پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

مقاومت بازار ارز برای جلوگیری از شکست مقاومت 25 هزار تومان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مقاومت بازار ارز برای جلوگیری از شکست مقاومت 25 هزار تومان

تهران - ایرنا - قیمت دلار در هفته‌ای که گذشت با بازگشت به کانال 25 هزار تومان و مقاومت در برابر افزایش قیمت تا روز سه‌شنبه، نشان داد تمایلی به افزایش ندارد. اما این مقاومت در دو روز پایانی هفته با شکست همراه بود و دلار وارد کانال 26 هزار تومان شد.

به گزارش ایرنا، شکست مقاومت دلار در کانال 25 هزار تومان را می توان مهمترین تحول بازار ارز در هفته ای که گذشت دانست. بازار ارز این هفته را در حالی آغاز کرده بود که در هفته پیش از آن در واکنش بازار به تصویب طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» در مجلس شورای اسلامی، روند صعودی یافته بود.

مقاومت سه روزه در کانال 25 هزار تومانی

با مطرح شدن و سرانجام تصویب این طرح در مجلس، قیمت دلار در بازار آزاد از محدوده 24 هزار و 500 تومان به حدود 26 هزار 500 تومان در روز تصویب طرح رسید. البته پس از این شوک ناگهانی، در دو روز پایانی هفته روند نزولی آرامی بر بازر حاکم شد و تا جایی که در پایان کار معاملات هفته پیشین، قیمت دلار مجددا به کانال 25 هزار تومان رسید.

بنابراین بازار در روز شنبه در حالی کار خود را آغاز کرد که تحت تاثیر التهابات هفته پیشین، شاهد معامله دلار در محدوده قیمت 26 هزار و 200 تومان بود. قیمتی که به سرعت با تمایل به بازگشت به کانال 25 هزار تومانی مواجه شد و طی کاهشی 500 تومانی در پایان این روز معاملاتی دلار با قیمت 25 هزار و 700 تومان به فروش رسید. قیمتی که در صرافی های بانکی و بازار آزاد مشترک بود.

اما در روزهای دوم تا چهارم هفته، با وجود آنکه بازارساز قیمت فروش دلار در صرافی های بانکی را روی قیمت 25 هزار و 600 تومان تثبیت کرده بود، اما در بازار آزاد فعالان بازار شاهد افزایش بسیار ملایم قیمت ارز بودند. مقاومت بازار برای حفظ قیمت دلار در کانال 25 هزار تومان تا روز سه‌شنبه هم ادامه داشت، اما نهایتا در آخرین ساعات این روز قیمت دلار از مرز 26 هزار تومان گذر کرد تا آغازی بر شکست مقاومت کانال 25 هزار تومان برای قیمت دلار در بازار هفته گذشته باشد.

در طول معاملات هفته گذشته بازارساز با تعیین قیمت خرید ارزهای دلار و یورو به میزان یک هزار تومان ارزانتر از قیمت خرید این دو ارز، همچنان بر روانی بودن افزایش تدریجی قیمت دلار در بازار تاکید داشت، اما سرانجام تمایل افزایشی بازار توانست بر مقاومت بازارساز هم غلبه کند و در روز پنجشنبه نیز قیمت فروش دلار در صرافی های بانکی وارد کانال 26 هزار تومانی شد.

بنابراین در هفته ای که گذشت بازار شاهد آن بود که کاهش قیمت 500 تومانی دلار در روز شنبه، طی پنج روز بعدی هفته جبران شد و مجددا در پایان هفته دلار با قیمت 26 هزار و 200 تومان معامله شد.

البته روند افزایش قیمت در ارز یورو شدیدتر بود و این ارز که در معاملات روز ابتدای هفته در محدوده 31 هزار تومان معامله می شد، در روندی افزایشی در پایان هفته به قیمت 31 هزار و 700 تومان رسید. همچنین قیمت فروش یورو در صرافی های بانکی پنجشنبه 31 هزار و 550 تومان ثبت شد.

