پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

مدیریت شهری اردبیل گرفتار سودمحوری / شفافیت شوراها باید محضری باشد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
مدیریت شهری اردبیل گرفتار سودمحوری / شفافیت شوراها باید محضری باشد

اردبیل - کارشناس مسائل سیاسی مدیریت شهری اردبیل را گرفتار سود محوری و تمامیت فردی دانست و گفت: شفافیت مالی و کاری اعضای شورای شهر برای اثبات تعهدپذیری باید علنی و محضری باشد.

اردبیل - کارشناس مسائل سیاسی مدیریت شهری اردبیل را گرفتار سود محوری و تمامیت فردی دانست و گفت: شفافیت مالی و کاری اعضای شورای شهر برای اثبات تعهدپذیری باید علنی و محضری باشد.

علی خوش‌اقبال در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: مسئله انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا سال‌هاست که در اردبیل مبهم و پیچیده مانده است و در تمام این مدت کاهش موفقیت در انجام امور شهری از یک مسئله محرز تحت عنوان نبود انسجام و مسئولیت‌پذیری صحیح در چارچوب پارلمان محلی نشأت می‌گیرد.

وی پیشرفت در شهر را مشروط به انسجام و پشتیبانی‌ها دانست و گفت: ساز و کار شورای شهر و حتی شهرداری اردبیل طی چند دوره قبلی هیچ سنخیتی با معیارها و مؤلفه‌های این پارلمان محلی نداشته و این خود سبب زوال مدیریت شهری در این مدت شده است که عدم بکارگیری نیروهای توانمند کاری و جهادی موازی با ساز و کارهای اجرایی نیز می‌تواند تأثیر قابل توجهی در این مهم داشته باشد.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اگر عملکردها در شوراهای اسلامی شهر و روستا از معیارهای حقوقی این مجلس محلی پیروی و تبعیت کند مدیریت شهری به مرور سامان یافته و توسعه پایدار شهری از نوع حقیقی آن به وقوع خواهد پیوست.

وی ادامه داد: توسعه پایدار شهری که سال‌هاست قرار است بر مبنای متدی از برخی کشورهای غربی اجرا شود به مثابه مادر نازایی است که راه به جایی نبرده و هیچ خروجی با این منوال نخواهد داشت.

خوش‌اقبال ضمن تاکید بر اهمیت مطالبه‌گری در تحقق توسعه پایدار شهری گفت: زمانی که جوانان انقلابی ما با تحرک و پویایی لازم وارد عرصه شده و با ایجاد روحیه مضاعف در بین نسل‌های هم‌سو و هم‌دوره خود بتوانند مطالبه‌گری راستین را مطرح کنند، پاسخ مناسب عموم مردم شهر که همان توسعه پایدار شهری با نگاه مسئول‌محور است، دریافت خواهد شد، البته مطالبه‌گری زمانی معنی می‌یابد که فرصت طرح مطالبه در جامعه نیز فراهم باشد.

وی به توسعه بومی در اردبیل اشاره و اظهار کرد: مسائل شهری و برنامه تحقق توسعه شهری در اردبیل باید با روش مسئله‌دانی منطبق بر نیازهای مردم پیش رود و هیچ نگاه حکومتی یا حاکمیتی در میان نباشد.

اعضای شورای شهر برای اثبات شفافیت خود تعهد محضری دهند

کارشناس مسائل سیاسی اذعان کرد: اعضای شورای شهر اردبیل در دوره‌های قبل هیچیک از وظایف محوله را به درستی انجام ندادند که هیچ، برخی خطاهای آشکار اداری و مالی را نیز تلطیف کردند که لطمه‌ای به نام این پارلمان وارد نیاید و به تعبیر دیگری شفافیت هیچ جایی در شورای شهر اردبیل ندارد.

خوش‌اقبال به سامانه شفافیت شهرداری اردبیل اشاره کرد و یادآور شد: کدام یک از نامزدهای اسبق شورای شهر و اعضای کنونی این پارلمان قرارداد کاری خود را در این سامانه ثبت کردند تا شفافیت آن‌ها در فضای عموم مردم آشکار شود؟ متأسفانه هیچیک از عهده انجام این کار برنیامدند و این خود نشان محکمی از نبود ساز و کارهای قانونمند در این نهاد شهری و مردمی است.

وی وجود رانت و رابطه در شورای شهر را خاطرنشان کرد و گفت: پارلمان شهری در عین حال که قدرت بالایی برای مدیریت شهری دارد تا بتواند از نهادهای بالادست همچون شورای عالی استان‌ها خواسته‌های مردم را طرح و مطالبه کند که در همین راستا مشکلات اجتماعی مردم نیز باید در قالب یک کمیته قوی و جدی مورد بحث و بررسی قرار گیرد که نقش شورای شهر در این مسائل به ویژه در حاشیه‌نشینی و تبعات این ناهنجاری و کنترل و ارائه راهکار برای مهار آن غیرقابل کتمان است.

