند که نیازمند منابع مالی هستند.

به گفته وی بخش محدود دیگری از این پروژه‌ها بر اساس ضرورت‌های جدید در استان تعریف و عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود.

سالانه 400 پروژه عمرانی در خوزستان تکمیل شد

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان یادآورشد: با توجه به میزان تخصیص منابع مورد نیاز، سالانه از محل اعتبارات استانی که در اختیار شورای برنامه ریزی است به‌طور متوسط بین 300 تا 400 پروژه تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده اند.

وی ادامه‌داد: این درحالی است که به واسطه منابع قابل توجه درنظرگرفته شده برای سال آینده تکمیل تعداد 700 تا 800 پروژه عمرانی پیش‌بینی می‌شود.

پروژه‌های اولویت دار در سال 1400 خوزستان

دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در بخش دیگری از این گفت‌وگو به پروژه‌های اولویت‌دار سال آینده خوزستان که باید با سرعت و توجه بیشتری به بهره‌برداری برسند اشاره‌کرد و گفت: چهارخطه کردن راه‌های مواصلاتی بین شهرستان‌های خوزستان با مرکز استان، توجه به بهبود آب شرب روستایی، عمران شهری و روستایی بخصوص در شهرهای جدید تاسیس شده که شهرداری های آنها نیازمند توانمندی بیشتری هستند، توجه ویژه به حمایت از بهبود وضعیت اشتغال استان در بخش صنعت، کشاورزی و گردشگری از جمله اولویت‌های مهم لایحه بودجه سال 1400 برای استان خوزستان است.

رشد 59 درصدی اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی خوزستان

حاجتی همچنین در خصوص اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی استان در زمینه‌های حقوق، اضافه‌کار، موضوعات رفاهی کارکان، هزینه حامل‌های انرژی اشاره‌کرد و گفت: این بخش از منابع درنظر گرفته شده در لایحه بودجه سال 1400 نسبت به امسال از رشد چشم‌گیری برخوردار است.

وی اعتبارات هزینه‌ای استان در سال آینده را با رشد 59 درصدی عنوان‌کرد و گفت: این بخش از منابع درنظرگرفته شده برای استان 11 هزار و 850 میلیارد ریال است که با تخصیص‌هایی که صورت می‌گیرد بخش قابل توجهی از مشکلات دستگاه‌های اجرایی در ارائه خدمات جاری و پرداخت هزینه‌های مستمر آنها را رفع خواهد کرد.

تحقق درآمدهای استان در 1400 با فشارکمتری به فعالان اقتصادی

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان با اشاره به اینکه وصول درآمدهای استان همه ساله از طریق کارگروه درآمد و تجهیز منابع استان راهبری و برنامه‌ریزی می‌شود گفت: باتوجه به اینکه هم‌اکنون در شرایط رکود قرار داریم و شیوع کرونا و همچنین فشارهای ناشی از تحریم‌ها وضعیت اقتصادی را تحت الشعاع قرار داده، وصول این درآمدها در لایحه بودجه سال آینده برای استان خوزستان تنها از رشد 13.6 درصدی برخوردار است.

وی یادآورشد: این درحالی است که متوسط تحقق درآمدها در دیگر استان‌های کشور در لایجه بودجه سال 1400 با متوسط رشد 27.1 درصدی همراه است.

حاجتی عمده درآمدهای قابل وصول در استان را اخذ مالیات دانست و گفت: برهمین اساس در سال آینده شاهد فشار کمتری بابت اخذ مالیات از مودیان و فعالان اقتصادی در استان خواهیم بود.

دبیر شورای برنامه‌ریزی خوزستان با تاکید بر اینکه تقریبا کمتر از نصف رشد درآمدی که در کشور درنظرگرفته شده برای خوزستان تعیین گردیده گفت: از این بابت می‌توان گفت؛ شرایط برای فعالان اقتصادی در زمینه پرداخت مالیات بهتر خواهد شد.

ردیف‌های متفرقه پیش‌بینی شده در لایحه بودجه سال آینده برای خوزستان

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان با بیان اینکه در زمینه اعتبارات عمرانی، علاوه بر منابع اشاره شده و یا در اختیار شورای برنامه‌ریزی یا طرح‌های ملی و ویژه نیز ردیف‌های متفرقه قابل ملاحظه دیگری برای بخش‌های مختلف به استان خوزستان اختصاص داده شده است گفت: از جمله آنها می‌توان به اعتبارات درنظرگرفته شده برای پروژه شبکه فاضلاب اهواز که از محل صندوق توسعه ملی در طول 2 سال به میزان 100 میلیون یورو تامین گردیده اشاره‌کرد.

وی تاکیدکرد: از این میزان 50 میلیون یورو امسال پرداخت خواهد شد و مابقی آن در لایحه بودجه سال 1400 پیش‌بینی شده است.

حاجتی یادآورشد: همچنین ردیفی به صورت ویژه به میزان 500 میلیارد ریال برای توسعه و عمران شهرهای آبادان و خرمشهر، 150 میلیارد ریال برای خارج سازی مغروبه‌های اروند رود و 250 میلیارد ریال برای تکمیل و توسعه زیرساخت‌های استان ویژه مراسم اربعین در لایحه بودجه سال 1400 پیش‌بینی شده است.

پیش‌بینی هزار و 500 میلیارد ریال برای اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان از پیش‌بینی یک هزار و 500 میلیارد ریال برای فاز دوم طرح 500 هزار هکتاری استان خوزستان در لایحه بودجه سال آینده خبر داد و گفت: امیدوار هستیم عملیات اجرایی فاز دوم این طرح با اولیت توجه به مناطق شمالی استان آغاز شود.

وی خاطرنشان‌کرد: فعالیت و مزیت اصلی این مناطق در حوزه کشاورزی است که اجرایی شدن این طرح بهبود وضعیت اقتصادی در شمال خوزستان را به دنبال دارد.

*س_برچسب‌ها_س*