شنبه 1 اردیبهشت 1403

محکومیت پنج متهم پرونده عجمیان به اعدام / پرونده فخری زاده 15 متهم دارد / اتهام سلبریتی‌ها اقدام علیه امنیت ملی بود / آزادی 1200 اغتشاشگر حوادث اخیر

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
محکومیت پنج متهم پرونده عجمیان به اعدام / پرونده فخری زاده 15 متهم دارد / اتهام سلبریتی‌ها اقدام علیه امنیت ملی بود / آزادی 1200 اغتشاشگر حوادث اخیر

به گفته سخنگوی قوه قضائیه دسیسه چینی برای حذف مردم سالاری، جاسوسی و کشتن انسان‌های بی گناه و ترویج به بی اخلاقی و عدم انصاف از جمله صفحات سیاه دولت آمریکا است.

به گزارش مشرق، مسعود ستایشی در چهاردهمین نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن عرض تسلیت ایام فاطمیه گفت: تربیت نسل نو با آموزه‌های دینی و اسلامی و شهادت در راه آرمان عدالت، ولایت و تبعیت از امام جامعه اسلامی از جمله نقاط تابناک زندگی این بانوی بزرگ اسلام است.

وی در ادامه و با گرامیداشت روز دانشجو گفت: روز دانشجو مبارک و فرصتی برای یادآوری استکبارستیزی است. روزی برای یادآوری مقاومت دانشجویان در برابر سلطه است. آمریکا نماد سلطه و نیرنگ برای کشورها و خاصه برای جمهوری اسلامی ایران است.

به گفته سخنگوی قوه قضائیه دسیسه چینی برای حذف مردم سالاری، جاسوسی و کشتن انسان‌های بی گناه و ترویج به بی اخلاقی و عدم انصاف در لوای دروغین حقوق بشر و آزادی و دموکراسی از جمله صفحات سیاه دولت آمریکا است.

ایستادگی دانشجویان در مقابل سلطه گری آمریکا

ستایشی ادامه داد: دانشجویان در مقابل این سلطه خواهی قیام کرده و درسی به آنها دادند. بستن راه سلطه مجدد و مبارزه عملی با دسیسه‌های آنها از جمله این دروس است به طوری که امروز آمریکا برای بازگشت به ایران سربلند با سدی همچون دانشجویان مواجه هستند.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه دانشجویان ما به عنوان صف اول مقابله با طمع ورزی های آمریکا هستند گفت: دانشجویان بارها نشان دادند که تبدیل دانشگاه به پاتوق سیاسی برای دشمنان محکوم به شکست و اضمحلال بوده است.

آزادی زندانیان با هدف ایجاد آرامش، دوستی و صمیمت بین آحاد جامعه

ستایشی تصریح کرد: دستور اخیر رئیس قوه قضائیه برای آزادی زندانیان نکته دیگری است که باید به آن اشاره کرد. با پیروزی تیم ورزشی ما در یک مسابقه جهانی و شادی و سرور ملت ایران و متعاقب آن برای استمرار بخشی به این شادی و سرور دستوراتی از سوی رئیس قوه قضائیه صادر شد که این در راستای رأفت اسلامی بود.

سخنگوی دستگاه قضا با تاکید بر اینکه نگاه قوه قضائیه ایجاد آرامش، دوستی و صمیمت بین آحاد جامعه است گفت: تاکید بر این بود که با رأفت اسلامی، کسانی که متنبه شدند و کسانی که توبه کرده و نادم بودند به دامن خانواده بازگردند.

وی ادامه داد: در راستای سیاست موجود مبنی بر دفع حداقلی و جذب حداکثری، ریاست قوه قضائیه دستور بررسی آزادی برخی از بازداشت شدگان به خصوص اغتشاشات اخیر که نقش لیدری در اغتشاشات را نداشتند، صادر کرد.

آزادی 1200 زندانی

مسعود ستایشی افزود: نزدیک به 1200 زندانی در این راستا آزاد شدند که این امر رئیس قوه قضائیه موجب استقبال مردم و نخبگان قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام نشانه دیگری از اتحاد ملی در برابر افراد اندک بدخواه کشور و نماد هم‌بستگی عمومی بود و نشان داد که دشمن نمی‌تواند در بین مردم رخنه کند.

