پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

معاون استاندار مرکزی: جهاددانشگاهی برای حل مشکلات کشور نسخه بپیچد

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
معاون استاندار مرکزی: جهاددانشگاهی برای حل مشکلات کشور نسخه بپیچد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: جهاددانشگاهی با تکیه بر روحیه جهادی با انجام کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی برای حل مشکلات کشور نسخه بپیچد.

بهروز اکرمی در آستانه فرا رسیدن 16 مرداد سالروز تاسیس جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به عملکرد این نهاد در 41 سال گذشته، اظهار کرد: عنوان این نهاد انقلابی از دو واژه جهاد و دانشگاه تشکیل شده است که تلفیق واقعی این دو واژه می تواند در سایه فعالیت منسجم و موثر در جامعه به نقش‌آفرینی موثر یبنجامد.

وی در خصوص مفهوم جهاد در نهاد انقلابی جهاددانشگاهی گفت: جهاد از نگاه فرهنگ، به معنای انجام یک فعالیت فراتر از حالت معمول به لحاظ زمانی و کیفیت است. یعنی اگر قرار است یک فعالیتی در یک روز معین با کیفیت عادی و معمولی انجام شود، در سایه کار جهادی این فعالیت در زمان کوتاهتر و با هزینه کمتر و کیفیت بالاتر صورت گیرد تا مصداق فعالیت جهادی در آن محقق شود.

او تصریح کرد: جهاددانشگاهی متولد شده است تا دست به انجام کارهای غیر روتین و غیرمعمولی آنهم با هزینه کمتر، کیفیت بالاتر و در زمان کوتاه با طراحی مدرن متناسب با تکنولوژی روز بزند تا انتظار جامعه و حاکمیت از این نهادی که خود نیز برآمده از یک کار جهادی است برآورده شود.

معاون استاندار مرکزی در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه کانون تولید علم است، تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌های جامعه دانشگاهی رصد و احصای مشکلات و نیازهای کشور و تلاش برای برطرف شدن آنها با رویکرد علمی است. از این رو جهاددانشگاهی به عنوان مولود با برکت انقلاب اسلامی باید با آمیختگی کار جهادی و فعالیت تحقیقاتی، علمی و پژوهشی بتواند برای مشکلات کشور نسخه بپیچد.

وی با تاکید بر اینکه جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد علمی با برخورداری از نیروی جوان جهادی تحصیلکرده، ظرفیتی برای باز کردن گره‌ها و حل مشکلات کشور در حوزه های گوناگون است، افزود: به عنوان مثال در خصوص موضوع آب خوزستان بسیاری از مسئولان و کارشناسان اظهار نظر می‌کنند، در حالی که انتظار مردم این است که این اظهار نظرات به صورت کاملا تخصصی و کارشناسی در نهادی علمی و تحقیقاتی همچون جهاددانشگاهی مطرح و برای برطرف کردن یکی از مهمترین مسائل کشور برنامه ریزی و سازوکار مناسب اتخاذ کرد.

او تاکید کرد، جهاددانشگاهی یک مجموعه اجرایی نیست و انتظار نمی رود که این نهاد بخواهد به عنوان مثال دست به احداث سد بزند یا اقدام اجرایی برای برطرف کردن مشکل آب خوزستان انجام دهد، بلکه انتظار نظام از این نهاد این است که با رویکرد علمی و تفکر و رفتار جهادی نسخه‌های متفاوتی را برای حل این مشکل و سایر معضلات کشور بپیچد.

اکرمی در پاسخ به این پرسش که آیا از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد علمی، پژوهشی، فرهنگی و آموزشی، به خوبی استفاده شده است، گفت: معتقدم که به خوبی از ظرفیت‌های این نهاد استفاده نشده است که دلیل آن اولا عدم شناخت کافی مدیران اجرایی از نوع فعالیت این نهاد یا تمایل نداشتن آنها به استفاده از این ظرفیت و ثانیا عدم اقدام جهاد دانشگاهی در معرفی توان و ظرفیت خود به عنوان یک نهاد انقلابی بوده و در واقع صدای جهاددانشگاهی در جامعه رسا نبوده و در طول این مدت نتوانسته ظرفیت عظیم خود را به جامعه معرفی کند، در حالی که فعالیت این نهاد باید به مراتب فراتر از وضعیت کنونی باشد.

اکرمی سمت و سو دادن و نظام‌مند کردن مجموعه‌های علمی و پژوهشی را یکی از کارکردهای مهم جهاددانشگاهی دانست و با تاکید بر اینکه این نهاد باید به صورت شایسته ای به این عرصه ورود پیدا کند، تصریح کرد: جهاددانشگاهی می تواند در خصوص فعال کردن مزیت‌های نسبی کشور در حوزه اقتصادی فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی انجام دهد. به عنوان مثال برای ارزیابی میزان بهره برداری ایران از مزیت نسبی دریا و کویر که در واقع مغفول مانده است، چه باید کرد و چه میزان بهره برداری برای توسعه کشور از این منابع صورت گرفته و چه باید کرد تا از این مزیت‌ها استفاده شود.

وی تاکید کرد: این نهاد انقلابی دانش محور در حوزه کشاورزی نیز که یک مزیت نسبی در ایران محسوب می شود می‌تواند در حوزه آمایش سرزمین که متاسفانه آن طور که باید و شاید بدان پرداخته نشده، ورود کند تا با احصای مزیت‌های نسبی در کشور به توسعه اقتصادی در حوزه کشاورزی کمک کند.

اکرمی در پاسخ به این سوال که مهمترین اولویتی که دولت آینده می‌تواند برای تحقق آن از جهاد دانشگاهی کمک بگیرد چیست، گفت: دولت آینده باید موضوع آمایش سرزمین را به جای یک مجموعه اجرایی به یک مجموعه علمی و پژوهشی واگذار کند و به نظر می رسد جهاددانشگاهی با ظرفیتی که دارد در این مسیر موفق خواهد بود.

وی ادامه داد: مسائل و مشکلات کشور از نظر کمی و کیفی در حال افزایش است و اصلا قابل مقایسه با 20 سال گذشته نیست. از این رو لازم است که جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد پژوهشی و علمی با کار تحقیقاتی و علمی به برطرف کردن مسائل و مشکلات کشور کمک کند.

انتهای پیام