چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

10 میلیارد ریال برای ساماندهی بزرگترین قلعه خشتی شمالغرب کشور در مشگین شهر اختصاص یافت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
10 میلیارد ریال برای ساماندهی بزرگترین قلعه خشتی شمالغرب کشور در مشگین شهر اختصاص یافت

اردبیل - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: 10 میلیارد ریال اعتبار از محل بازآفرینی برای ساماندهی بنای کهنه قلعه به عنوان بزرگ‌ترین قلعه خشتی شمالغرب کشور در مشگین شهر اختصاص یافت.

به گزارش ایرنا، نادر فلاحی روز پنچشنبه اظهار کرد: کهنه‌قلعه به عنوان یکی از بناهای تاریخی مهم استان و مشگین‌شهر و بزرگ‌ترین قلعه خشتی شمالغرب ایران، بیانگر اهمیت منطقه بوده و در راستای مرمت و احیای این بنا اقدامات در سال‌های اخیر آغاز شده است. وی با اشاره به اقدامات مرمتی انجام شده در این بنا گفت: در 2 سال گذشته پی و دیوار سنگی به همراه آخور احشام و دیوار چینه‌گلی به طول 40 متر و مرمت قسمت‌های تخریب شده دیوار ضلع شرقی و مرمت برج ضلع شرقی و مرمت دیوار سمت غرب اصطبل اجرا شده است. مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل بیان کرد: از ابتدای سال 99 نیز پی‌گردی و اجرای دیوار سنگی به طول 24 متر در ضلع شرقی سمت برج وضع موجود اجرا شده و اقدامات مرمتی در این بنا ادامه دارد. فلاحی از اختصاص 10 میلیارد ریال اعتبار با تخصیص صد درصد برای ساماندهی این بنا خبر داد و افزود: عملیات در نظر گرفته شده برای امسال از محل اعتبارات بازآفرینی شامل خاکبرداری محوطه به صورت دستی و ماشینی برای اجرای پارک تاریخی و اجرای معبر پیاده به صورت شن‌ریزی، خاکبرداری فضاهای داخلی، مرمت و خواناسازی قسمت‌های تخریب شده، احیای برج ضلع شمال غربی به صورت کامل، مرمت و احیای برج ضلع شمال شرقی، تکمیل برج کنار بیمارستان که نیمه‌کاره مانده، عملیات دیوارچینی خشتی و چینه گلی قسمت‌های تخریب شده، است.

او از احیای تاق‌های آخور احشام اصطبل وضع موجود و تکمیل آخور احشام و دیوار خشتی و چینه گلی دیوار سمت برج وضع موجود در ضلع شرقی خبر داد و گفت: تلاش و جدیت بر این است تا عملیات احیا و مرمت این بنا تکمیل شود.

*س_برچسب‌ها_س*