پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

26 مردادماه سالروز بازگشت آزادگان به کشور در تاریخ قصرشیرین جاودانه است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
26 مردادماه سالروز بازگشت آزادگان به کشور در تاریخ قصرشیرین جاودانه است

قصرشیرین - ایرنا - سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: 26 مرداد ماه مرز خسروی که از گذشته‌های دور تاکنون دروازه ورود به عتبات عالیات بوده مفتخر به بازگشت اولین گروه از آزادگان سرافرازی شد که در مدت اسارت رنج‌های زیادی متحمل شدند و این روز در تاریخ این شهرستان برای همیشه ماندگار و جاودانه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «محمد حیدری» روز چهارشنبه در آیین گرامیداشت سالروز ورود آزادگان به کشور از مرز خسروی با حضور مردم، مسوولان و جمعی از آزادگان غرب کرمانشاه، افزود: تاسیس سپاه بدر نتیجه رفتار جمهوری اسلامی ایران با اسرای عراقی بود که در دوران جنگ هشت ساله در کنار رزمندگان ما و در سال های بعد در سال 2003 در زمان سقوط دیکتاتوری صدام و رژیم بعث در صف اول مبارزه بودند.

وی گفت: سپاه بدر نهال کاشته شده بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و تربیت یافته رهبر معظم انقلاب اسلامی است که امروز در مسائل سیاسی و نظامی عراق در قالب احزاب و نیروی حشدالشعبی بیشترین تاثیر گذاری را در این کشور دارد.

نماینده عالی دولت در شهرستان قصرشیرین اظهار کرد: جنگ همواره پدیده ای شوم و زیانبار است و در دین مبین اسلام واژه ای به نام جنگ نداریم بلکه جهاد و مبارزه با ظالم است و آنچه در دوران دفاع مقدس رخ داد نباید از آن به عنوان جنگ یاد کرد بلکه در قالب جهاد و مبارزه علیه ظلم و تجاوز به سرکردگی آمریکا و استکبار جهانی بود.

حیدری اضافه کرد: در جنگ خسارت، شهادت و اسارت وجود دارد و اصولا بدون این معیارها جنگ معنا ندارد و ما در این دوران فرماندهان، سرلشکران نظامی و نیروهای زیادی از کشور عراق را به اسارت گرفتیم و در طرف مقابل آن ها هم نیروهای بسیاری از جمهوری اسلامی ایران را اسیر کردند اما آنچه که مهم است شیوه رفتار این 2کشور با اسرای جنگی بود زیرا در جنگ هر کشوری باید با معیارهای حقوق بین الملل در قالب نظارت صلیب سرخ جهانی با اسرای خود رفتار کند.

وی گفت: مرحوم حجت الاسلام علی اکبر ابوترابی سید آزادگان وجودی با برکت در دوران اسارت در زندان های رژیم بعث و به عنوان سد محمکی در برار شرارت های صدام برای نشان دادن عجز و ناتوانی اسرای ایران بود و وجود ایشان باعث شد اسرا آبشخور میراث غنی فرهنگ اسلامی شوند.

یکی از یادگاران و فرماندهان هشت سال دفاع مقدس نیز در این مراسم گفت: جنگ زمانی انجام شد که تمام دشمنان برای نابودی انقلاب تلاش کردند و در شرایطی که ما نیروی مسلح و ابزار کافی در این جنگ نداشتیم اما از آموزه های اسلام و قرآن آموختیم که نقشه های دشمنان همواره نقش برآب می شود.

سردار «رضا شاه‌ویسی» افزود: مردم با یاری امام انقلاب کردند و خود نیز جنگ را اداره کردند و در نوار مرزی مردم جانانه با دشمن مقابله کردند.

وی اظهار داشت: آزادگان نیز تمامی معادلات و همه قواعد بین الملی را به هم زدند و از آموزه های اسلام استفاده کردند و جبهه فرهنگی ایجاد کردند.

وی گفت: آزادگان در عراق درس ایثار و از خودگذشتی دادند و همه اسرای ما به دلیل رنج هایی که کشیدند جانباز هستند.

آزادگان ما توانستند حماسه های بزرگی خلق کنند.

سرهنگ «محسن دارابی» فرمانده ناحیه سپاه قصرشیرین نیز با گرامیداشت سالروز غرور آفرین بازگشت آزادگان از مرز رسمی خسروی گفت: هرکجا نام آزادگان برده می شود نام قصرشیرین و خسروی و استان کرمانشاه و شکوه استقبال این مرزنشینان در سال 69 از آزادگان سرافراز تداعی می شود.

همچنین امروز به مناسبت بزرگداشت سالروز ورود آزادگان به کشور از مرز خسروی مزار شهدای شهرستان قصرشیرین با حضور مسوولان محلی غبارروبی و عطرافشانی شد که شرکت کنندگان در این آیین معنوی با قرائت فاتحه ضمن ادای احترام به روح بلند شهدا بار دیگر با آرمان های امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.

امروز همچنین به مناسبت 26 مرداد ماه سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی از آزاده و جانباز 30 درصد متوفی «شیخ مراد درویشی»، آزاده و جانباز 25 درصد «محمد علی بهرامیان» و آزاده و جانباز «سیروس سهرابی» توسط مسولان در منزل آن ها دلجویی و تجلیل شد.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از 27 هزار نفر جمعیت دارد که در اوایل جنگ تحمیلی 2 سال کامل در اشغال متجاوزان بعثی بود.

این شهرستان در هشت سال دفاع مقدس بیش از 800 شهید تقدیم نظام اسلامی کرد که قبور مطهر تعداد زیادی از این شهدا در سایر شهرهای استان کرمانشاه است.

برچسب‌ها

پرونده خبری