سه‌شنبه 28 فروردین 1403

مفهوم «چهاردیواری اختیاری» مصداقی در زندگی آپارتمانی ندارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مفهوم «چهاردیواری اختیاری» مصداقی در زندگی آپارتمانی ندارد

تهران - ایرنا - معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران با تاکید بر لزوم آموزش در راستای ترویج فرهنگ آپارتمان‌نشینی گفت: مفهوم «چهاردیواری اختیاری» مصداقی در زندگی آپارتمانی ندارد.

به گزارش ایرنا از اعلام روز دوشنبه روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، عبدالرضا گلپایگانی اظهارداشت: معمولا در نقد فرهنگ شهروندان می‌گویند «ایرانیان فرهنگ آپارتمان‌نشینی ندارند»؛ مسئله این است که «آپارتمان» منطبق بر فرهنگ سکونت در ایران نیست.

وی گفت: برای نمونه موضوع چهاردیواری اختیاری یک موضوع کاملا فرهنگی و درست است، شاید تصور شود تنها در مورد خانه‌های شخصی شامل حیاط، ایوان، و بنا مصداق دارد و نمی‌شود در آپارتمان که به یک حیاط و راه پله مشاع تقلیل پیدا می‌کند، آن را محقق کرد.

گلپایگانی با اشاره به اینکه آپارتمان‌نشینی مناسب فرهنگ ایرانی نیست، افزود: بعضی از آپارتمان‌ها طراحی‌های مناسبی نسبت به فرهنگ ایرانی دارند و در سال‌های گذشته تلاش شده است که بخشی از معیارهای فرهنگ ایرانی در طراحی آپارتمان‌ها بازتاب یابد.

معاون شهردار تهران بیان کرد: برای نمونه گروه معماری که نخستین مجموعه آپارتمانی را روبه روی پارک ساعی طراحی کرده‌اند مدعی هستند که از فرهنگ ایرانی در آپارتمان‌های خود استفاده کرده‌اند.

وی اظهارداشت: زندگی آپارتمان‌نشینی در ایران نه به عنوان یک انتخاب بلکه به عنوان یک الزام و اجبار است و در فرایند شهرنشینی صد سال گذشته تغییر و تحولاتی در نوع زندگی ایرانی اتفاق افتاده است اما می‌توان ادعا کرد که اندیشه منسجم و برنامه‌ریزی دقیقی پشت پرده این تغییرات وجود نداشته است، به نظر می‌رسد این یک موضوع جدی فرهنگی است. شاید مسئله اصلی خودباختگی همگانی در سالیان گذشته و چگونگی رودررویی با فرهنگ غالب غرب بوده است.

گلپایگانی گفت: این فرآیندی که در حوزه آپارتمان‌نشینی شکل گرفته است، قابلیت اصلاح دارد اما بسیار دشوار و زمانبر است؛ راه حل موضوع نیز در گام نخست رسیدن به این باور است که تعریف ما از زیست و سهم هر ایرانی از خاکی که در آن زندگی می‌کند و نوع زیست‌مان را مشخص کند و واکنش‌های منفی و فضای پیرامونی به تناسب آن باز تعریف شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های شهری در نهادهای بالادستی مانند شورای عالی شهرسازی و معماری و شورای شهر رقم می‌خورد، افزود: ما پا را از این موضوع فراتر گذاشتیم و بنابر ضرورت‌هایی که در ضوابط و مقررات احساس کردیم، کمک کردیم تا در بعضی مناطق و محلات تهران مانند ایران، شیخ هادی، نارمک و نفرآباد و بعضی از روستاشهرهایی که داخل شهر هستند حس و حال زندگی ایرانی که در آنها جاری است، حفظ شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران بیان کرد: اعتقاد داریم ظرفیتی که در معماری ایران است می‌تواند خود را با شرایط امروز منطبق کند و نیازی نیست که آن را کلا کنار بگذاریم و سراغ یک چیز درهم برهم وارداتی برویم که اصلا ریشه آن معلوم نیست کجاست.

گلپایگانی گفت: به همت همکارانم و با استفاده از خدمات مشاوران معمار و شهرساز طرح‌هایی در کمیسیون ماده پنج تصویب شده و برای ساخت نمونه‌هایی از معماری ایرانی و نمود زندگی ایرانی در شرایط موجود گام‌های موثری برداشته شده است.

معاون شهردار تهران اظهارداشت: حداقل کاری که می‌توانیم در فرهنگ ایرانی انجام دهیم این است که علاوه بر حفظ فضای کالبدی، فرهنگ، نوع زندگی، و قصه‌هایی که در خانه ایرانی است، آن را به نسل‌های بعدی انتقال دهیم.

براساس این گزارش، پویش «همسایه هم» به همت اداره کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران دی ماه سال گذشته با هدف ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی آغاز شد و تا شهریورماه امسال ادامه دارد. این پویش در سه حوزه قوانین و حریم خصوصی، همسایگی و مشارکت و محیط زیست با تاکید بر مدیریت و کاهش پسماند اجرا می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*