پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

مصاحبه و آزمون ورودی برای کلاس اولی‌ها ممنوع است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مصاحبه و آزمون ورودی برای کلاس اولی‌ها ممنوع است

تهران - ایرنا - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: همانند سال گذشته با در نظر گرفتن اعتماد به نفس کودکان و جلوگیری از ایجاد تجربه تلخ شکست برای آن‌ها، انجام هرگونه مصاحبه و آزمون برای کودکان کلاس اولی را در تمام مدارس کشور ممنوع کردیم.

به گزارش وزارت آموزش‌و پرورش، رضوان حکیم زاده امروز دوشنبه افزود: دستورالعمل ثبت‌نام مدارس برای سال تحصیلی جدید، مطابق با زمان‌بندی هرساله، در تاریخ 22 اردیبهشت‌ماه 1400، به مدارس سراسر کشور ابلاغ شد و در دستورالعمل جدید، بر اساس بازخوردهایی که از روند ثبت‌نام در سال گذشته داشتیم، برخی معایب را برای سال تحصیلی جدید رفع کنیم.

وی با یادآوری به لزوم حمایت خانواده‌ها در موضوع ثبت‌نام، تصریح کرد: در ثبت‌نام امسال، موضوع تسهیل کار ثبت‌نام برای رفع دغدغه و نگرانی خانواده و رعایت تکریم خانواده، بیش از سال‌های قبل، مورد تأکید قرارگرفته است. ما معتقدیم ثبت‌نام برای تمام دانش آموزان، به ویژه برای نوآموزان و کلاس اولی‌ها، بیش از آن که یک رویداد اداری باشد، یک فرآیند تربیتی است و بر این اساس، اصل را حفظ سلامت دانش آموزان و تسهیل گری روند ثبت‌نام در سال تحصیلی جدید، قراردادیم.

مسئول ستاد ثبت‌نام وزارت آموزش‌وپرورش گفت: برای استفاده از ظرفیت فناوری اطلاعات و ارتباطات، با همکاری دفتر فناوری اطلاعات وزارتخانه موفق شدیم امکان ثبت‌نام الکترونیکی را برای تمام پایه‌های تحصیلی، در سال جدید فراهم کنیم. در مورد دانش آموزان پایه اول نیز با توجه به این که حضور این دانش آموزان به همراه خانواده، برای غربالگری و سنجش در پایگاه‌های ثبت‌نام ضروری است، ثبت‌نام دانش آموزان پایه اول مدارس و نوآموزان پیش‌دبستانی به‌صورت حضوری انجام خواهد شد؛ البته امکان ثبت‌نام الکترونیکی این دانش آموزان هم، فراهم‌شده است.

وی در خصوص زمان غربالگری نوآموزان و کلاس اولی‌ها گفت: از ابتدای شروع فرآیند ثبت‌نام، یعنی اول خردادماه جاری، غربالگری دانش آموزان انجام خواهد شد و برای تسهیل روند کار در هر پایگاه ثبت‌نام، در هر ستاد، یک مرکز غربالگری را متمرکز کرده‌ایم و خانواده‌های دانش آموزان کلاس اولی می‌توانند با حضور در یک پایگاه، فرآیند غربالگری و ثبت‌نام را باهم انجام دهند.

حکیم زاده با اشاره به این‌که بر اساس آمار دریافتی از سازمان ثبت‌احوال کشور، در سال تحصیلی جدید، در حدود یک و نیم میلیون دانش‌آموز کلاس اولی خواهیم داشت؛ گفت: با افزایش تعداد ستادهای ثبت‌نام و پایگاه‌های سنجش نوآموزان، سعی خواهیم کرد غربالگری را در کوتاه‌ترین زمان برای تمام دانش آموزان پایه اول و نوآموزان، انجام دهیم و البته مشارکت، نظارت و حمایت خانواده‌ها از روند دقیق اجرای امور، برای ما بسیار حائز اهمیت بوده و به ما کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به زمان ثبت‌نام دانش آموزان گفت: ثبت‌نام دانش آموزان در پایه اول دوره ابتدایی، از اول خردادماه جاری، آغازشده و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان مرداد ادامه داشته باشد و در مقاطع دیگر تحصیلی، نیز دانش آموزان می‌توانند با مراجعه به سامانه سیدا و درگاه پادا، در زمان‌های مقرر ثبت‌نام را انجام دهند.

