پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

متفکرآزاد: دیپلماسی میدان قدرتمندتر از دیپلماسی آقایان دولتی است / فرصت مردم سالاری دینی مردم، تبدیل به تهدیدی توسط دشمن شد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
متفکرآزاد: دیپلماسی میدان قدرتمندتر از دیپلماسی آقایان دولتی است / فرصت مردم سالاری دینی مردم، تبدیل به تهدیدی توسط دشمن شد

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به همت هشت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران، در پی مذاکرات اخیر وین، همایش بزرگ وین نان نمی‌شود، با حضور چندین تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در بخش دوم این همایش روح‌الله متفکرآزاد، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت رئیسه مجلس به بیان نکات و مباحث خود پیرامون مذاکرات اخیر پرداخت. روح‌الله متفکرآزاد در این بخش همایش بیان کرد:...

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به همت هشت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران، در پی مذاکرات اخیر وین، همایش بزرگ وین نان نمی‌شود، با حضور چندین تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در بخش دوم این همایش روح‌الله متفکرآزاد، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت رئیسه مجلس به بیان نکات و مباحث خود پیرامون مذاکرات اخیر پرداخت.

روح‌الله متفکرآزاد در این بخش همایش بیان کرد: به این مسئله که دولت روحانی در دو دوره گذشته نانی به نام مذاکره را در سبد خود دارد، شکی نیست. یعنی هشت سال با دولتی سر و کار داریم که شعار این دولت رفع تحریم‌ها با استفاده از مذاکرات بوده است. ایجاد دوگانه‌سازی در انتخابات نیز روشی است که در دو دوره گذشته مؤثر واقع شده است. به عبارتی با دوقطبی‌های کاذب و معطوف به ساخت وضعیت و دور از واقعیت، رأی می‌آورند. این نوع نگاه در ظاهر انتخاباتی بود، ولی در صوت اخیر آقای ظریف هم دیدیم که این مسئله ناشی از دیدگاه‌های متفاوت در حکمرانی هم هست.

عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: بعد از حواشی اخیر بر سر صوت پخش شده، بیشتر بر نقش مهم شهید سلیمانی بر تاریخ این کشور واقف شدم. بر اساس تجریه آقایان علاقه به دوگانه‌سازی دارند و در حال حاضر نیز به سراغ دوگانه‌ی دیپلماسی و میدان رفته‌اند تا بتوانند در انتخابات کار خود را جلو برند. باید گفت دیپلماسی مردان میدان بسیار قدرتمندتر از دیپلماسی آقایان دولتی است و دوقطبی اینجا وجود ندارد و قطب قدرتمند دیپلماسی مردان میدان حکمرانی می‌کند. زمانی که از دیپلماسی مردان میدان صحبت می‌کنیم از فرآیند دیپلماتیک هوشمند و جهان‌فهم صحبت می‌کنیم.

متفکرآزاد اظهار کرد: دیپلماسی آقایان بدین نحو است که آمریکایی‌ها یکسری امتیازاتی از ایران می‌گیرند و این راه، جاده برگشت ندارد. خیلی این مسئله را به ترامپ ربط می‌دهند. باید کفت ترامپ چهره‌ی عریان آمریکا بود، اما او بخشی از بازی سیاست‌ورزان آمریکایی‌ها بود و این قضیه با دولت بایدن قطعا ادامه خواهد یافت و روح حاکم بر نظام استکباری همین است. آدرس منشأ تحریم‌ها اشتباه است. آقایان دولتی فرصت نقطه امید یک ملت را تبدیل به تهدیدی علیه آنان کردند و فرصت‌های مردم سالاری دینی مردم را به تهدید و ابزاری در دست دشمن تبدیل کردند. دشمنی که برای فلج‌کردن ما تحریم گذاشته است، جلوی راه ما برای خروج از آن راه‌حل نخواهد گذاشت.

دیپلماسی محل عرض و فروش امنیت روح‌الله متفکرآزاد بیان کرد: چه کسی دوست ندارد که تحریم‌ها برداشته شود؟ اما تحریم‌ها با التماس برداشته نخواهد شد. در این صوت منتشره اخیر نیز مشخص شد که دیپلماسی محل عرض و فروش امنیت نیست. هر ملتی که امنیت خود را بر روی میز مذاکره قرار داد، باید منتظر روز‌های بدتری باشد. شهید سلیمانی به فهم عمیق خود نسبت به دیپلماسی جلوی این فروش امنیت را گرفت.

او با تأکید بر ابعاد مختلف دیپلماسی گفت: دیپلماسی در بخش‌های مختلف وجود دارد و صرفا در میز مذاکره یا میدان نیست و بخش‌های مختلفی دارد که یکی از آنان استفاده از ظرفیت‌های تولید است. دیپلماسی باید همه دنیا را به جز رژیم اشغالگر قدس، فراگیرد. دیپلماسی فقط ارتباط با پنج کشور دنیا نیست. میزان ارتباط ما با کشور‌های همسایه و کشوری مثل عراق چقدر است؟

متفکرآزاد در پایان گفت: اگر بخواهیم تحریم‌های آمریکا شکسته شود، بباید تمام دنیا شریک تجاری ما باشند. این همه ظرفیت‌های گوناگون در داخل وجود دارد و از آن‌ها استفاده نمی‌شود. ما در قضیه بنزین، مسئله خنثی‌سازی تحریم را داریم که می‌توانیم از تجربه آن در سایر بخش‌ها استفاده کنیم. کشور تا زمانی که برای امتیازگیری شرطی شده است، هیچ راه گشایشی برای آن وجود ندارد. اجازه ندهیم تعدادی قدرت و اقتدار ملت را فدا کنند تا خودشان به قدرت برسند. چرا آدرس غلط می‌دهیم؟ کنترل بازار در داخل اتفاق نیفتاد یا طرح مالیات بر مسکن‌های خالی اجرا نشد و... که همه اینا نشان می‌دهد ریشه مشکلات در داخل است نه خارج.