شنبه 1 اردیبهشت 1403

مشکل تامین زمین واحدهای دانش‌بنیان در غرب مشهد پیگیری می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مشکل تامین زمین واحدهای دانش‌بنیان در غرب مشهد پیگیری می‌شود

مشهد - ایرنا - استاندار خراسان رضوی گفت: موضوع تامین زمین برای توسعه برخی واحدهای تولیدی غیرآلاینده و شرکتهای دانش‌بنیان در شهرکهای صنعتی محور غرب مشهد از جمله شهرک‌های صنعتی توس، ماشین سازی و فناوری‌های برتر در نشست کارگروه امور زیربنایی استان بررسی شده و به نتیجه خواهد رسید.

محمدصادق معتمدیان روز یکشنبه در حاشیه بازدید از سه واحد تولیدی مستقر در شهرک صنعتی ماشین سازی و فناوری‌های برتر استان در ادامه برنامه یکشنبه های "پشتیبانی و مانع زدایی از تولید" افزود: شرکتهای دانش بنیان و نیروی فنی آنها به لحاظ وابستگی به دانشگاه ها و بخشهای تولیدی قادر به استقرار در فاصله دور از مرکز استان نیستند و خواهان استقرار در محلی در اطراف مشهد هستند.

وی اضافه کرد: هم اینک اغلب واحدهای تولیدی و شرکتهای دانش بنیان مستقر در شهرکهای صنعتی اطراف مشهد برای تامین زمین به منظور اجرای طرحهای توسعه خود مشکل دارند که در این زمینه چاره جویی و تصمیم گیری خواهد شد.

رییس پارک علم و فناوری خراسان نیز در حاشیه این نشست گفت: این پارک در خراسان رضوی 341 شرکت دانش بنیان و فناور را مدیریت می کند که از این تعداد 90 واحد دانش بنیان و باقی فناور هستند.

رضا قنبری افزود: اغلب نیروهای انسانی مستقر در شرکتهای دانش بنیان نخبه هستند و به مسیرهای طولانی خارج از مشهد نمی روند لذا باید مدیران برای اختصاص زمین به استقرار این شرکتها در محور غرب مشهد، با در نظر گرفتن همه ملاحظات زیست محیطی به نقطه مشترکی رسیده و درباره آن تصمیم گیری کنند.

وی بیان کرد: اتفاق نظر مدیران توسعه پارک علم و فناوری خراسان دریافت 50 هکتار زمین برای توسعه و استقرار شرکتهای دانش بنیان بود که تاکنون هفت هکتار از این میزان با مشارکت بخش خصوصی در حال تحقق است.

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی ماشین سازی و فناوریهای برتر مشهد نیز در حاشیه این بازدید گفت: کل زمین در اختیار این شهرک 160 هکتار است که برای واگذاری به واحدهای صنعتی تاکنون 355 قرارداد منعقد و واحدها مستقر شده اند، از این تعداد 55 واحد خدماتی، 80 واحد کارگاهی و 220 واحد صنعتی هستند.

سیدمحمد خوشحال با بیان اینکه شهرک ماشین سازی و فناوریهای برتر زمینی برای واگذاری به واحدهای صنعتی ندارد، افزود: طرح توسعه این شهرک پیشتر مطالعه و مقدمات اجرای آن فراهم شده بود و موافقت مسوولان با توسعه 100 هکتار این شهرک در سال 98 گرفته شد اما تاکنون این مهم محقق نشده است.

وی بیان کرد: روزی نیست که سرمایه گذاری به دفتر شهرک صنعتی ماشین سازی مراجعه نکرده و تقاضای دریافت زمین یا اجاره واحد را نکند، هم اینک 60 درصد از واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی ماشین سازی با کمبود مکان مواجه هستند و در صورتی که توسعه 100 هکتاری این شهرک محقق شود، اجازه استقرار هیچ واحد آلاینده ای را در این شهرک نخواهیم داد.

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی ماشین سازی و فناوریهای برتر گفت: هم اینک 6 هزار نفر در این شهرک مشغول به فعالیت هستند در حالی که ظرفیت جذب نیروی انسانی آن 200 هزار نفر است.

وی اضافه کرد: هم اینک همه واحدهای شهرک صنعتی ماشین سازی سند تک برگ دارند و مشکل آب شهرک نیز حل شده است، فقط از آنجا که 25 درصد از نیروهای انسانی این شهرک از گلبهار به کارخانه تردد دارند، درخواست تعبیه ایستگاه در مجاورت این شهرک برای پروژه قطار سریع السیر مشهد - گلبهار را داریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در حاشیه بازدید استاندار از شرکت نیرو نماد خراسان، به عنوان طراح و سازنده مینی پالایشگاه های پرتابل، این واحد را از شرکتهای موفق کشور و حامی محیط زیست برای کاهش آلایندگی ها دانست و گفت: این گونه واحدها که اقدام به فعالیتهایی در خصوص کاهش آلایندگی و حفاظت محیط زیست می کنند باید از سوی وزارت صمت مورد حمایت قرار گیرند.

تورج همتی افزود: این شرکت خطوط دانش بنیان مینی پالایشگاهی قابل حمل، خطوط فرآوری کاتالیست برای صنایع نفتی و پتروشیمی، ساخت ماشین آلات دانش بنیان صنایع غذایی و نفتی و شیمیایی و دارویی را طراحی کرده و می سازد.

وی اظهار داشت: اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با هر درخواستی برای استقرار صنایع بویژه دانش بنیان ها در محور غربی مشهد، مشروط بر نداشتن آلایندگی، موافق است.

به گزارش ایرنا، استاندار خراسان رضوی در یکشنبه "پشتیبانی و مانع زدایی از تولید" از سه واحد تولیدی مستقر در شهرک ماشین سازی و فناوریهای برتر بازدید کرد. نخستین واحد مورد بازدید، شرکت تجهیز آفرینان موفق شرق، تولیدکننده ماشین آلات خطوط تولید کاشی و سرامیک و خطوط انتقال و ساخت ماشین آلات فولاد بود که تقاضای زمین برای اجرای طرح توسعه، درخواست تسهیلات بانکی برای خرید انواع ماشین آلات، ساخت سوله و خرید مواد اولیه را داشت که با درخواست تسهیلات آن موافقت شد.

دومین واحد مورد بازدید، شرکت پارس سامان ایرانیان، تولیدکننده انواع دیودهای ال. ای. دی، لامپ ال. ای. دی، لامپهای هالوژن خودرو، نمایشگر ال. ای. دی و چراغهای ال. ای. دی دار بود که استاندار مشکل مربوط به دریافت کد رهگیری این واحد در خصوص ترخیص ماشین آلات خود از گمرک و جلوگیری از واردات محصول مشابه این واحد را از طریق مرکز کشور را پیگیری و قول برگزاری نشست با مسوولان مربوطه در این خصوص را داد.

سومین واحد مورد بازدید، شرکت نیرو نماد خراسان، طراح و ساخت و صدور خدمات فنی و مهندسی دانش بنیان مانند مینی پالایشگاه های پرتابل بود که استاندار حل مشکل آن برای تامین زمین در شهرک صنعتی توس را موکول به بررسی این درخواست در کارگروه امور زیربنایی کرد.

*س_برچسب‌ها_س*