تمامی این تحولات در حالی رخ داد که طبق مشاهدات عینی از سطح صرافی های پایتخت در هفته‌ای که گذشت حجم معاملات به شدت کاهش یافته بود و با وجود عرضه کافی، خریداران حضور پررنگی در بازار نداشتند. این شرایط و مشاهده مقاومت چند روزه بازار در کانال 25 هزار تومانی باعث شده بوده تا پیش‌بینی کاهش نرخ دلار در روزهای پیش‌رو تقویت شود. اما تحولات دو روز پایانی هفته، تمامی پیش‌بینی‌ها را بر هم ریخت. معاملات شنبه‌ای انجام شده روزهای پایانی هفته هم نشان از پیش‌بینی افزایش قیمت دلار میان فعالان این بازار در هفته آینده دارد.

افزایش قیمت تحت تاثیر عوامل سیاسی

به گفته کارشناسان اقتصادی در روزهای اخیر بازار ارز بیش از آنکه تحت تاثیر عوامل اقتصادی قرار داشته باشد، براساس تحولات سیاسی، واکنش نشان می‌دهد، با تاکید بر این نکته که بازار به اخبار منفی واکنش بیشتری دارد.

در حالی که هفته گذشته رسانه‌های جهانی از قصد جو بایدن، ریاست جمهور آتی آمریکا، برای بازبینی در برنامه‌های تحریمی وزارت خزانه‌داری این کشور خبر دادند که تحریم‌های علیه ایران یکی از اهداف عمده آنها است و همچنین خبر ثبت سفارش‌های گسترده برای خرید واکسن کرونا از سوی بسیاری از کشورهای جهانی، همگی اخبار مثبتی بودند که می توانند باعث تضعیف دو عامل اصلی فشار اقتصادی بر ایران، یعنی تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و شیوع ویروس کرونا شوند، اما به اعتقاد این کارشناسان بازار ارز بدون توجه کافی به این اخبار امیدوار کننده، با نگاه به اخبار منفی، روندی صعودی را تجربه کرد.

نگرانی از تاثیر مصوبه مجلس بر آینده توافق برجام و روند رفع تحریم‌های علیه ایران و همچنین تحرکات جدید جمهوری‌خواهان آمریکایی در مجلس سنا برای فشار بیشتر بر روی اروپایی‌ها که می‌تواند روابط میان این دو قدرت اقتصاد جهانی را با تنش مواجه سازد، مهمترین اخبار منفی بودند که به نظر تحلیلگران بازار ارز بر نوع رفتار فعالان این بازار اثر گذاشتند.

البته نزدیک شدن به ایام پایان سال میلادی و تلاش برخی شرکت‌های ایرانی که مراودات بین‌المللی دارند، برای جمع‌بندی حساب‌های ارزی خود و همچنین افزایش تقاضا برای انجام سفرهای خارجی در تعطیلات کریسمس هم از دیگر عواملی هست که می‌تواند تقاضا را به صورت موقت در بازار ارز افزایش دهد و از عوامل افزایش نرخ در ارز در این روزها دانسته شوند. عاملی که به اعتقاد کارشناسان هرچند نسبت به سال‌های گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا کاهش قابل توجهی داشته است، اما همچنان توان تاثیرگذاری موقت بر بازار را دارد.

قیمت ارز در سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) نیز در هفته گذشته هر چند از بازار آزاد عقب ماند، اما روندی صعودی را تجربه کرد. در این سامانه حواله دلار در ابتدای هفته در محدوده 25 هزار و 100 تومان به فروش می‌رسید و در پایان هفته این رقم به 25 هزار و 450 تومان رسید.

بنابراین به نظر می‌رسد هرچند در بازار آزاد و صرافی‌های بانکی قیمت فروش ارز وارد کانال 26 هزار تومان شده است، اما صادرکنندگان و فعالان عمده بازار ارز در سامانه نیما، همچنان ترجیح می‌دهند دلار را در کانال 25 هزار تومان معامله کنند. موضوعی که بازارساز هم با تعیین قیمت خرید دلار به بهای 25 هزار و 70 تومان در روز پایانی هفته، تمایل خود به آن را نشان داده است.

*س_برچسب‌ها_س*