شنبه 1 اردیبهشت 1403

مرکز شنوایی سنجی بهزیستی اشنویه افتتاح شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مرکز شنوایی سنجی بهزیستی اشنویه افتتاح شد

مهاباد - ایرنا - نخستین مرکز شنوایی‌سنجی بهزیستی اشنویه امروز، یکشنبه با حضور فرماندار و جمعی از مسوولان این شهرستان افتتاح شد.

رییس اداره بهزیستی شهرستان اشنویه در آیین افتتاح این مرکز اظهار داشت: این مرکز شنوایی سنجی به مناسبت هفته بهزیستی و با هدف خدمات رسانی بیشتر به شهروندان با مشارکت بخش خصوصی با تعرفه دولتی راه‌اندازی شده است.

فخرالدین پنهانی اضافه کرد: این مرکز شنوایی سنجی در زمینه ارایه خدمات شنوایی سنجی به نوزادان تازه متولد شده، کودکان و بزرگسالانی که با مشکل شنوایی مواجه هستند فعالیت خواهد کرد.

رییس اداره بهزیستی اشنویه گفت: در این بخش خدماتی همچون ادیومتری، بررسی عصب گوش تا ساقه مغز، شنوایی سنجی و غربالگری شنوایی نوزادان نیز انجام می‌شود و دیگر نیازی نیست تا شهروندان به سایر شهرهای همجوار و مرکز استان مراجعه کنند.

پنهانی ادامه داد: برای تجهیز و راه‌اندازی این مرکز بیش از یک میلیارد و 800 میلیون ریال توسط بخش خصوصی هزینه شده است که در صورت نیاز بیماران به کاشت حلزون افراد به مراکز درمانی پیشرفته ارجاع داده می‌شوند.

وی گفت: بسیاری از نوزادن به دلایل مختلفی از جمله مبتلا شدن مادر به بعضی از بیماری ها در دوران بارداری، مصرف خودسرانه دارو توسط مادر و تماس با اشعه ایکس در دوران حاملگی با کم‌شنوایی متولد می‌شوند.

وی افزود: بعضی از کودکان نیز به علت زردی شدید در دوران نوزادی، عفونت گوش، برخورد جسم نوک‌تیز با گوش و حوادث دیگر با خطر کمشنوایی مواجه می‌شوند.

پنهانی اضافه کرد: کم‌شنوایی کودکان مشکلات روحی، عاطفی و آموزشی زیادی برای آنها ایجاد می‌کند و کودکان را با مشکل حرف زدن و تکلم صحیح روبه‌رو می‌کند.

شنوایی یکی از عضوهای مهم انسان بوده و نقش مهمی در یادگیری و کسب مهارت، به ویژه در سنین کودکی دارد و خانواده‌ها باید درصورت مشاهده علایم بیماری و عفونت در گوش کودکان آن را جدی بگیرند.

همچنین به مناسبت هفته بهزیستی، رییس اداره بهزیستی و کارمندان این اداره با فرماندار این شهرستان دیدار داشتند.

*س_برچسب‌ها_س*