پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

محوطه قره‌بلاغ مشگین‌شهر کاوش می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
محوطه قره‌بلاغ مشگین‌شهر کاوش می‌شود

اردبیل - ایرنا - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: مجوز کاوش نجات‌بخشی محوطه قره‌بلاغ در محدوده سد احمدبیگلو مشگین‌شهر صادر شد.

به گزارش ایرنا، نادر فلاحی روز سه‌شنبه اظهارداشت: این مجوز از سوی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

او افزود: عملیات کاوش در این محوطه با هدف تکمیل مطالعات باستان‌شناسی این محدوده آغاز می‌شود و سرپرست برنامه کاوش موظف به ارائه گزارش‌ها و مستندات در زمینه روند انجام کاوش و یافته‌های آن است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل بیان کرد: با توجه به اینکه برخی گمانه‌زنی‌های باستان‌شناسی در زمینه این محوطه انجام شده بود، در راستای انجام مطالعات در این منطقه مجوز کاوش صادر شد تا اطلاعات لازم در این زمینه به دست آید.

فلاحی با اشاره به مطالعات باستان‌شناسی در محدوده سد احمدبیگلو گفت: بررسی باستان‌شناختی حوزه سد احمدبیگلو با هدف شناسایی و ثبت هرچه سریع‌تر محوطه‌های حوزه آب‌گیری آن و سپس انجام مطالعات و کاوش‌های نجات‌بخشی این محوطه‌ها انجام شده و حاصل آن شناسایی چندین محوطه باستانی بود که کاوش در محوطه قره‌بلاغ نیز در راستای تکمیل مطالعات انجام می‌شود.

شهرستان مشگین‌شهر با 155 هزار نفر جمعیت در 90 کیلومتری شمال غربی اردبیل دارای آثار تاریخی متعدد از جمله قلعه قهقهه، کاروانسرای قانلی بولاغ، مقبره سیدسلیمان فخرآباد، کهنه قلعه و چند حمام قدیمی است. ده‌ها اثر باستانی و نیز سایت تاریخی شهر یئری با ده‌ها پیکره سنگی با حدود هشت هزار سال قدمت در این شهرستان واقع شده است.

*س_برچسب‌ها_س*