جمعه 31 فروردین 1403

معابر تاریخی تربت‌حیدریه بهسازی می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
معابر تاریخی تربت‌حیدریه بهسازی می‌شود

تربت‌حیدریه - ایرنا - شهردار تربت‌حیدریه از بهسازی معابری که اماکن تاریخی این شهرستان در آنها قرار دارد در قالب اجرای طرح پیاده‌رو سازی با هدف جذب و ماندگاری بیشتر گردشگران خبر داد.

سعید اکبریان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بافت تاریخی شهر تربت‌حیدریه با در اختیار داشتن بیش از 60 اثر با ارزش فرهنگی و تاریخی شامل مسجد، مزار، کاروانسرا، آب انبار، حمام، بازار و خانه‌های قدیمی یکی از بافت‌های شاخص و مهم در خراسان رضوی و کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: طرح پیاده‌رو سازی در معابر اماکن تاریخی تربت‌حیدریه به طور جدی در اولویت کاری شهرداری و شورای اسلامی این شهر قرار دارد به نحوی که پس از بررسی‌های کارشناسی همه جانبه، این طرح در ابتدا در خیابان باغ ملی و بازار سنتی کاریز در آینده نزدیک عملیاتی می‌شود.

شهردار تربت‌حیدریه گفت: به اعتقاد کارشناسان، اجرای این طرح گامی در جهت بازگرداندن هویت تاریخی میدان مرکزی و خیابان‌های اصلی و قدیمی شهر تربت‌حیدریه است و در کنار آن نیز بافت‌های ناکارآمد این شهر نیز احیا خواهد شد.

اکبریان افزود: تمرکززدایی از هسته مرکزی علاوه بر حفظ بافت‌های تاریخی، فضایی به منظور تردد افراد پیاده در خیابان های اصلی را فراهم می‌کند تا از این نظر ظرفیت‌های معقول در این شهر از جمله بازار سنتی و سایر جاذبه‌های گردشگری نیز بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. وی اضافه کرد: اجرای طرح پیاده‌رو سازی معابر اماکن تاریخی پیامدهای مثبتی همچون افزایش ضریب ایمنی تردد، رونق اقتصادی و ارتقای ارزش افزوده، ارتقای کیفیت زیست محیطی، ایجاد نشاط و سرزندگی در شهر، بازیابی هویت تاریخی محله‌های قدیمی، تمرکززدایی از هسته مرکزی شهر، بهره‌گیری از ظرفیت گردشگری واقع در خیابان‌ها، افزایش تعاملات اجتماعی، انتقال وسایل حمل و نقل عمومی به پارک سوارها، نظم‌بخشی به شهر، پس گرفتن معابر از خودروها و فراهم شدن آرامش و آسایش برای مردم محلی را به همراه دارد. تربت‌حیدریه دارای 350 جاذبه گردشگری است که از این تعداد، 52 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت‌حیدریه در 150 کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*