پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

30 مهرماه و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
30 مهرماه و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

استان‌ها - ایرنا - طرح ملی واکسیناسیون علیه کرونا با جدیت در مناطق مختلف کشور پیگیری می شود، اما امروز هم کرونا تا حد زیادی با کمک کم توجهی یا غفلت از رعایت پروتکل های بهداشتی، موفق شد 165 قربانی بگیرد و هزار و 477 نفررا بستری کند.

مسوولان بهداشت و درمان تمام تلاش خود را برای پیشگیری از وقوع موج ششم شیوع کرونا و تبعات آن به کار بسته اند، موجی که کاشناسان احتمال آن را در آبان ماه مطرح کرده اند.

هم اکنون در نقاط مختلف کشور، از یک سو کادر درمان به روال حدود دو سال گذشته کمر همت برای معالجه مبتلایان و بازگرداندن آنها به اغوش خانواده ها بسته اند و از دیگر سو، تیم های تعیین شده با جدیت سرگرم واکسیناسیون گروه های مختلف به ویژه دانش آموزان و دانشجویانی هستند که صحبت از اهمیت آموزش حضوری آنها در مراکز آموزشی و دانشگاه ها است.

ایمنی عمومی در گرو واکسیناسیون حداکثری افراد است و به گفته پزشکان که واکسیناسیون را بهترین راه محافظت از افراد در برابر بستری و مرگ و میر کرونا می دانند، اغلب فوت شدگان اخیر، واکسینه نشده بودند.

خبر خوش این که در بسیاری از مناطق کشور روند نزولی شیوع ویروس کرونا هر چند اهسته اما ادامه یافته است، اما متاسفانه در برخی مناطق استقبال از واکسیناسیون و رعایت توصیه های بهداشتی مطلوب نیست و احتمال موج ششم را در این مناطق بیشتر کرده است.

نگرانی از موج ششم کرونا چندان بی علت نیست؛ این روزها در محافل اجتماعی، بازار، ادارات، اتوبوس و مترو، مساجد و مراکز خرید بسیار با شهروندانی روبرو می شویم که ماسک این ابتدایی ترین سپر مقابله با کرونا را ندارند.

علاوه بر این، همه ساله با فرا رسیدن فصل سرماانفلوآنزا نیز شیوع پیدا می‌کند که همزمانی آن با ویروس کرونا می‌تواند شرایط درمانی را دشوارتر سازد.

اما تازه‌ترین تحولات کرونا در استان‌ها چیست:

ایلام / روند بستری و ابتلا به کرونا در ایلام افزایشی است و شمار افراد بستری در چرداول، دهلران، دره شهر، بدره و سایر شهرهای استان افزایش یافته است. به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 81 درصد افرادی که از ابتدای امسال تاکنون در استان بر اثر کرونا فوت کرده اند، هیچ واکسنی تزریق نکرده اند. میزان پوشش واکسیناسیون دانش آموزان در ایلام 66 درصد اعلام شده است.

کهگیلویه و بویراحمد / طی 24 ساعت گذشته یک بیمار دیگر مبتلا به کرونا جان باخت و شمار قربانیان کرونا در این استان به 973 نفر رسید. هم اکنون 273 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد 129 بیمار مبتلای قطعی و 23 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان ها خدمات درمانی دریافت می کنند. امروز 616 نمونه تست پی سی آر آزمایشگاه سلولی و مولکولی یاسوج و دهدشت دریافت شد که حدود 40 درصد موارد مثبت بودند و بیشترین موارد مثبت در شهرستان‌های بویراحمد، چرام و کهگیلویه بوده است.

قزوین / بستری و فوتی های ناشی از کرونا در استان 60 تا 70 درصدی کاهش یافته که واکسیناسیون نقش مهمی در این زمینه دارد. 66 درصد جمعیت دانش آموزشی 12 تا 18 سال این استان یک دز واکسن کرونای خود را دریافت کرده و این روند با توجه به بازگشایی مدارس، تسریع نیز می‌شود. 98 درصد جمعیت فرهنگیان استان نیز واکسن کرونای خود را دریافت کرده‌اند. عملیات واکسیناسیون در مرکز و شهرستان‌های استان روند بسیار خوبی دارد و با توجه به موجودی واکسن‌های برکت، سینوفارم، پاستوکووک و آسترازنکا، هیچگونه کمبودی در این رابطه نیست. هم اکنون شهرستان آوج آبی، شهرستان‌های تاکستان و قزوین نارنجی و مابقی شهرستان‌ها (بویین زهرا، البرز و آبیک) در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

