چهارشنبه 29 فروردین 1403

معاون وزیر علوم: تخصیص منابع مالی بیشتر به دانشگاه نوعی سرمایه‌گذاری است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
معاون وزیر علوم: تخصیص منابع مالی بیشتر به دانشگاه نوعی سرمایه‌گذاری است

مراغه - ایرنا - معاون وزیر علوم و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: تخصیص منابع مالی بیشتر به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در حقیقت نوعی سرمایه‌گذاری است و اگر اعضای هیئت علمی دغدغه نداشته باشند، در مسیر رشد و هدایت علمی حرکت خواهند کرد.

هاشم داداش‌پور روز چهارشنبه در آیین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه مراغه با اشاره به اینکه تامین بخشی از بودجه وزارت علوم به فروش مستغلات موکول شده است، افزود: وزیر علوم با جدیت به دنبال تخصیص اعتبار مورد نیاز است تا دغدغه کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را کمتر کند.

وی همچنین به لزوم جذب مشارکت خیران برای توسعه مراکز دانشگاهی نیز اشاره و بیان کرد: درود به همه افرادی که در دانشگاه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و بنده نیز دست خیران فعال در حوزه دانشگاه را می‌بوسم.

به گفته وی فرد خیری هفت باب ساختمان در دانشگاه گیلان احداث کرده و رئیس وقت دانشگاه نیز در پاسخ به این کار خیر، آرامگاه این فرد را در محوطه دانشگاه جانمایی کرده است.

دانشگاه مراغه پاسخی برای عنوان «بهشت دیرینه‌شناسان» داشته باشد

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: تحقق «دانشگاهی به وسعت شهر» به عنوان شعار دانشگاه مراغه به تعبیری نشان می‌دهد که این مرکز باید جامع‌محور و پایه باشد و برای ظرفیت‌ها و عناوین منطقه‌ای همچون «مراغه، بهشت دیرینه‌شناسان» پاسخ داشته باشد.

داداش‌پور افزود: دانشگاه‌ها در طول زمان تغییراتی به خود می‌بینند و سیاست‌های علمی، فناوری و نوآوری را پشت سر می‌گذارند تا به سمت جامع‌محوری حرکت کنند.

وی اضافه کرد: سیاست‌های علمی فقط دارای کارکردهای تولید دانش بود اما وقتی دانشگاه نسل دوم مطرح شد، حرکت در مسیر فناوری و اقتصادی بودن مورد توجه قرار گرفت.

داداش پور اظهار داشت: سیاست‌های نوآوری نیز انتقال نوآوری به شهر را دنبال می‌کند و در حقیقت بر اساس این سیاست، اتصال دانشگاه به محیط منطقه‌ای به یک اصل تبدیل می‌شود تا دانشگاه در خدمت توسعه منطقه باشد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه باید جایگاه خودش را در محیط ملی پیدا کند و پاسخگوی نیازهای محلی باشد، بیان کرد: اینجاست که ضرورت توجه به دانشگاه ماموریت‌گرا مشخص می‌شود؛ دانشگاهی که سیاست علمی، فناوری و نوآوری را پشت سر گذاشته است و به بحث‌های کارآفرینی اهمیت می‌دهد.

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان اظهار داشت: دانشگاه باید به بهبود مهارت‌های فنی منطقه کمک کند و اگر دانشگاه از محیط ملی جدا باشد، نمی‌تواند سرمایه و دارایی تولید کند.

داداش‌پور یادآوری کرد: از سوی دیگر دانشگاه باید بتواند به بهبود سرمایه اجتماعی در محیط محلی خودش کمک کند و دانشگاهی ماموریت‌گراست که به توسعه منطقه کمک کند.

به گفته وی دانشگاه می‌تواند علاوه بر منطقه، نیازهای جهانی را هم پاسخ دهد؛ برای نمونه در پاسخ به مطالبه مسئولان محلی اگر دانشجوی خارجی در دانشگاه مراغه حضور یابد، فقط به خاطر ظرفیت‌های محلی و خاص این کهن‌شهر از جمله منطقه فسیلی باید جذب شود.

وی تاکید کرد: دانشجوی خارجی زمانی دانشگاه مراغه را برای تحصیل انتخاب خواهد کرد که از ظرفیت‌های خاص دانشگاه استفاده کند که در اینجا «بهشت فسیل‌شناسان» مطرح می‌شود.

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: ظرفیت علمی رشته زمین‌شناسی باید در دانشگاه مراغه به حدی بالا برود که «بهشت فسیل‌شناسان» معنا پیدا کند و دانشگاه در توسعه روزافزون این ظرفیت مداخله کند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه با وجود ادغام در دانشگاه مراغه همچنان دارای هویت است، بیان کرد: دانشگاه مراغه باید برای رشد و بالندگی این ظرفیت نیز برنامه داشته باشد.

مراغه شهر من هم هست

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: به واسطه اینکه اهل نقده هستم، به وفور از مراغه عبور و به تهران سفر کرده‌ام؛ بر همین اساس شناخت کافی از این کهن‌شهر دارم و آن را شهر خودم هم می‌دانم.

داداش‌پور با ابراز امیدواری نسبت به اینکه دانشگاه مراغه مسیر ارتقا را طی کند، اظهار داشت: این دانشگاه باید در خور نام خواجه‌نصیرالدین طوسی باشد.

به گزارش ایرنا در این آیین از تلاش‌های حدود 6.5 ساله «محمدعلی لطفی‌الهی» قدردانی و «محمد زادشکوییان» به عنوان رئیس جدید دانشگاه مراغه معرفی شد.

برچسب‌ها

معاون وزیر علوم: تخصیص منابع مالی بیشتر به دانشگاه نوعی سرمایه‌گذاری است 2