چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

مدیریت، تربیت و اقتصاد / کدام «مال» باعث قیام جامعه می‌شود؟

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
مدیریت، تربیت و اقتصاد / کدام «مال» باعث قیام جامعه می‌شود؟

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری فارس، بسیاری از مفسران آیه «و لا تؤتوا السفهاء أموالکم التی جعل الله لکم قیاما» (سوره نساء /5) را در تبیین اهمیت بعد اقتصادی در نگاه اسلام می‌دانند.

«از این تعبیر به خوبی اهمیتی را که اسلام برای مسائل مالی و اقتصادی قائل است روشن می‌شود و به عکس آنچه در انجیل کنونی می‌خوانیم که «شخص پولدار هرگز وارد ملکوت آسمان‌ها نمی‌شود»، اسلام می‌گوید ملتی که فقیر باشد هرگز نمی‌تواند کمر راست کند و عجب این است که آن‌ها با آن تعلیمات غلط به کجا رسیده‌اند و ما با این تعلیمات عالی در چه مرحله‌ای سیر می‌کنیم»!(برگزیده تفسیر نمونه، ج1، ص374)

اندیشمندان انقلاب اسلامی نسبت دین و دنیا را در آثار خود به شدت مورد توجه قرار داده‌اند. شهید مطهری می‌گوید: تکامل جامعه نیز عینا به همان صورت رخ می دهد که تکامل روح در دامن جسم و تکامل انسانیت «فرد» در دامن حیوانیت او صورت می‌گیرد. نطفه جامعه بشری بیشتر با نهادهای اقتصادی بسته می‌شود. جنبه‌های فرهنگی و معنوی جامعه به منزله روح جامعه است.(مجموعه آثار شهید مطهری. ج2. ص27) سیدعلی خامنه‌ای رهبر انقلاب نیز مغزای مکتب حضرت امام (ره) را نسبت دین و دنیا می‌دانند: جوهر اصلی در مکتب امام بزرگوار ما، رابطه دین و دنیاست؛ یعنی همان چیزی که از آن به مسأله دین و سیاست و دین و زندگی هم تعبیر می‌کنند..... اسلام، دنیا را وسیله‌ای در دست انسان برای رسیدن به کمال می‌داند. از نظر اسلام، دنیا مزرعه آخرت است.(14-3-84)

مالی می‌تواند باعث قیام جامعه شود که تحت مدیریت عقل باشد با این وجود آیه مورد اشاره شده نقش مال را در حرکت، رشد و قیام انسان و جامعه تبیین می‌کند. همچنین تبیین می‌کند که برای اینکه این اتفاق بیفتد، باید نسبت بعد اقتصاد و بعد حکومت را ملاحظه کرد. یعنی مال به شرطی می‌تواند باعث قیام فرد و جامعه باشد که تحت مدیریت عقل قرار بگیرد نه تحت مدیریت سفاهت.

این نکته یعنی برای شکوفایی اقتصاد و اینکه یک اقتصاد ثمربخش الهی و توحیدی داشته باشیم، برای اینکه اقتصاد بتواند شاخص‌های رشد و تعالی را در چارچوب دینی و توحیدی محقق کند، نیاز به حاکمیت ویژه داریم. بدون حاکمیت درست، اقتصاد نمی‌تواند نقش قیام‌دهندگی ایفا کند و به این ترتیب اقتصاد به ضد خود عمل می‌کند. یعنی جامعه زمین‌گیر می‌شود.

همچنین این آیه نشان می‌دهد مال به هر میزانی که باشد، به خودی خود نمی‌تواند نقش خود را در ارتقا انسان و جامعه ایفا کند. جامعه اگر بنای حرکت به سمت خدا داشته باشد، باید مال را زیاد کند و البته در جهت قیام به کار بگیرد و این جز با عبور مدیریت و حکومت از سطح سفاهت به سطح عقل رخ نخواهد داد.

روایاتی که در این زمینه وارد شده‌اند و مثلا بر اساس این آیه دائم الخمر را شایسته مدیریت نمی‌دانند، به همین نکته اشاره می‌کنند که آنچه نیاز است، حکومت عقل است. (تفسیر برهان، ج2، ص21 و 22)

مطابق نظر قرآن جریان بیماردل نمی‌تواند متصدی مدیریت اقتصاد شود 

در برخی آیات قرآن ویژگی سفیهان امت بیان شده است، می‌فرماید: «و اذا قیل لهم آمنوا کما آمن الناس قالوا أ نؤمن کما آمن السفهاء ألا انهم هم السفهاء و لکن لا یعلمون»(بقره /13)؛ این آیه تبیین می‌کند که برخی از مردم هستند که حقیقتا سفیهند، ولی نمی‌دانند.

ویژگی اصلی آن‌ها چیست؟

«فی قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا و لهم عذاب ألیم بما کانوا یکذبون»(بقره /10) یکی از ویژگی‌های این بیماردلان که به لحاظ تدبیر، در وضعیت سفاهت قرار دارند، چیست؟

«فتری الذین فی قلوبهم مرض یسارعون فیهم یقولون نخشی أن تصیبنا دائر»(مائده / 52)

این‌ها نسبتشان با دشمن، نسبت ترس است. به سوی دشمن حرکت می‌کنند. از ترس آن‌ها یا لااقل با استدلال ترس از آن‌ها.

با این حساب وضعیت اقتصادی جامعه دینی وقتی به سوی شکوفایی پیش خواهد رفت که مدیریت اقتصاد در دست جریان بیماردل نباشد. جریانی که ویژگی آن‌ها ترس از دشمن و رغبت و حرکت به سمت دشمن است.

انتهای پیام /

اقتصاد مدیریت عقل جامعه سفاهت دائم الخمر امت قرآن وضعیت اقتصادی