جمعه 10 فروردین 1403

مسوولان مشکلات کم‌آبی خوزستان و لرستان را مانند هم ببینند / هیچ کسی حق بر هم زدن نظم را ندارد

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع

امام‌جمعه خرم‌آباد با بیان اینکه وزارت نیرو تخصیص آب کافی برای لرستان نداشته است، گفت: اب استان کمتر از متوسط کشوری است که باید جبران شود، از این‌رو هر تصمیمی که برای جبران کم آبی خوزستان گرفته می‌شود با اشراف به این موضوع باشد که تخصیص آب لرستان افزایش یابد.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام سید احمدرضا شاهرخی ظهر امروز در خطبه‌های نمازجمعه این شهرستان، راز موفقیت و رسیدن به قله‌های رفیع فضیلت را تقوا و پرهیزکاری عنوان و اظهار کرد: تقوا برای انسان عزت و شرافت دنیا و آخرت را به ارمغان می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: پیشینه کسانی که تقوای الهی را روش خود قرار داده و افرادی که خلاف ین مسیر طی کرده‌اند به عنوان یک تاریخ مسجم پیش‌روی ما قرار دارد، از این‌رو باید از گذشته درس گرفت و تقوای الهی را پیش گرفت.

برگزاری باشکوه برنامه‌های غدیر

امام‌جمعه خرم‌آباد با اشاره به سااروز عید سعید غدیرخم و توصیف فضائل امیرالمومنین (ع)، بیان و رسیدن به عمق فضیلت‌های حضرت علی (ع) را خارج از توان هر فرد عنوان کرد.

شاهرخی تصریح کرد: امسال عید غدیر در اغلب نقاط لرستان با دیگر سال‌های گذشته متفاوت بود، برنامه‌های فرهنگی و معرفت‌افزایی در فضای مجازی و حقیقی با رعایت اصول بهداشتی بی‌نظیر برگزار شد.

وی به طبخ چند صد هزار غذا توسط هیئات، مساجد، محله‌ها، موکب‌ها و گروه‌های جهادی اشاره و خاطرنشان کرد: حضور نوجوانان و جوانان در برنامه‌های تبلیغی غدیر کاملا مشهود بود، با این وجود عموم مردم در کنار سازمان‌ها و موسسات فرهنگی علاوه بر انجام نقش فرهنگی، نقش حمایتی را نیز به خوبی ایفا کردند.

امام‌جمعه خرم‌آباد با بیان اینکه در آستانه سالروز تشکیل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هستیم، افزود: هنچنین نهم مرداد سالروز ولادت امام موسی کاظم (ع) است، امام بزرگواری که در میان انبوه مشکلات حکومت ستم‌گر و فاسد، جهاد فرهنگی و تلاش مضاعفی را داشتند.

ایران اسلامی سرزمین متحدی است

شاهرخی با تاکید بر اینکه ایران اسلامی سرزمین متحدی است، افزود: هر کدام از استان‌های کشور دارای منابعی هستند که از آن‌ها برای اداره شهرها استفاده می‌کنند، ضمن اینکه نوع و تعداد این منابع در استان‌ها مختلف است، در برخی محصولات کشاورزی بالا بوده و در برخی دیگر آب فراوان وجود دارد.

وی، لرستان را استانی حاصلخیز و دارای آب لازم برای شرب و کشاورزی خواند و افزود: لرستان دارای 12 میلیارد لیتر مترمکعب آب دارد، دارای رودخانه‌های فصلی و دائمی است که اگر مدیریت صحیحی در این استان اعمال شود، شاهد این وضعیت در لرستان نبودیم.

لرستان؛ ناجی خوزستان

نماینده ولی‌فقیه در لرستان ادامه داد: لرستان درفصل بارش دچار سیل و تخریب‌های ناشی از آن و در تابستان دچار کمبود آب می‌شود، اگر سدهای در حال ساخت از جمله سد معشوره با ظرفیت یک میلیارد مترمکعب تکمیل شود، بدون تردید برای آینده استان‌های لرستان و خوزستان مفید و ارزشمند خواهد بود.

شاهرخی با اشاره به وجود دشت‌های وسیع در لرستان، تصریح کرد: می‌توان از آب پشت سدها در جهت آب‌رسانی و تکمیل شبکه آبیاری برای دشت‌های وسیع استفاده کرد.

امام‌جمعه خرم‌آباد تاکید کرد: در وضعیت موجود که تصمیماتی برای بهبود خوزستان در رابطه با جبران کم‌آبی و مابقی کمبودها گرفته می‌شود، راه‌حل آن تکمیل سدهای نیمه‌تمام از جمله سد معشوره در لرستان است.

وی ادامه داد: از 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی در لرستان، کمتر از 200 هزار هکتار آبی است، حال اینکه متوسط کشوری 46 درصد است، این یعنی 170 هزار هکتار از اراضی دیم استان باید آبی شود تا به متوسط کشوری برسد.

وزارت نیرو تخصیص آب کافی برای لرستان نداشته است

شاهرخی با بیان اینکه وزارت نیرو تخصیص آب کافی برای لرستان نداشته است، افزود: اب استان کمتر از متوسط کشوری است که باید جبران شود، از این‌رو هر تصمیمی که برای جبران کم آبی خوزستان گرفته می‌شود با اشراف به این موضوع باشد که تخصیص آب لرستان افزایش یابد.

امام‌جمعه خرم‌آباد خاطرنشان کرد: میزان بهره‌مندی مردم لرستان از سد بختیاری باید مورد توجه برنامه‌ریزان و مجریان از جهت استفاده از نیروهای متخصص و استفاده از شرکت‌ها و کارگاه‌های فعال در لرستان قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه با خوزستان پیوندهای فرهنگی، اجتماعی، قومی و اقتصادی داریم، گفت: مشکلات مردم خوزستان مشکلات لرستانی‌ها نیز هست، ایلاتی هستند که بین این دو استان در رفت و آمد بوده و پیوندی دیرینه دارند.

هیچ کسی حق بر هم زدن نظم استان را ندارد

شاهرخی خاطرنشان کرد: هیچ کسی به داعیه از طرفداری مردم خوزستان نمی‌تواند نظم استان ما را برهم بزند، ضمن اینکه مردم لرستان اعتماد دارند که مسوولان ملی مشکلات کم‌آبی خوزستان و لرستان را مانند هم می‌بینند و در تصمیم‌گیری‌ها این موضوع را لحاظ خواهند کرد.

امام جمعه خرم‌آباد با اشاره به ملاقات با 21 وزیر و معاون وزیر و سه معاون رئیس‌جمهور و تشریح مکتوب وضعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی لرستان، گفت: عده‌ای با برخی سخنان در فضای مجازی گویی از این جلسات بی‌خبر هستند، اگرچه افراد خوش نیتی هستند اما باید مراقب بود که بعضی‌ها از این فضا سوء‌استفاده نکنند.