حکیم زاده گفت: البته ثبت‌نام در مقاطع میان‌پایه به‌صورت خودکار و توسط مدیران مدارس انجام خواهد شد و توصیه می‌کنیم مدیران مدارس، این کار را به تأخیر نیندازند تا بتوانیم در زمان مقرر ثبت‌نام‌ها را تکمیل کرده و ارزیابی‌های لازم را در خصوص ثبت‌نام‌شدگان و آمار دانش آموزان انجام دهیم تا دانش‌آموزی از تحصیل بازنماند.

وی افزود: در این خصوص با همکاری سازمان ثبت‌احوال، مشخصات دانش‌آموزانی که در سال تحصیلی جدید باید وارد مدارس شوند را دریافت کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم تا ثبت‌نام حداکثری صورت گرفته و هیچ دانش‌آموزی از تحصیل بازنماند.

اخذ وجه در زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان تخلف است

مسئول ستاد ثبت‌نام وزارت آموزش‌وپرورش هرگونه اخذ وجه از والدین در زمان ثبت‌نام دانش آموزان را تخلف دانست و گفت: در دستورالعمل ثبت‌نام ارسال‌شده به مدارس، بر ماهیت داوطلبانه بودن مشارکت والدین در هزینه‌های مدارس، تأکید کرده‌ایم. بر طبق این دستورالعمل دریافت هرگونه وجه در مدارس دولتی ممنوع است و در مدارس غیردولتی هم دریافت وجه از والدین مطابق دستورالعمل‌های خاص خود انجام خواهد شد.

وی افزود: اگر به هر دلیلی خانواده‌ای از پرداخت وجه یا روند ثبت‌نام شکایت داشته است، می‌تواند شکایت خود را در سامانه شکایات ثبت و یا از طریق ستادهای ثبت‌نام مطرح و پیگیری کنند.

حکیم زاده ادامه داد: در سال گذشته از تعداد 15 میلیون و 781 هزار و 383 دانش‌آموز ثبت‌نام کردیم که از این تعداد یک‌میلیون و 13 هزار و 49 نفر آن‌ها، دانش آموزان پیش‌دبستانی و یک‌میلیون و 526 هزار و 486 نفر، دانش آموزان کلاس اول بودند.

وی با اشاره به اینکه درمجموع تعداد 8 میلیون و 449 هزار و 941 دانش‌آموز در دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1400-1399 ثبت‌نام کرده بودند، عنوان کرد: در ثبت‌نام سال گذشته در دوره ابتدایی حدود 210 هزار نفر بازمانده از تحصیل داشتیم که عمدتا دانش آموزان پایه اول دبستان و پیش‌دبستانی بودند و به دلیل نگرانی از شیوع بیماری کرونا و حفظ سلامتی کودکان، از طرف خانواده‌ها ثبت‌نام انجام‌نشده بود.

مسئول ثبت‌نام مدارس گفت: امسال محدوده ثبت‌نام از طریق سامانه سیدا برای دانش آموزان تعریف‌شده که خانواده‌ها می‌توانند مدارک لازم را به‌صورت الکترونیکی در سامانه سیدا ارائه کنند. همچنین اگر دانش‌آموزی در محدوده ثبت‌نام نباشد با تشخیص مدیر مدرسه و در صورت وجود ظرفیت ثبت‌نام، می‌تواند ثبت‌نام انجام شود.

وی در خصوص واکسیناسیون معلمان گفت: با تلاش های وزیر آموزش‌وپرورش، معلمان در اولویت تزریق واکسن قرار گرفتند و قرار شد در تابستان امسال واکسیناسیون معلمان انجام شود.

*س_برچسب‌ها_س*