جمعه 10 فروردین 1403

مراسم گرامیداشت «وحدت حوزه و دانشگاه» برگزار شد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
مراسم گرامیداشت «وحدت حوزه و دانشگاه» برگزار شد

مراسم گرامیداشت هفته وحدت حوزه و دانشگاه با رعایت پروتکل های بهداشتی در دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) برگزار شد.

مراسم گرامیداشت هفته وحدت حوزه و دانشگاه با رعایت پروتکل های بهداشتی در دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم گرامیداشت هفته وحدت حوزه و دانشگاه با مشارکت دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) و مدرسه علمیه ثامن الائمه (ع) و رعایت پروتکل های بهداشتی در این دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین سعید جازاری معمویی، رییس دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) با اشاره به اینکه نظرات مختلفی درخصوص وحدت حوزه و دانشگاه بیان می شود که همه آنها در جایگاه خود ارزشمند است، گفت: برخی با ارائه این نظرات به دنبال وحدت مفهومی و بعضی دیگر وحدت مفاد و محتوا را دنبال می کنند اما امروزه در بسیاری از کشورها مانند فرانسه، سوئیس و کانادا وحدت میان حوزه و دانشگاه وجود دارد. در کشور فرانسه در یکی از روزهای سال نشستی با عنوان درهای باز برگزار می شود البته در این کشور دو نظام تعلیم علوم دینی و نظام تعلیم علوم به معنای عام مطرح است که علاوه بر آن حوزه های علمیه نیز وجود دارند.

تولیت مدرسه علمیه ثامن الائمه (ع) افزود: قانونی که کشور فرانسه برای وحدت حوزه و دانشگاه وضع کرده این است که اگر کسی بخواهد به عنوان راهب و یا کشیش فعالیت دینی داشته باشد باید در حوزه حضور پیدا کند و علاوه بر آن برای ارتقای علمی حتما باید مدرک دانشگاهی نیز داشته باشد. از سوی دیگر وقتی یک فرد دانشگاهی می خواهد در حوزه دین فعالیت داشته باشد ملزم به گذراندن یک دوره کوتاه مدت و یا بلند مدت در سمینه یا همان حوزه است؛ فرانسه با این روش خواسته قداست حوزه و مفهوم علم را حفظ کند.

در ادامه معصومه ظهیری، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران کشور امام خمینی (ره) را بنیانگذار هفته وحدت حوزه و دانشگاه معرفی کرد و گفت: بحث وحدت حوزه و دانشگاه مربوط به دهه های اخیر نیست بلکه حضرت امام سال 46 در پاسخ به پیام و نامه دانشجویان اروپا که خدمت ایشان ارسال کرده بودند موضوع وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح فرمودند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران کشور ادامه داد: دین به علم آموزی نگاهی عمیق و ژرف دارد به حدی که علم آموزی را فریضه بیان می کند و به کسب آن تاکید دارد، برای کسب علم هیچ حد و مرزی وجود ندارد و متقین کسانی هستند که علوم نافع را فرا می گیرند و نسبت به این فراگیری حریص هستند.

وی در تعریف علم نافع، عنوان کرد: علم نافع آن علمی است که برای مردم مفید باشد و انسان بتواند به واسطه آن به بشر خدمت کند؛ بشر در مسیر رشد و توسعه نیازمند دانش و توسعه رشته ای است و جامعه ای توسعه یافته قلمداد می شود که بتواند زمینه رشد و توسعه پیشرفت را با ایجاد رشته های مختلف علمی فراهم آورد.

ظهیری با بیان اینکه مسیر تزکیه تعلیم و تعلم است، اظهار داشت: وحدت حوزه و دانشگاه می تواند جامعه را در مسیر تزکیه قرار دهد؛ در کسب علم باید دنیا و آخرت هر دو درکنار هم دیده شود در غیر این صورت علم بدون تقوا خیانت به مردم خواهد بود.

در پایان نیز علامه مهدی محققی از فعالیت های علمی و پژوهشی خویش در عرصه های مختلف خاطرات آموزنده و قابل توجهی را مطرح کرد.