پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

معضل جذب سرمایه گذار برای طرح های صنعتی دانشگاهی

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
معضل جذب سرمایه گذار برای طرح های صنعتی دانشگاهی

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به معضل جذب سرمایه گذار برای طرح های صنعتی در دانشگاهها گفت: این یک مانع برای جهش تولید در دانشگاهها است.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به معضل جذب سرمایه گذار برای طرح های صنعتی در دانشگاهها گفت: این یک مانع برای جهش تولید در دانشگاهها است.

محمد مختاری در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره صدمات ناشی از تعطیلی دانشگاه در زمان کرونا به طرح ها و قراردادهای دانشگاه شریف گفت: در خصوص تعطیلی ها، در واقع تعطیلی منحصر به دانشگاه نیست؛ در واقع کل کشور تقریبا بصورت نیمه تعطیل است.

مختاری افزود: یکی از مشکلاتی که در کشور با آن مواجه هستیم، این است که متاسفانه بخش قابل توجهی از بازار در اختیار سازمان ها و شرکت های دولتی است. لذا وقتی دولت تعطیل می شود، تقریبا بازار نیز به لحاظ صنعتی و فناوری با تعطیلی و رکود رو به رو می شود که همین موضوع، فشار وارده بر ما را مضاعف می کند.

وی ادامه داد: با شیوع کرونا از همان ابتدا شاهد بوده ایم که سازمان ها و شرکت ها، یک خط درمیان و بصورت نصفه و نیمه کار می کنند و همین امر، تعاملات ما را با آنها با خلل و تاخیر روبرو می کند. البته در شرایط فعلی و با در نظرگرفتن اهمیت موضوع سلامت جامعه این مساله اجتناب ناپذیر است.

مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه شریف گفت: دانشگاه نیز مانند سایر سازمانها و شرکت ها در شروع این بحران، غافلگیر و فعالیت هایش دچار یک وقفه شد. بخشی از فعالیتهای دانشگاه که نیازمند حضور دانشجویان می باشد تقریبا متوقف شده است. این شامل برگزاری دوره های شتابدهنده ای است که در ادامه منجر به شرکت های دانش بنیان می شوند. چنین فعالیت هایی طبیعتا نیازمند حضور فیزیکی در دانشگاه است که مقداری با مشکل رو به رو شده است.

وی ادامه داد: با این وجود اما، اجرای قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه شریف با وقفه آنچنان محسوس و اثرگذاری روبرو نشد و خوشبختانه خیلی زود دوباره از سر گرفته شد. بخش قابل توجهی از قراردادها، با مشارکت و همکاری تیمهایی متشکل از دانشجو و فارغ التحصیلان در حال اجراست و اکنون نیز با کمک همین افراد، پروژه ها در حال اجراست.

مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه شریف با اشاره به اینکه برای دستیابی به موفقیت های قابل توجه، لازم است که سرمایه گذاران بزرگتر به میدان آمده و با ایفای نقش کلیدی، موجبات تولید محصولات فنی را در مقیاس وسیعتر فراهم کنند، گفت: این یک واقعیت است که کارهای فنی در کشور ما چندان سودآور نیست. و زمان بازگشت سرمایه نیز اگرچه از لحاظ استانداردهای جهانی قابل قبول است، ولی به لحاظ وجود بازارهای کاذب، این سرمایه گذاری جذاب نیست. سرمایه گذار بعضا ترجیح می دهد بجای حضور در عرصه صنعتی، سرمایه خود را صرف خرید ملک، طلا و یا ارز کند! که همین موضوع، یک مانع سخت در مسیر جهش تولید خواهد بود.

مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه شریف به سامانه «ساتع» وزارت علوم نیز اشاره کرد و گفت: این سامانه مسائل خاص خودش را دارد؛ قرار شده شرکت ها نیازهای خود را در این سامانه ثبت کنند؛ باید تلاش شود که این سامانه تبدیل به لیست های غیرواقعی و بعضا تاریخ گذشته نشود. ضمن اینکه انجام فعالیتهای پژوهشی و فناورانه مستلزم تعامل های بعضا طولانی و رفت و برگشتی فیمابین دانشگاه و متقاضی است. حتی در مواردی شرح خدمات و اهداف پژوهش در همین رفت و آمدها تغییر می کند.

مختاری افزود: البته از آنجا که دانشگاه شریف، در حوزه صنعت دانشگاه شناخته شده ای با سوابق درخشان است، خود صنایع و بازار برای طرح نیازها و سفارشات شان مستقیما به طرف دانشگاه می آیند و از این رو، بخش قابل توجهی از قراردادهای دانشگاه شریف از کانالی غیر از کانال ساتع محقق می شوند.