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: کسانی که در پالمان محلی ادعای شفافیت دارند و می‌توانند این موضوع را به اثبات برسانند می‌توانند برای تحکیم این ادعا و همچنین اطمینان خاطر مردم تعهد خود را علنی و محضری کنند که در این زمینه جوانان اردبیل در قالب تیم ائتلاف نظر مثبت به این موضوع دارند.

خوش‌اقبال ادامه داد: شفافیت مالی در شورای شهر برای مردم بسیار حائز اهمیت است تا با مشخص بودن منابع مالی این افراد پیش و بعد از انتخاب میزان تعهدپذیری آنان نیز معین باشد.

ایده جوانان روی زمین می‌ماند

این کارشناس مسائل سیاسی به ایده‌های ناب و خلاقانه جوانان اردبیل در قالب تشکل‌های مردمی اشاره و اظهار کرد: هم‌اکنون شرکت‌های دانش بنیان ما تا چه اندازه ایده برای بهبود وضعیت شهری و مدیریت محلی دارند اما برخی گرایش‌های جناحی و خویشاوندآوری در درون نهاد شهری هیچ اجازه برای تحقق این ایده‌ها نمی‌دهد.

خوش‌اقبال به ظرفیت‌های اردبیل در حوزه گردشگری، صنایع دستی، دامپروری و کشاورزی اشاره و اذعان کرد: اکنون با عدم مشارکت جمهور مردم در امور شهری نمی‌توان انتظاری برای توسعه پایدار و تحقق شهری آرمانی داشت چون برای داشتن شهری آباد که مردم عنصر اصلی تشکیل‌دهنده آن هستند باید از ظرفیت همین مردم در قالب گروه و صنف‌های توانمند برای توسعه و برند کردن حوزه‌های مختلف استفاده کرد.

وی نبود اندیشه اصلاح در شهر اردبیل را یکی دیگر از مهمترین چالش‌های پیش روی توسعه پایدار عنوان و اضافه کرد: خلأ یک برنامه‌ریزی متمرکز در مدیریت شهری اردبیل به خوبی محسوس است چرا که ما سال‌هاست در مسئله‌ای به مهمی تفکیک زباله از مبدا نتوانستیم حتی علی‌رغم وجود الگوهای متفاوت موفق عمل کنیم و همین موضوع نبود انسجام و عملکرد مقارن با مسئولیت‌پذیری در شورای شهر و شهرداری را تأیید می‌کند.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: ابزاری به غیر از مشارکت مردمی برای تحقق توسعه پایدار در شهر اردبیل در دسترس نیست و اعضای شورای شهر به خوبی بدانند که با سودمحوری و اقتصاد زدگی در پارلمان محلی به همراه قدرت و دیکتاتوری نمی‌توان چشم‌اندازی از یک شهر آباد ترسیم کرد.

خوش‌اقبال عنوان کرد: ادبیات توسعه پایدار در اردبیل باید از نوع غربی و سودمحور به نوع انقلابی و اجتماع‌محور تغییر شکل دهد چرا که حرکت مردمی در این مسیر معیار اصلی بوده و قطعا لازمه تحقق این افق موفقیت مدیریت شهری است.

در انتخاب شهردار اردبیل ضعیف عمل شده است

این کارشناس مسائل سیاسی صراحتا گفت: متأسفانه در انتخاب و انتصاب شهردار اردبیل در سال‌های اخیر بسیار ضعیف عمل شده است و اکنون نتیجه این انتخاب‌های اشتباه حتی در شورای شهر اردبیل در سیمای عمومی شهر عیان است، البته با تمام احترامی که به عملکردهای شهرداری اردبیل در تمام این سال‌ها داشتیم باید بگوییم که توسعه شهری اردبیل نباید به همین میزان محدود شود.

خوش‌اقبال در خصوص تخلفات مالی و غیرمالی در نهاد شهری گفت: افراد متخلف در شورای شهر باید فارغ از هر گونه رانت، جناح‌گرایی و قوم‌زدگی به مراجع ذی‌صلاح معرفی شود تا این پارلمان شهری به سلامت کامل رسیده و با ورود افرادی متخصص و کاربلد به پارلمان محلی شاهد ارائه خدمات نوین شهری باشیم.

وی همچنین اضافه کرد: اگر شهردار یک منطقه با معیارهای اصلی و حقوقی موازی با چارچوب مقرراتی شورای اسلامی شهر انتخاب و معرفی شود بی‌شک گام مهمی در راستای خدمت به مردم برداشته خواهد شد.