جمعه 10 فروردین 1403

معاملات کاغذی طلا غیرقانونی است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
معاملات کاغذی طلا غیرقانونی است

مشهد - ایرنا - رییس اتحادیه صنف طلا، نقره و جواهر مشهد گفت: اتاق‌های غیرقانونی معاملات در مشهد شکل گرفته که معاملات "کاغذی" یا "فردایی" یا "شناور" سکه و طلا انجام می‌دهند که غیرقانونی و غیرشرعی است و موجب افزایش قیمتها می‌شود.

محمدباقر معبودی نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اتاقها فقط مختص به مشهد نبوده و در شهرهای دیگر ایران نیز وجود دارند.

وی ادامه داد: در این اتاقهای معاملات، سکه و طلایی وجود ندارد و آنها فقط اسمی خرید و فروش می‌شوند، به این معنا که در آن اتاق قیمتی برای نرخ طلا یا سکه در روز آینده تعیین می‌شود و در صورتی که در آن روز قیمت طلا یا سکه کاهش یا افزایش یابد، فرد معامله گر خسارت پرداخته یا سود دریافت می‌کند.

رییس اتحادیه صنف طلا، نقره و جواهر مشهد گفت: این اتاقها پروانه کسب ندارند و ممکن است در یک واحد صنفی تشکیل شوند که پروانه کسب آن مربوط به طلافروشی یا کالای دیگر باشد، اما از آن به عنوان اتاق معاملات بهره گرفته می‌شود.

وی افزود: معاملات کاغذی باعث افزایش نرخ طلا و سکه می‌شود و در این اتاقها هیچ بردی نیست بلکه افراد خاص با فرمول‌های خاص در یک فضای غیرواقعی، سود یکطرفه نصیبشان شده و باقی افراد را متضرر می‌کنند.

معبودی نژاد ادامه داد: وضعیت بازار طلای مشهد بسیار بحرانی است و خرید و فروش طلا و سکه در آن انجام نمی‌شود، نوسان نرخ طلا و سکه نیز در چند روز اخیر بسیار زیاد بوده و بازار فقط نرخ می‌دهد و خرید و فروش به حداقل ممکن رسیده است.

وی نسبت به حضور شهروندان برای معامله کاغذی طلا یا سکه در اتاقهای معاملات هشدار داد و گفت: این اتحادیه به اداره آگاهی اطلاع داده که مانع از انجام این کار غیرقانونی شوند و آنها نیز به صورت جدی به دنبال تعطیل کردن این اتاقها هستند، از سوی دیگر با ارسال پیامک به شهروندان، توصیه شده است وارد اینگونه معاملات شناور نشوند.

رییس اتحادیه صنف طلا، نقره و جواهر مشهد افزود: با کاهش قیمت ارز و طلا، قیمت سکه نیز روند صعودی گرفته و خرید و فروش آن در بازار مشهد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: حباب سکه هم اکنون 14 میلیون ریال است که حد ایده‌آل آن 2 تا سه میلیون ریال می‌باشد.

معبودی نژاد گفت: برای خرید و فروش سکه تقاضای کمتری در بازار مشهد وجود دارد و اگر این شیوه تداوم یابد، حباب آن کمتر شده و قیمت سکه روند نزولی خواهد داشت.

هم اکنون هزار و 174 واحد صنفی در مشهد زیرپوشش اتحادیه صنف فروشندگان طلا، نقره و جواهر هستند.

*س_برچسب‌ها_س*