چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

محدودیت‌ها با موج دوم کرونا در استان مرکزی اعمال می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
محدودیت‌ها با موج دوم کرونا در استان مرکزی اعمال می‌شود

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: تداوم عادی انگاری و رعایت نشدن فاصله‌گذاری اجتماعی به بازگشت موج دوم کرونا در این استان دامن می‌زند و در این صورت احتمال اعمال محدودیت‌ها وجود دارد.

سید «علی آقازاده» روز پنجشنبه در آیین رونمایی از کیت تشخیص ویروس کرونا و آنفلوآنزا در کلینیک تخصصی امام رضا (ع) اراک، افزود: در صورتی که شرایط استان بحرانی شود ستاد ممبارزه با کووید 19 از همه اهرم ها برای ایجاد محدودیت به‌صورت انقباظی استفاده خواهد کرد.

وی اظهار داشت: اگر پروتکل‌های بهداشتی در همه بخش‌ها مطابق دستورالعمل ابلاغی اجرایی نشود اعمال محدودیت‌های شدید تنها راه خواهد بود و نباید استان با بحران شیوع شدید کرونا مواجه شود.

استاندار مرکزی گفت: اعضای ستاد مقابله با کرونا در استان هرکز اجازه نخواهند داد که به دلیل برخی سهل‌انگاری‌ها وضعیت این استان در شرایط قرمز قرار گرفته و دوباره تخت‌های بیمارستانی به شکل حداکثری با بیمار پرشود.

آقازاده افزود: اعمال محدودیت‌ها موجب می‌شود که کسب و کارهای مختلف در فشار قرار بگیرند بنابراین نیاز است که مردم، کسبه و ادارات نسبت به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی جدی باشند.

وی اظهار داشت: در 10 روز اخیر رکورد مبتلایان به کووید 19 در استان زده شده و شمار بیماران از 50 به 68 نفر در روز رسیده است که این رشد آماری خطرناک و نگران کننده است.

استاندار مرکزی گفت: در 120 روز اخیر با همه توان تلاش شد خدمات رسانی درمانی به‌موقع در استان انجام شود که یکی از نتایج آن موفقیت اختراع کیت تشخیص همزمان سه بیماری کرونا و آنفلوآنزای نوع AوBاست.

آقازاده افزود: برای اولین بار این کیت در استان ساخته شده است و موفقیت آن به نام محققان استان مرکزی به ثبت خواهد رسید و امید می‌رود که به زودی شاهد تولید انبوه این محصول توسط کارخانجات داخلی برای درمان بیماران باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی رضایت کامل از عملکرد این دانشگاه در مقوله مدیریت ویروس کرونا دارد.

دکتر «محمد جمالیان» افزود: میزان مرگ و میر و بستری ویروس کرونا در استان پایین است و ولی برخی عادی انگاری‌ها سبب شده با وجود همه تلاش‌ها استان در آستانه پیک دوم بیماری قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: 54 طرح پژوهشی در دانشگاه‌های استان برای ویروس کرونا در حوزه های مختلف درحال انجام است که مهمترین آن اختراع کیت تشخیص است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: با این تکنولوژی یک سوم هم در زمان و هم هزینه کاهش را تجربه خواهد کرد.

تاکنون یک میلیون و 319 هزار و 920 آزمایش تشخیص کرونا در کشور انجام شده و 196 هزار و 51 مبتلای قطعی و 154 هزار و 812 بهبود یافته گزارش شده است.

شمار جان باختگان کرونا کشور تاکنون 9 هزار و 185 نفر بوده است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*