سه‌شنبه 28 فروردین 1403

مجموعه پروژه‌های افتتاح شده امسال 35 پروژه در 13 استان بوده است

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
مجموعه پروژه‌های افتتاح شده امسال 35 پروژه در 13 استان بوده است

‌وزیر نیرو گفت: امسال کار بزرگتری آغاز و 250 پروژه را در یک سال تحریمی با اتکا به منابع داخلی کلید زدیم.

رضا اردکانیان صبح دوشنبه 23 تیرماه در حاشیه آئین بهره‌برداری از طرح آب‌رسانی به شهرستان پیشوا از تصفیه‌خانه هفتم آب تهران اظهار کرد: با یاری خدا توفیقی فراهم شد که از نیمه سال گذشته پویشی تحت عنوان «هر هفته الف. ب. ایران» با این تعبیر که «الف. ب» در مقام تمثیل سمبل آغازین الفبا است را اجرا کنیم.

وی با اشاره به اینکه زیربنای هر کار آب و برق بوده و سعی کنیم مجموعه تلاش با برنامه‌ای را تنظیم کنیم، گفت: در این زمینه خواستیم بیش از هر چیز به خانواده صنعت آب و برق در دولت و بخش خصوصی نشان دهیم که ظرفیت خوبی در بخش اجرایی و مهندسی و مدیریتی وجود دارد که می‌تواند آسایش و امنیت خاطر مردم را فراهم کرد و در سطح منطقه نیز منشأ اثر اشتغال مؤثری را برای نیروهای کارآمد کشور در بازارهای منطقه ایجاد نمود.

اردکانیان با اشاره به اینکه امسال سال پنجم و یا ششمی است که به طور متوالی صادرات خدمات فنی و مهندسی آب و برق در صدر صادرات فنی و مهندسی کشور قرار گرفته است، گفت: بیش از 57 درصد صادرات خدمات فنی مهندسی کشور مختص به صنعت آب و برق با حضور شرکت های متعدد، مهندسین مشاور و پیمانکاران و سازندگان تجهیزات به ویژه تجهیزات برقی در سطح منطقه و مناطق دورتر مثل آسیای جنوب شرقی‌، آفریقا و آمریکای جنوبی است که ثمره 4 دهه خوداتکایی و توجه به توان و ظرفیت‌های داخلی است.

وزیر نیرو عنوان کرد: پویش سال گذشته نتیجه خوبی داد و ما به وعده‌ای که به دولت و مردم داده‌ایم با لطف خدا وفا نمودیم و 20 اسفند بود که 227 پروژه با سرمایه گذاری بیش از 33 میلیارد تومان به ثمر رسید و به اتکاء آن تجربه و با اعتماد به نفسی که حاصل شد امسال کار بزرگتری آغاز و 250 پروژه را در یک سال تحریمی با اتکا به منابع داخلی کلید زدیم.

وی با بیان اینکه از 687 میلیارد تومان مبلغ 640 میلیارد تومان برای احداث تصفیه خانه‌های 7 و 8 جنوب تهران به کار گرفته شده است، گفت: از این 640 میلیارد تومان حتی یک ریال بودجه دولتی نیست، تدارک و مدیریت این منابع و فراهم آوری تجهیزات و برنامه ریزی برای اجرا بسیار بزرگتر از اعتباری است که یک دستگاه و وزارتخانه و یک مدیر داده شود.

اردکانیان بیان کرد: این موضوع ثمره سطح بالای شعور و آگاهی ملت ایران است که در سخت‌ترین سال‌های تحریم که چشم دنیا به این جنگ نابرابر بوده این بار هم مثل جنگ تحمیلی ملت ایران همچون ققنوس وارد از خاکستر تحریم‌های ظالمانه بر خواهد خواست و سطح بالایی از خود اتکایی و فاصله گرفتن از درآمد نفتی را به نمایش خواهد گذاشت.

وزیر نیرو یادآور شد: وقتی قرار است ما از درآمدهای نفتی و خام فروشی رها شویم، زیبایی مکر الهی در این است که این کار توسط دشمنان ما صورت بگیرد، ما می‌دانیم که تحریم سخت است و از تحریم استقبال نمی‌کنیم و تمام تلاش را برای شکستن آن به کار می‌گیریم اما حالا که تحمیل شد قطعا از دل تحریم‌های تحمیلی دستاوردهایی را حاصل خواهیم کرد که باور ظرفیت و توجه به منابع سرشاری است که در این کشور قرار دارد.

وی اظهار کرد: مجموعه پروژه‌های امسال که تا امروز 35 پروژه در 13 استان افتتاح شده، 11 هزار و 316 میلیارد تومان سرمایه گذاری داشته و از سد و آبرسانی شهری و روستایی و احداث تصفیه خانه و فاضلاب گرفته تا نیروگاه‌های حرارتی و تجدید پذیر و ان‌شاءالله تا پایان این هفته پروژه‌های عظیمی با سرمایه گذاری 2 هزار و 700 میلیارد تومان در استان هرمزگان افتتاح خواهد شد و طرح‌های مهم تأمین آب سالم و با کیفیت برای مردم بندرعباس و مردم بشاگرد و راه اندازی نیروگاه حرارتی قشم جز این طرح‌ها خواهد بود و مجموعا 42 پروژه با 14 هزار میلیارد تومان افتتاح شده که تا پایان سال این چرخ خواهد چرخید و قطار پویش در یک یا 2 استان توقف خواهد داشت.

اردکانیان گفت: تلاش و پیگیری‌های نمایندگان در چارچوبی که رهبر معظم انقلاب فرمودند می‌تواند در سال آخر فعالیت دولت، چرخ‌های اجرایی را سرعت بخشد.

وی گفت: امروز موضوع جمع آوری و تصفیه فاضلاب از موارد مهمی است که نه تنها در کشور که در سطح جهان وجود دارد و زمانی این موضوع از لحاظ بهداشت محیط مطرح بود اما امروز استفاده از پساب تصفیه شده مطرح است.

وی ادامه داد: هم اکنون 12 تصفیه خانه فاضلاب در طرح بلند مدت تهران با جمعیت وسیع مد نظر است که از این تعداد 6 تصفیه خانه در مدار بهره برداری قرار دارد و تا پایان امسال 4 واحد دیگر در غرب تهران افتتاح خواهد شد و 2 واحد امروز که کلنگ زنی می‌شوند تا 1403 به مدار بهره برداری خواهد آمد و فقط 2 تصفیه خانه جنوب تهران و فیروز بهرام در غرب تهران قادر هستند که 70 درصد فاضلاب تولیدی را تصفیه کنند که به معنای این است که جمعیت قابل توجهی از تهران تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

اردکانیان در خصوص شبکه جمع آوری در تهران گفت: این شبکه در تهران حدود 9 هزار کیلومتر است که 6 هزار و 900 کیلومتر اجرا شده و بیش از 60 درصد در این دولت صورت گرفته است و تمرکز بیشتر بر تصفیه خانه‌های فاضلاب است و 2 هزار و 100 کیلومتر باقی مانده ظرف 4 سال آینده تکمیل می‌شود و ما از پایتخت‌هایی خواهیم بود که از این مگاپروژه بهره مند می‌شویم.

انتهای پیام