خوزستان / 55 درصد دانش آموزان 12 تا 18 سال در حوزه شرق اهواز واکسینه شده اند، اما با توجه به برنامه بازگشایی مدارس در نیمه آبان ماه، لازم است والدین برای واکسینه کردن فرزندان دانش اموز خود هر چه سریعتر اقدام کنند. هم اکنون مراجعه به مراکز نمونه گیری در حوزه شرق اهواز کاهش یافته و به طور متوسط روزانه به 500 تا 600 نفر به مراکز 16 ساعته مراجعه می کنند. تاکنون 2 میلیون و 500 هزار نفر از مردم خوزستان حداقل یک دز واکسن را دریافت کردند همچنین یک میلیون و 350 هزار نفر هر 2 دز را تزریق کردند. 12 شهرستان خوزستان در وضعیت زرد و 15 شهرستان آبی کرونایی هستند.

ایلام / در شهرستان دره شهر، طبق سند ملی واکسیناسیون بیش از 45 هزار دز واکسن برای افراد بالای 12 سال در این شهرستان تزریق شده است و تاکنون 79 درصد و 48 درصد کل جمعیت بالای 12 سال این شهرستان به ترتیب نوبت اول و دوم واکسن کرونا را تزریق کردند.

البرز /  هشت بیمار کووید 19 طی 24 ساعت گذشته در این استان جان باختند و کل جانباختگان این بیماری در استان البرز به 6 هزارو252 نفر رسید. اکنون 556 بیمار کووید 19 در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی و درمانی قرار دارند و 74 بیمار بدحال دیگر نیز بستری شدند. 2 شهرستان تابعه البرز نارنجی، چهارشهرستان زرد و یک شهرستان آبی کرونایی است.

چهار محال و بختیاری / شیوع کرونا در این استان طی 2 هفته اخیر ثابت شده و به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی استان، موج پنجم کرونا در استان به کف خود رسیده است. مجید شیرانیافزود: اگر چه در هفته‌های اخیر شیوع کرونا در استان با افت‌وخیزهای ناچیزی روبرو بوده است اما با شیب بسیار ملایم رو به کاهش در حرکت بوده و در وضعیت باثباتی قرار دارد. تاکنون علامتی حاکی از شکل‌گیری موج ششم کرونا در استان گزارش نشده است و چنانچه رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیشتر شود و جمعیت بیشتری نسبت به کرونا واکسینه شود، امید می‌رود موج شدیدتری نسبت به موج پنجم پیش‌رو نباشد. با این حال، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان کاهش یافته و میزان آن به حدود 40 درصد کاهش یافته که این موضوع نگرانی اصلی متولیان بهداشت و درمان است. تاکنون 80 درصد جمعیت استان دز نخست و 50 درصد دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که با توجه به استقبال مطلوب مردم استان پیش‌بینی می‌شود کمتر از یک ماه دیگر بیش از 70 درصد جمعیت استان به طور کامل واکسینه شده باشند. بر اساس آخرین رنگبندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، فارسان، لردگان و کیار در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های سامان، بن، کوهرنگ، خانمیرزا و اردل در وضعیت زرد (خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند.

