پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

موزه شهدای اصفهان؛ از دیروز تا امروز

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
موزه شهدای اصفهان؛ از دیروز تا امروز

مدیر موزه شهدای بنیاد شهید اصفهان درباره سالن‌ها، غرفه‌ها و اشیاء موجود در این موزه، توضیحاتی را بیان کرد.

احمدرضا صبوری به ایسنا گفت: تا سال 1376 موزه کوچکی از البسه و اشیای مربوط به شهدا در خیمه گلستان شهدای اصفهان برپا بود و استقبالی که مردم از این نمایشگاه داشتند موجب شد که سال 1381 یک ساختمان 900 متر مربعی در خیابان شمس‌آبادی، جنب ساختمان اداره کل بنیاد شهید اصفهان، به‌عنوان محل دائمی موزه شهدا در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه این موزه شامل دو طبقه و سه سالن و بیش از 60 غرفه است، ادامه داد: در سالنی که نهضت اسلامی نام دارد، مخاطبان ما با افرادی مانند میرزا کوچک خان، سید حسن مدرس و سیدمجتبی نواب صفوی که طی یک‌صد سال اخیر علیه استبداد و استعمار جنگیده و در راه نهضت اسلامی شهید شده‌اند، آشنا می‌شوند.

مدیر موزه شهدای بنیاد شهید اصفهان که دانش آموخته رشته تاریخ نیز هست، خاطرنشان کرد: در سالن نهضت امام خمینی (ره) سیر تاریخ انقلاب اسلامی ایران از پانزدهم خرداد سال 1342 تا بهمن 1357 به تصویر کشیده شده و در غرفه‌های مربوط به آن هم شهدای پیشگام و همراه نهضت امام خمینی (ره) معرفی شده‌اند.

این جانباز دفاع مقدس، با بیان اینکه سالن سوم این موزه به شهدای دفاع مقدس اختصاص‌یافته، یادآور شد: اغلب غرفه‌های این موزه در اختیار کسانی است که در دهه شصت به شهادت رسیده‌اند و علاوه بر آن، غرفه‌هایی را نیز داریم که مختص سرداران شهید مدافع حرم، شهدای ترور، شهدای اقلیت‌های مذهبی، شهدای زن، شهدای پزشک و... است.

صبوری تصریح کرد: تا سال قبل علاوه بر البسه و دست‌نوشته‌ها و اشیای مربوط به شهدا، اصل وصیت‌نامه آنان که اغلب آغشته به خون بود در موزه نگهداری می‌شد اما هم به خاطر انقلاب روحی شدید بازدیدکنندگان و هم به خاطر اینکه از این اسناد در مکانی بهتر نگهداری شود، امسال کپی وصیت‌نامه‌ها را جایگزین کردیم.

مدیر موزه شهدا، نیاز این موزه را بهبود نور و تهویه آن دانست و گفت: تا پیش از شیوع کرونا در هفته حدود 300 تا 400 دانش‌آموز از موزه شهدا بازدید می‌کردند و امیدواریم که با بهبود شرایط، این موزه دوباره بتواند فرهنگ ناب شهادت را به نسل جدید ایران منتقل کند.

انتهای پیام

موزه شهدای اصفهان؛ از دیروز تا امروز 2