سه‌شنبه 28 فروردین 1403

معاون وزیر کشور: 8500 واحد تولیدی کشور غیرفعال است

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع

16 بانک موجود در کشور حدود یکهزار و 800 واحد تولیدی را تحت تملک خود دارند، که 58 درصد این واحدها تعطیل است.

معاون اقتصادی وزیر کشور گفت: از مجموع 47 هزار و 500 واحد تولیدی صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور هشت هزار و 500 واحد غیرفعال است.

به گزارش ایرنا، بابک دین پرست روز سه‌شنبه در آیین بهره‌برداری از یک واحد تولیدی در شهرک صنعتی محمودآباد قم طی سخنانی اظهار داشت: درحال حاضر یکهزار و 11 شهرک و ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد که از این تعداد 728 مورد فعال می‌باشد.

وی اضافه کرد: در این شهرک‌ها و نواحی 47 هزار و 500 واحد مستقر است که هشت هزار و 500 واحد آن غیرفعال است و کارگروه‌های استانی تسهیل و رفع موانع تولید نیز پیگیر حل و فصل مشکل‌های این واحدها هستند.

وی همچنین با اشاره به‌ظرفیت خوب قم در زمینه تولید لوازم خانگی بیان داشت: واحد تولید لوازم خانگی شهرک محمودآباد قم در سال گذشته توانسته میزان تولید خود را 100 درصد نسبت به‌سال قبل از آن افزایش دهد که این اتفاق خوبی در بخش لوازم خانگی به‌شمار می‌آید.

قائم مقام ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه لوازم خانگی توانستیم، بخش اعظم نیاز داخل را با فعالیت‌های واحدهای تولیدی موثر و موفق تامین کنیم.

معاون وزیر کشور با اشاره به‌احصا واحدهای تولیدی تحت تملک شبکه بانکی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور تصریح کرد: 16 بانک موجود در کشور حدود یکهزار و 800 واحد تولیدی را تحت تملک خود دارند، که 58 درصد این واحدها تعطیل است.

دین‌پرست یادآور شد: این واحدها طبق دستور العمل واگذاری اموال مازاد موسسه‌های اعتباری، مصوب شورای پول و اعتبار باید به‌چرچه تولید بازگردند.

این مقام وزارت کشور تکمیل و راه‌اندازی واحدهای نیمه تمام را از اولویت‌های مهم ستاد تسهیل ملی دانست و بیان کرد: 691 واحد تولیدی در کشور دارای پرونده قضایی هستند که وضعیت این واحدها در قالب یک کمیته مشترک با قوه قضائیه بررسی می‌شود.

دین پرست بیان کرد: آخرین وضعیت واحدهای تولیدی صنعتی مشکل‌دار و بحرانی نیز از سوی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در سفر قائم مقام ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور عملیات اجرایی مرحله چهارم توسعه واحد تولیدی لوازم خانگی شهرک محمودآباد که به‌تولید انواع لوله مسی اختصاص دارد، آغاز شد.

این طرح در هشت هزارمترمربع زمین و 6 هزار مترمربع زیربنا احداث خواهد شد.

کل سرمایه ثابت ارزی و ریالی پیش بینی شده برای این طرح 10 هزار میلیارد ریال است.

ارزش ماشین آلات این واحد 15 میلیون یورو معادل سه‌هزار میلیارد ریال است و هشتصد تن نیز در آن مشغول به‌کار خواهند شد.

همچنین واحد تولید انواع فنر صنعتی و خودرو نیز افتتاح شد که این واحد ظرفیت تولید 15 هزار تن و 42 میلیون عدد را دارد.

ظرفیت اشتغال این واحد 200 تن است و سرمایه گذاری انجام شده برای آن نیز هزار و 880 میلیارد ریال است.

شهرک‌صنعتی محمود آباد قم با مساحتی بالغ بر 700 هکتار در کیلومتر 18 آزادراه قم - تهران قرار گرفته و از خدمات زیربنایی مانند آب، برق، تلفن، گاز و راه های ارتباطی مناسب برای حضور صنایع مادر و تخصصی همچون صنعت خودروسازی، برخوردار است.

قم دارای هفت شهرک‌صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.

لینک کوتاه: asriran.com/003LCr