همدان / با وجود تاکید فراوان به رعایت پروتکل فاصله گذاری فیزیکی در اماکن عمومی اما طی بازرسی های صورت گرفته در یک هفته گذشته، مشخص شد که در 66 درصد اماکن این مولفه رعایت می شود. کمترین میزان رعایت فاصله گذاری اجتماعی مربوط به مراکز شماره گذاری و معاینه فنی خودرو با 25 درصد، مراکز ورزشی با 38 درصد و استخرهای شنا و مراکز تفریحی آبی، پلیس + 10 و دفاتر پیشخوان با 50 درصد است. همدان همچنین سومین مدافع سلامت را تقدیم کرد و امروز آیین وداع و تشییع پیکر "آمنه سلگی" در محوطه بیمارستان شهید قدوسی نهاوند برگزار شد. از 10 شهرستان تابعه استان همدان، شهرستان های همدان، نهاوند، اسدآباد، رزن و درگزین در وضعیت نارنجی و پنج شهرستان مابقی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند. اردبیل / روند پایدار و نسبتا نزولی کرونا در استان اردبیل ادامه دارد و در شبانه‌روز گذشته 19 بیمار جدید کووید 19 در بیمارستان‌های استان بستری شدند. هم‌اکنون 157 بیمار کووید.19 در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد 45 بیمار بدحال در بخش‌های ویژه تحت درمان قرار دارند. با فوت یک نفر دیگر از مبتلایان طی شبانه‌روز گذشته، مجموع جان‌باختگان کرونا در این استان طی 19 ماه گذشته و در خلال پنج موج 2 هزار و 521 نفر رسید هم‌اکنون شیوع بیماری کووید.19 در این استان در وضعیت زرد قرار دارد و شاخص شمار ابتلای جدید، آمار بستری همزمان و تعداد جان‌باختگان به شکل چشمگیری کاهش یافته و به پایین‌ترین حد سه ماه اخیر رسیده است. در همین حال، رئیس اداره ورزش و جوانان گفته است که شیوع ویروس کرونا علاوه بر مختل کردن فعالیت‌های ورزشی سازمان‌یافته، موجب کم‌تحرکی 56 درصد مردم در خلخال شده است. شهرستان‌های گرمی، بیله‌سوار، نیر، سرعین، کوثر و اصلاندوز در وضعیت آبی و شهرستان‌های اردبیل، پارس‌آباد، خلخال، مشگین‌شهر و نمین در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

فارس / جان باختن 7 هم استانی دیگر در اثر کرونا طی روز گذشته، مجموع جان باختگان ناشی از کووید 19 از ابتدای شیوع بیماری تاکنون را 6 هزار و 869 نفر رساند. 199 بیمار جدید هم طی بیست و چهار ساعت گذشته در بیمارستان های استان بستری شده اند، در همین حال، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با اشاره به وضعیت قرمز شهرستان استهبان و روند افزایشی آمار مراجعه به مراکز 16 ساعته در برخی از شهرستان های استان، از به صدا درآمدن زنگ خطر آغاز موج ششم کرونا در فارس خبر داد. مهرزاد لطفی به روند افزایشی مراجعه افراد مثبت و دارای علائم کرونا به مراکز 16 ساعته در برخی از شهرستان ها بیان کرد: برای کنترل و قطع زنجیره انتقال بیماری کووید19، علاوه بر واکسیناسیون و ایمن سازی عمومی، نظارت بیشتر مسوولان اجرایی بر رعایت پروتکل های بهداشتی در اماکن پرتردد و پایبندی مردم به این امر اهمیت دارد.

اصفهان /  در 24 ساعت گذشته 18 بیمار جدید در بیمارستان کاشان و چهار نفر نیز به صورت موقت در مرکزهای درمانی آران و بیدگل بستری شدند و سه بیمار فوت کردند. شمار بیماران کووید 19 بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان 30 نفر است.

خراسان شمالی /  پنج هزار و 500 نفر از دانش آموزان 12 تا 18 سال این شهرستان مرزی خراسان شمالی در برابر کرونا واکسینه شدند. شهرستان‌های بجنورد، شیروان و اسفراین در وضعیت نارنجی (پرخطر)، مانه و سملقان، فاروج، گرمه و جاجرم زرد و شهرستان رازوجرگلان نیز در وضعیت آبی قرار گرفته است.

کرونا در ایران / 124 هزار و 928 قربانی کرونا تاکنون

وزارت بهداشت امروز اعلام کرد که مجموع جان باختگان کرونا در کشور به 124 هزار و 928 قربانی رسید.

براساس این گزارش، از دیروز تا امروز 30 مهرماه 1400 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 11 هزار و 64 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که یک هزار و 477 نفر از آنها بستری شدند.

4 هزار و 422 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

تاکنون 34 میلیون و 551 هزار و 206 آزمایش تشخیص کووید19 در کشور انجام شده است.

همچنین تاکنون 50 میلیون و 373 هزار و 488 نفر دز اول واکسن کرونا و 28 میلیون و 291 هزار و 777 نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به 78 میلیون و 665 هزار و 265 دز رسید.

در حال حاضر 9 شهر کشور در وضعیت قرمز، 106 شهر در وضعیت نارنجی، 228 شهر در وضعیت زرد و 105 شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*