تلاش دشمنان برای تحریم ورزش ناکام ماند

ستایشی ادامه داد: بار دیگر شاهد بودیم که تلاش دشمن در تحریم ورزش و فوتبال کشور و تصاحب فرزندان این مرز و بوم، ناکام مانده و شکست خورد و همه قلب‌ها برای ایران یکپارچه تپید البته لازم به ذکر است که این آزادی‌ها به معنای چشم پوشی کامل از اقدامات برخی از آشوبگران نبوده و به معنی این هم نیست که رسیدگی به این پرونده‌ها صورت نگرفته است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: همه این پرونده‌ها با مداقه و رعایت موازین شرعی رسیدگی خواهد شد. همچنین در قبال دروغ سازی ها و شایعه پراکنی ها هم اقداماتی در این راستا انجام شده است و افراد نسبت به نکات و ادعاهایی که دارند باید سند ارائه دهند.

وی افزود: هر فردی که ادعایی مطرح می‌کند باید مدارک‌مستند ارائه دهد. دستگاه قضائی از کسانی که با روان جامعه بازی می‌کنند، نمی‌گذرد. همچنین قوه قضائیه نسبت به فوت و کشته شدن 200 شهروند در حوادث اخیر به شدت حساس بوده و این دستگاه در رابطه با کسانی که آسیب دیدند مورد به مورد مطالبه خواهد کرد.

ستایشی ادامه داد: دادگاه متهمان و مسببان این حوادث به سرعت برگزار خواهد شد و با جدیت و دقت لازم رسیدگی خواهد شد.

قوه قضائیه میان معترض و اغتشاشگر تفاوت قائل است

ستایشی در پاسخ به این سوال که افرادی که در زندان هستند معترض هستند یا آشوبگر؟ گفت: بارها اعلام کردیم که این دو با هم فرق می‌کنند و در طبقه بندی ها اینها را تفکیک کردیم و معترض با آشوبگر تفاوت دارد. از کسانی که معترض هستند فردی را بازداشت نکردیم و هیچ گونه حکم بازداشتی برای این افراد صادر نشده است.

وی ادامه داد: برخی از این افراد تحت قرارهای تأمینی آزاد شدند و فقط و فقط اغتشاشگران که به ناموس و جان و مال مردم متعرض شده و اقدام علیه امنیت ملی انجام دادند در شمول افرادی هستند که قرار قانونی شدید برای آنها صادر شده است. نگاه ما در دستگاه قضائی این است که با سرعت و دقت تعیین تکلیف کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: آنچه که در حوزه رسانه مشخص است این است که رسانه‌های بیگانه همواره دنبال آشوب میدانی و انحراف افکار عمومی در کشور هستند و می‌خواهند اختلال ایجاد کنند و برهم بزنند.

کسی که دست به تحریق و تخریب می‌زند معترض نیست

وی گفت: کسانی که این کارها را انجام می‌دهند صلاحیت طرح ادعا و اظهار نظر نیستند. این افراد حق بیان در مورد روندهای قانونی را ندارند اینکه رسانه‌های تروریست پرور که میدان دار قتل و تعرض هستند برای حمایت از افراد فریب خورده و وابسته پیشقدم می‌شوند، جای تعجب نیست.

ستایشی ادامه داد: کسانی که امنیت مردم را به مخاطره می‌اندازند و به جان و مال مردم تعرض می‌کنند با تمسک به سلاح سرد و گرم، اغتشاش را ترویج می‌کنند از پیاده نظام خود حمایت می‌کنند و ما باید دشمن شناسی خود را قوی کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: کسانی که دست به تحریق و تخریب می‌زند و هزاران میلیارد ضرر به اموال عمومی می‌زند، معترض هستند؟ اگر اینها معترض هستند پس تروریست چه کسی است؟

تعدادی از اتباع بیگانه در اغتشاشات اخیر بازداشت شدند

ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص تعداد بازداشت اتباع بیگانه در اغتشاشات اخیر گفت: مجموعه‌ای در امور بین الملل داریم همچنین اداره‌ای هم در دادستانی کل کشور تحت عنوان اداره بین الملل.

وی ادامه داد: این دو اداره به علاوه سایر مبادی در این خصوص اقداماتی را به صورت منسجم انجام داده و این پرونده‌ها را مورد تدقیق قرار دادند.

به گفته سخنگوی قوه قضائیه در حوزه معاونت بین الملل و حقوق بشر هم کمیته ویژه ای با مشارکت دادستانی تهران و ضابطین خاص که در این مورد ذی مدخل هستند، مأموریت جهت انجام تحقیقات پیدا کردند.

ستایشی افزود: بر اساس بررسی‌های مربوط به حوزه کاربردی، تعدادی از اتباع بازداشت شدند. اتهام این افراد اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی و خارجی بوده و برخی از آنها پس از کارهای موشکافی، در مرحله دادسرا با قرارهای مناسب آزاد و برخی هم همچنان در بازداشت هستند.

در حال تکمیل....